Nová přestupní stanice metra, mosty i byty. Podívejte se, co se bude v Praze stavět v roce 2025

Stavba Dvoreckého mostu.

Stavba Dvoreckého mostu. Zdroj: J&M

Metro D, vizualizace Metroprojekt Praha
Metro D, vizualizace Metroprojekt Praha
Metro D, vizualizace Metroprojekt Praha
Metro D, vizualizace Metroprojekt Praha
Centrum Nová Palmovka a budoucí sídlo agentury EU pro kosmický program
32 Fotogalerie
Miffek Thuong Ly

V Praze vznikají nové čtvrtě, dojde k odblokování klíčového brownfieldu a dokončí se také nový most přes Vltavu. Hlavní město v roce 2025 opět „ozdobí“ jeřáby a bagry, které pomůžou s rekonstrukcí chátrajících staveb i s vybudováním nových projektů. Podívejte se, jaký stavební ruch Prahu v příštím roce čeká.

Metro D

Cestující pražské hromadné dopravy si budou muset zvyknout hned na několik zavřených stanic, a to rovnou na celý rok. Nejbolestivější bude uzavírka frekventované Pankráce, kde dopravní podnik začne budovat přestupy na linku D. Kromě toho chystá celkovou rekonstrukci stávající stanice. Obyvatele a lidi pracující ve zdejších kancelářích má obsloužit prodloužená tramvajová linka. U metra D bude muset pražský dopravní podnik ještě dořešit tendr na druhou část stavby, kterou už rok a půl šetří antimonopolní úřad. Nyní se staví první část z Pankráce na Olbrachtovu, druhá má pokračovat z Olbrachtovy na Nové Dvory. 

Podívejte se, jak vypadá ražba nových tunelů pro metro D >>>

Na rok bude hned od ledna zavřená stanice Českomoravská, kde se budou dělat eskalátory, stropní deska, vzduchotechnika nebo osvětlení. Částečná uzavírka v jednom směru čeká na zhruba devět měsíců také stanici Radlická, která bude nově bezbariérová. Kromě toho dopravní podnik soutěží rekonstrukci stanice Flora, desetiměsíční uzavírka ale začne patrně až v roce 2026.

Metro D, vizualizace Metroprojekt PrahaMetro D, vizualizace Metroprojekt Praha|vizualizace Metroprojekt Praha

Pokračování 2 / 10

Nová Palmovka

Praha plánuje zahájit dostavbu torza budovy Nová Palmovka na sídlo Agentury Evropské unie pro kosmický program (EUSPA). Budovu začala v roce 2014 stavět Praha 8, mělo tam být sídlo radnice a obchodní centrum, práce byly ale o rok později přerušeny a rozestavěné torzo od té doby chátralo. Budovu nakonec převzal magistrát a vysoutěžil novou podobu samotné stavby i okolí. EUSPA se měla stěhovat už v roce 2026, realizaci tendru za tři miliardy korun však zdržel spor na antimonopolním úřadu, který v prosinci zatím nepravomocně zrušil vyřazení firmy PORR ze soutěže. Magistrát se chce bránit.

Centrum Nová Palmovka a budoucí sídlo agentury EU pro kosmický programCentrum Nová Palmovka a budoucí sídlo agentury EU pro kosmický program | E15 Michaela Szkanderová

Pokračování 3 / 10

Pražské mosty

Praha pokračuje s rekonstrukcí Libeňského mostu, který je ve špatném technickém stavu a přestaly přes něj jezdit tramvaje. Město rozhodlo, že vznikne replika nynější konstrukce. Dokončen by měl být také most mezi Prahou 4 a Prahou 5, který vyjde magistrát na miliardu korun, dnes nazývaný Dvorecký. Po dostavbě ale dostane most jiné jméno, patrně po některé z významných ženských osobností. Konstrukce pro tramvaje, pěší a pro cyklisty by měla být otevřena veřejnosti v lednu 2026.

Vizualizace Dvoreckého mostuVizualizace Dvoreckého mostu | vizualizace Atelier 6

Pokračování 4 / 10

Václavské náměstí

Do horní části Václavského náměstí se vracejí tramvaje. Nové koleje jim umožní dojet k hlavnímu nádraží a do Vinohradské ulice a poskytnou tak Pražanům další způsob, jak se mezi městskými částmi, dosud rozdělenými magistrálou, pohybovat. Dopravní podnik kvůli tomu musí zesílit stropní desku metra, jehož všechny tři linky pod Václavským náměstím vedou. Práce na nových kolejích, které započaly v létě 2024, potrvají tři roky, náklady na vybudování zhruba 550 metrů dlouhé tratě od Národního muzea doprostřed náměstí jsou 1,24 miliardy korun.

Vizualizace tramvajové trati na pražském Václavském náměstíVizualizace tramvajové trati na pražském Václavském náměstí | Jakub Cigler Architekti

Pokračování 5 / 10

Pavilon ledních medvědů

Pražská zoologická zahrada začne se stavbou nového pavilonu ledních medvědů, která má vyjít na 1,2 miliardy korun. Zvířata se tak nebudou muset do budoucna „vyhřívat“ na slunečném svahu zahrady, v zastaralém pavilonu, který lední medvědi obývají od roku 1933. Zoo počítá s tím, že stavba pavilonu o 8000 metrech čtverečních na severozápadní straně zahrady bude trvat tři a půl roku. Vzniknout by měly dva výběhy a čtyři bazény pro lední medvědy, jejich sousedy by se měli stát tuleni obecní, které zahrada dosud nechová.

Vizualizace chystané expozice Arktida pro lední medvědy v pražské Zoo.Vizualizace chystané expozice Arktida pro lední medvědy v pražské Zoo. | akad. arch. Vlastimil Vagaday

Pokračování 6 / 10

Průmyslový palác

Pokračovat bude rekonstrukce a dostavba Průmyslového paláce na Výstavišti. Oprava vyhořelé stavby začala v únoru 2022 a původně měla skončit v roce 2025, komplikace ji však prodlouží do roku 2026. A také prodraží – zatím to vypadá, že náklady přesáhnou tři miliardy korun. „Po odkrytí základů, podlah a podhledů pravého křídla se ukázalo, že reálný technický stav si vyžaduje rozsáhlejší opravy, než bylo možné před zahájením projektu předpokládat. Realistický termín dokončení je červen 2026,“ odhadl radní pro majetek Adam Zábranský.

Návrat hodinové věže na Průmyslový palác.Návrat hodinové věže na Průmyslový palác. | MHMP / David Vančišin

Pokračování 7 / 10

Nádraží a železnice

Rekonstrukce čeká zbývající část Fantovy budovy hlavního nádraží v Praze. Mezitím pokračuje Správa železnic v přípravě výstavby nové odbavovací haly, město zase chystá novou tramvajovou trať a rekonstrukci přilehlého parku. Investice se ale z velké části budou patrně realizovat až v následujících letech.

Pokračovat bude modernizace pražského Masarykova nádraží, kde dělníci stavějí nové koleje pro vlaky, jež právě sem budou vozit cestující z letiště. Jednou z nejvýraznějších změn bude zastřešení části kolejiště nádraží, které lidem umožní dostat se pěšky z Florence do Hybernské ulice.

Výraznou proměnou projde také nádraží Praha-Smíchov, kde vznikne nový dopravní uzel. Správa železnic pokračuje ve zmíněné výstavbě železniční tratě z letiště, jejíž součástí bude i nová stanice v Bubnech na Praze 7.

Vizualizace nové podoby Masarykovo nádraží v PrazeVizualizace nové podoby Masarykovo nádraží v Praze | Twitter, Jiří Svoboda

Pokračování 8 / 10

Smíchov City

Čilá stavební aktivita panuje už delší dobu v blízkosti smíchovského nádraží, kde Sekyra Group staví velký projekt nové čtvrti Smíchov City. Směrem k autobusovému nádraží Na Knížecí už stojí řada nových kancelářských a bytových domů. V červnu 2024 zahájil developer stavbu další etapy v jižní části brownfieldu, kde vznikne mimo jiné nová centrála České spořitelny. Veřejnost sem má nalákat zejména nový pěší bulvár, který propojí smíchovské nádraží s lokalitou Na Knížecí. Pěší třída ponese jméno Madeleine Albrightové. Městská část v nové čtvrti plánuje v roce 2025 zahájit výstavbu základní školy. Součástí změn na Smíchově je také už zmíněná zásadní rekonstrukce tamějšího vlakového nádraží pod taktovkou Správy železnic.

Druhá etapa Smíchov City bude administrativní čtvrtí, součástí které bude kampus České spořitelny, kterou protne pěší třída Madeleine Albrightové.Druhá etapa Smíchov City bude administrativní čtvrtí, součástí které bude kampus České spořitelny, kterou protne pěší třída Madeleine Albrightové. | Sekyra Group

Pokračování 9 / 10

Rohanský ostrov

Na Rohanském ostrově stavějí hned dva developeři: Sekyra Group svůj projekt Rohan City a J&T Real Estate projekt Nový Rohan. Druhý jmenovaný chce na přelomu roku začít s první etapou bytové výstavby. Obě společnosti zde kromě bytů stavějí také kancelářské budovy. Po dokončení by v nové čtvrti mohlo žít a pracovat přes 11 tisíc lidí, město zde proto plánuje vybudovat také školu. Přilehlé území v blízkosti řeky se má proměnit v rozsáhlý povodňový park, do něhož má investovat magistrát.

Vizualizace výstavby na Rohanském ostrově.Vizualizace výstavby na Rohanském ostrově. | J&T Real Estate

Pokračování 10 / 10

Nákladové nádraží Žižkov

Na dalším rozsáhlém rozvojovém území, na místě někdejšího nákladového nádraží Žižkov, chce stavět hned několik developerů, povolení má ale zatím jen jeden, a to Central Group, který zde už staví bytové domy. Magistrát před Vánoci rozhodl o odkoupení historické budovy nádraží, kde by mohly vzniknout obchodní, retailové nebo kancelářské prostory, případně i byty. V příštím roce proto chystá dlouho očekávané schválení změn územního plánu, které umožní, aby mohli začít stavět i další velcí developeři, mimo jiné Sekyra Group, Penta či Finep.

Chystaná část čtvrtě na Nákladovém nádraží Žižkov, kterou staví Penta Real Estate.Chystaná část čtvrtě na Nákladovém nádraží Žižkov, kterou staví Penta Real Estate. | Penta