Glamping jako byznys. Jak mohou domek na stromě nebo teepee vydělávat statisíce

Chatka Hidden Retreat na kraji lomu

Chatka Hidden Retreat na kraji lomu Zdroj: Amazing Places

Lom má host celý pobyt pouze pro sebe.
Chatk_A stojí na kraji Českého Švýcarska.
Majitelé ji zrekonstruovali ze staré áčkové chatky.
Stromhouse se řadí mezi velmi populární skupinku domků na stromě.
Jeho majitelka navzdory úspěchu Stromhousu o stavbě dalšího glampingu neuvažuje.
14
Fotogalerie

Na začátku je zajímavé místo, pak na něm vyroste netradiční obydlí. Drobná chatka, jurta, stan nebo plovoucí domek. S trochou designérského cítění a precizní prezentací na webech a sociálních sítích se z něj může stát víc než jen příjemné víkendové bydlení pro majitele. Pandemie totiž udělala z příbytků všeho druhu velmi zajímavý byznys.

„Glamping (spojení slov glamorous a camping, tedy luxusní kempování – pozn. red.) je určitě zajímavý byznys, ale skutečně dobrým a výnosným může být až ve chvíli, kdy k tomu má majitel předpoklady. Nejde jenom o to něco takového postavit a zprovoznit, ale je potřeba se věnovat dalším věcem okolo, ať už je to komunikace s hosty, marketing, nebo kvalita služeb,“ říká Klára Honzíková. Tvoří digitální strategii platformy Amazing Places, která v Česku glampingová obydlí propaguje.

Dobře ví, o čem mluví. Spolu s partnerem vybudovala populární „tiny house“ Chatk_A, na okraji Českého Švýcarska. „Naším cílem nebylo primárně vytvořit glampingové místo. Pro nás bylo důležité vytvořit místo, kam rádi sami pojedeme, ale které nám zároveň vrátí investici,“ říká Honzíková.

Počáteční investice milionu korun do koupě chatky a následné dva miliony využité na rekonstrukci proměnily staré „áčko“ k nepoznání. Po první sezoně je vidět, že se investice vrací. „Obsazenost se pohybovala kolem osmdesáti procent. Nicméně na chatku jezdíme jak my, tak naše rodina nebo kamarádi, a tím se blížíme skoro stoprocentní obsazenosti,“ říká Honzíková. Nocležník zaplatí za noc nejméně tři a půl tisíce korun, což i při osmdesátiprocentní obsazenosti představuje hrubý výnos zhruba milion korun ročně.

Chatk_A se i letos těší velké přízni hostů. Nejpopulárnější jsou víkendy, které má až do poloviny července obsazené. Po úspěchu první chatky se majitelé rozhodli pro stavbu další. „Koupili jsme ještě jednu malou chatku a plánujeme do budoucna její rekonstrukci. Hotový už je ale také Vejminek, který rovněž pronajímáme,“ říká Honzíková.

Podívejte se na několik zajímavých glampingových obydlí

S rozvojem glampingového podnikání počítá také Michal Piloušek, majitel dvou maringotek – Šumavské a Pošumavské – které patří k vůbec prvním glampingům v Česku. Na opravu už u něj čeká prvorepubliková „cirkusácká“ maringotka, kterou pořídil teprve nedávno. Ani on ale nešel do přestavby první z nich s podnikatelskými myšlenkami.

„Chtěl jsem využít stávající maringotku, kterou jsme už historicky vlastnili. Po pár úpravách byla připravena k pronájmu,“ říká Piloušek. „Trendy byznys se z toho stal až postupem času, ale my to bereme spíše jako zajištění provozu a energií naší nedaleké chalupy,“ dodává.

Staré maringotky za sto tisíc korun Piloušek vlastníma rukama zrekonstruoval. „Cena rekonstrukce je záležitostí kvality materiálů, zachování původnosti a tak dále. Pohybuje se od sto tisíc výše. Při dnešních cenách materiálů by to ovšem byl už dvojnásobek,“ porovnává. S cenami se i přes popularitu maringotek snaží držet při zemi.

„Cena se pohybuje na dolní hranici ve srovnání s podobným či spíše horším glampingem. Slyšel jsem už i názor, že jsme zbytečně levní. Já jsem ale radši, když se zákazníci vrátí. Trend superdrahého ‚alternativního‘ ubytování je spíše krátkozrakostí provozovatelů,“ hodnotí trh Piloušek. Do obou maringotek si tak host zajede za maximálně 1600 korun na noc.

I podle Kláry Honzíkové je rozptyl cen značný. „Seženete glamping za dva tisíce, ale také za sedm tisíc na noc,“ vyčítá z dat Amazing Places a dodává, že i přesto jsou některá zařízení často vyprodaná i na měsíce dopředu. „Nárůst popularity jsme zaznamenali během let 2020 a 2021, kdy propukla pandemie. Před ní jsme měli ve výběru hrstku míst v kategorii glamping. Nebylo jich víc než patnáct. Teď jich máme v nabídce 67,“ bilancuje.

Nejvíc z nich leží na Vysočině, naopak na severní Moravě by je hledal stěží. A objevují se čím dál větší rarity. „Lidé u nás najdou vše od domečků na vodě přes teepee, spaní ve včelíně, v korunách stromů anebo třeba maringotku, která má vlastní soukromý lom s plovoucí saunou,“ vyjmenovává Honzíková.

Mezi stromová obydlí se řadí populární Stromhouse necelých 45 minut jízdy autem od Prahy. I jeho majitelka Lenka Hrnčiřík Hejduková je zatím s provozem spokojena, ale vyhlídky příliš pozitivně nevidí. „Glamping zatím vnímám jako velmi dobrý byznys, ale obávám se, že vzhledem k rostoucím životním nákladům spěje spíše ke svému konci,“ vysvětluje. I proto už navzdory úspěchu Stromhousu o stavbě dalšího objektu neuvažuje.

Spolu s ostatními majiteli unikátních obydlí se shoduje, že klíčem k úspěchu je především místo. „Lidé se často nechají nalákat atraktivními fotografiemi samotného příbytku, a jsou pak rozčarováni okolím. Myslím proto, že duch místa je základem úspěchu,“ říká majitel maringotek. Neméně důležitá je prezentace glampingu prostřednictvím vlastního webu nebo profilu na sociálních sítích, ale i na různých portálech.

„V dnešní době je to hodně o tom, jak místo vypadá a jak na lidi působí. Vybírají většinou podle fotek nebo příběhů na sociálních sítích,“ soudí Honzíková. Hejduková dodává, že podle ní jsou nejlepším marketingem doporučení spokojených hostů. Dává si proto záležet především na dobrých službách. „Pokud se vše potká a člověk se tomu věnuje, návratnost investice může být v jednotkách let,“ uzavírá Honzíková.

VIDEO: Nejdražší byty v České republice

Video placeholde
• Videohub