Jak se má měnit Praha. V bytové výstavbě roste význam brownfieldů i okrajových částí

Tovární areál v Praze na Zličíně, kde nedříve bylo ČKD Dopravní Systémy a následně Siemens.

Tovární areál v Praze na Zličíně, kde nedříve bylo ČKD Dopravní Systémy a následně Siemens. Zdroj: Michael Tomeš/E15

Pětihektarový brownfield mezi Vltavou a kolejemi Nádraží Holešovice se stane místem velkého bytového a kancelářského projektu realitního byznysmena Milana Janků a jeho společnosti Geone.
Pětihektarový brownfield mezi Vltavou a kolejemi Nádraží Holešovice se stane místem velkého bytového a kancelářského projektu realitního byznysmena Milana Janků a jeho společnosti Geone.
Pětihektarový brownfield mezi Vltavou a kolejemi Nádraží Holešovice se stane místem velkého bytového a kancelářského projektu realitního byznysmena Milana Janků a jeho společnosti Geone.
Pětihektarový brownfield mezi Vltavou a kolejemi Nádraží Holešovice se stane místem velkého bytového a kancelářského projektu realitního byznysmena Milana Janků a jeho společnosti Geone.
Pětihektarový brownfield mezi Vltavou a kolejemi Nádraží Holešovice se stane místem velkého bytového a kancelářského projektu realitního byznysmena Milana Janků a jeho společnosti Geone.
58
Fotogalerie

Na místech, kde kdysi stály továrny či nádraží, se v Praze stále častěji staví byty. Rozsáhlé nevyužívané plochy, mnohdy s opuštěnými konstrukcemi, jsou zajímavou lokalitou pro developery. Podívejte se na fotogalerii brownfieldů, které se mohou v budoucnosti výrazně proměnit.

Brownfieldy dostávají nový život. Nastolený trend dokládají projekty ve Vysočanech, Jinonicích či Hloubětíně. Například v prostoru areálu bývalé Tesly v pražském Hloubětíně do několik let vzniknout projekt s 1500 byty a občanskou vybaveností. Projekt chce zrealizovat developer Central Group, který počítá s celkovou investicí přes šest miliard korun. Dušan Kunovský pro deník E15 dříve uvedl, že cílem projektu je vytvořit velmi příjemné místo pro život s cenově dostupným bydlením.

Část po bývalé Tesle, kde chce Central Group stavět, čeká na změnu územního plánu a projektovou dokumentaci. Podle Kunovského by se mohlo začít stavět už v roce 2021, první etapa by mohla být otevřena v roce 2023.

Jiným směrem se ale ubírá developer Star Group. „Vývoj na realitním trhu sledujeme, vnímáme rostoucí využití brownfieldů developery. My se ubíráme jinou cestou, novostavby na okrajích Prahy jsou pro zákazníka cenově dostupnější, navíc nabízejí vysoký standard bydlení,“ řekl k tématu Tal Grozner, ředitel developerské společnosti Star Group.

Analýza Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy připomíná, že nabídková cena v prstenci okolo Prahy v roce 2018 byla na úrovni 90 tisíc korun za metr čtvereční. Z analýzy zároveň vyplývá, že popsaná oblast zůstává díky příhodným podmínkám jak pro developery, tak pro zákazníky pro pražskou bytovou výstavbu nejdůležitějším územím. A téměř čtyřicet procent aktuálních projektů se realizuje právě tam. „Projekty v takzvaném moderním městě jsou žádané mimo jiné díky kombinaci dobré dopravní dostupnosti i služeb a ceny ve smyslu poměr ceny a kvality,“ uvedl  Grozner.