Automobilka Arrival exčlena ruské vlády vstoupila na burzu. Nechce být Tesla

Arrival získal minulý rok zakázku na výrobu flotily 10 tisíc elektrických dodávek od přepravní společnosti UPS.

Arrival získal minulý rok zakázku na výrobu flotily 10 tisíc elektrických dodávek od přepravní společnosti UPS. Zdroj: Arrival

Hodnota Arrivalu po vstupu na burzu činila zhruba 13 miliard dolarů.
Arrival se chce odlišit od ikonické Tesly zejména zaměřením na komerční sektor namísto cílení na koncové spotřebitele.
Další odlišností je, že Arrival na rozdíl od Tesly neprodává osobní vozy.
Vozy plánuje Arrival vyrábět v menších továrnách.
Výroba ještě nezačala, to je v plánu nejdříve konecem roku v případě autobusů, respektive ve druhé polovině roku příštího v případě dodávek.
10
Fotogalerie

Britský výrobce elektrických dodávek a autobusů Arrival vstoupil na newyorskou burzu Nasdaq. Firma založená někdejším členem ruské vlády tak následuje společnosti, jako jsou Virgin Galactic nebo Nikola. Více než dvoutřetinový podíl zakladatele Arrivalu má hodnotu zhruba deset miliard dolarů, přes 200 miliard korun.

Start-up Arrival založil roku v Londýně Denis Sverdlov, podnikatel a bývalý ruský náměstek ministra komunikací. Společnost se zaměřuje na výrobu elektrických dodávek a autobusů pro komerční sektor. Na burzu vstoupila takzvanou reverzní fúzí se schránkovou společností CIIG Merger. Její označení na burze se tak změnilo na ARVL.

Automobilka se chce odlišit od ikonické Tesly zejména zaměřením na komerční sektor namísto cílení na koncové spotřebitele. Další odlišností je, že firma na rozdíl od Tesly neprodává osobní vozy. Hodnota Arrivalu po vstupu na burzu činila zhruba 13 miliard dolarů, více než 270 miliard korun. Hodnota jejích akcií v pátek odpoledne lehce přesahovala dvacet dolarů za kus.

Arrival loni získal zakázku na výrobu flotily deseti tisíc elektrických dodávek od přepravní společnosti UPS. Vozy plánuje vyrábět v menších továrnách, takzvaných microfactories. První se nachází v britském Bicesteru, další se staví v amerických městech Rock Hill a Charlotte.

Výroba však ještě nezačala, to je v plánu nejdříve na konec letošního roku v případě autobusů a na druhou polovinu příštího roku v případě dodávek. Hlavním konkurentem Arrivalu je firma Rivian, s níž v minulosti uzavřel kontrakt na sto tisíc nákladních vozů Amazon.

Reverzní fúze je metoda vstupu na burzu, kdy se privátní společnost sloučí s jinou společností (takzvanou SPAC, z anglického Special purpose acquisition company), která už na burze působí. Fúzí tak vznikne jedna entita, a privátní firma se tím stane veřejně obchodovatelnou. Jedná se o jednodušší proces burzovního vstupu než při klasickém úpisu akcií (IPO). SPAC firmy často zakládají veteráni amerického byznysu. Příkladem je zmíněná firma CIIG Merger, kterou řídil exšéf společnosti Marvel, Peter Cuneo.

Tento postup v minulosti zvolily společnosti jako Virgin Galactic, Nikola či Quantum Scape. Před pár týdny ohlásila plány na vstup na burzu pomocí reverzní fúze další automobilka, Lucid Motors. Jejím šéfem je bývalý hlavní inženýr vozu Tesla Model S, Peter Rawlinson. 

Politik a podnikatel Sverdlov

Zakladatel Arrivalu Denis Sverdlov se narodil roku 1978 v Gruzii a vystudoval univerzitu v Sankt Petěrburgu. V roce 2007 spoluzaložil ruskou telekomunikační společnost Yota a na jejím prodeji v roce 2012 vydělal 1,2 miliardy dolarů. Poté působil jedenáct měsíců jako náměstek ruského ministra pro komunikace. V roce 2015 založil v Londýně společnost Arrival. Do ní loni investovaly zhruba 110 milionů dolarů automobilky Kia a Hyundai.