Stoprocentní růst obratu a velké plány. Češi chtějí s tekutými obědy uspět na Západě

Výroba nápoje Mana

Výroba nápoje Mana Zdroj: mana

Mana
Mana
3
Fotogalerie

Z myšlenky o vyvážené stravě se v průběhu let vyvinul produkt, který si získal příznivce po celém světě. Právě na zahraniční zákazníky chce výrobce nutričně vydatného nápoje Mana po třech letech fungování cílit především. Míří hlavně na západ od českých hranic.

S myšlenkou nápoje, který dokáže plnohodnotně nahradit stravu, vstoupil duchovní otec Many Jakub Krejčík na český trh přibližně před třemi lety. Od té doby se společnost dostala do černých čísel a pokračuje ve stejném růstu jako v minulých letech. Mateřská společnost Heaven Labs dosáhla v minulém roce obratu 51 milionů korun, pro letošní rok by měl narůst činit více než sto procent.

V udržení podobného tempa i pro následující roky má přitom firmě pomoci posílení na zahraničních trzích, které nyní tvoří přibližně 30 procent obratu.

„Obrovský potenciál vidíme v regionu Německa, Rakouska a Švýcarska, protože dohromady mají tyto země desetkrát víc obyvatel než Česko,“ vysvětluje Krejčík. V následujících šesti měsících tak mají německy mluvící země tvořit polovinu obratu firmy, již nyní přitom Krejčík o překonání této laťky nepochybuje.

Zájem o produkty registruje firma ale i z jiných zemí, kam si lidé nechávají Manu zasílat. Mezi dalšími trhy, kde chce Krejčík otevřít dceřinou společnost, je tak především Velká Británie. Tam už Mana otevírá také svůj sklad, stejně jako poblíž německého Düsseldorfu.

„Chceme co nejvíce decentralizovat výrobu i skladování, abychom se s náklady dostali na minimum,“ vysvětluje zakladatel firmy. Plánuje nápoje vyrábět právě v těch zemích, kde budou k mání. To platí i pro Spojené státy, které patří mezi jedny z trhů, kde by se Mana v následujících měsících chtěla významně prosadit.

Západní trhy přitom společnost lákají i z jiného důvodu, než je lepší ekonomická situace a kupní síla obyvatel.

Podle Krejčíka by například v Rumunsku nebo Maďarsku bylo složitější zákazníky seznámit s konceptem Many, což by vyžadovalo větší prostředky na reklamu. Na Západě naopak lidé podobné potraviny znají, což expanzi usnadňuje.

Firmě mohou při expanzi pomoci také negativní faktory českého trhu. „Česko má nejvyšší DPH na potraviny v Evropě, v cizině tak při stejné ceně produktu dosáhneme vyšší marže,“ uzavírá Jakub Krejčík.