Hrou roku je rodinná It Takes Two. Microsoft se díky masivním investicím dere do popředí

Vítěz Game Awards 2021, It Takes Two od Hazelight Studios

Vítěz Game Awards 2021, It Takes Two od Hazelight Studios Zdroj: EA

Na prestižním udílení cen v herním průmyslu Game Awards letos triumfovali tvůrci rodinné hry It Takes Two. Tři a půl hodiny dlouhý ceremoniál hravě překonal všechny letošní marketingové prezentace v herním odvětví a mimo jiné potvrdil i vyrovnanější rozložení sil mezi Microsoftem a Sony na poli her. Diváky zaujal i nápadný přesah do filmového průmyslu a možná signalizace budoucnosti značky Star Wars.

Aktuální ročník nominovaných byl poměrně vyrovnaný, žádný titul si nevysloužil více než tři sošky. Celkový vítěz, hra pro dva hráče It Takes Two od švédského týmu Hazelight Studios a vydavatelství EA zaznamenala úspěch v kategorii nejlepší multiplayer a nejlepší rodinná hra. Šéf švédské herní společnosti Josef Fares se na Game Awards v roce 2017 proslavil větou „Fuck the Oscars!“ a dnes v neméně spontánní děkovné řeči svůj výrok připomněl a poznamenal, že slavné filmové ceny dnes stojí opravdu za houby, jak před lety prorokoval.

Na Game Awards výrazněji bodoval i papírový favorit, akční hra Deathloop od francouzského studia Arkane Lyon, která si odnesla sošky za nejlepší herní režii a výpravu (art direction).

Tři sošky získaly automobilové závody Forza Horizon 5 od vývojářů z Playground Games – patří jim ocenění za nejlepší zvuk, nejlepší závodní/sportovní hru a nejlepší hru uzpůsobenou pro handicapované hráče. Dvě sošky za nezávislou tvorbu si odnesli autoři animované pohádky Kena: Bridge of Spirits ze studia Ember Lab. Konkrétně ocenění za nejlepší nezávislou hru a nejlepší nezávislý debut.

Na ceremoniálu bodovala mimo jiné strategie Age of Empires 4 (nejlepší strategie), sci-fi akce Returnal (nejlepší akční hra), adaptace marvelovské licence Guardians of the Galaxy (nejlepší scénář) anebo sci-fi Metroid: Dread od Nintenda (nejlepší akční adventura).

Držitelé ceny za nejlepší hru roku z minulých let
  • Dragon Age: Inquisition (2014)
  • Witcher 3: Wild Hunt (2015)
  • Overwatch (2016)
  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)
  • God of War (2018)
  • Sekiro: Shadows Die Twice (2019)
  • The Last of Us: Part II (2020)

Nejočekávanější hrou podle hlasování hráčů se už podruhé za sebou stala temná fantasy Elden Ring, již vyvíjí japonské studio From Software ve spolupráci s autorem Hry o trůny Georgem R. R. Martinem.

Pro kandidáty nominované v hlavních kategoriích hlasovali herní žurnalisté z celého světa, deset procent výsledku však bylo upraveno podle hlasování online komunity. Ta ve speciální anketě vyhrazené čistě hráčům vybrala za nejlepší hru roku Halo: Infinite, především díky její multiplayerové složce. Přehled všech vítězů najdete zde.

Herní byznys se mění

Z akce šlo vyčíst mnohé. Nešlo si nevšimnout, že po letech, kdy hrál Microsoft a značka Xbox v herní branži třetí housle za Sony a Nintendem, se firmě začíná dařit vydávat hry, které jsou s konkurencí schopny mnohem lépe soupeřit anebo ji dokonce porážet. K třem soškám pro Forzu, jedné pro Age of Empires IV a jedné pro Halo: Infinite je třeba připočíst pět nominací pro Psychonaults 2, včetně kategorie nejlepší hry.

Zajímavá situace panovala u favorita Game Awards, akce Deathloop (devět nominací, dvě vítězství), kdy se vzhledem k už dříve uzavřené smlouvě sice stále jedná o časovou exkluzivitu pro Sony, studio Arkane Lyon už ale mezitím přešlo pod rozpínající se křídla Microsoftu. K tomu můžeme připočíst fantastickou ukázku Hellblade 2 (další exkluzivita Microsoftu), která patřila k technicky nejzajímavějším momentům akce. 

Ne, že by Sony na Game Awards ostrouhala (reprezentovaly ji silné exkluzivity Ratchet & Clank, Returnal, Kena a přísně vzato i onen Deathloop), začínají být však znát masivní investice do nákupu studií, s nimiž Microsoft začal v roce 2018 a jež vyvrcholily loňským nákupem vydavatelství Bethesda za 7,5 miliardy dolarů. Boj mezi konkurencí bude mnohem vyrovnanější než v předchozí generaci Playstationu 4 a Xboxu One.

Pryč jsou také doby, kdy hry na motivy licence z drtivé většiny končily debaklem. Vývoj konkurenceschopné hry je dnes natolik nákladný, že si nákup licence vydavatelé a studia raději velmi dobře rozmyslí a naplánují.

Pokud jde o samotnou akci, Game Awards jsou sice podle svého názvu primárně akcí zaměřenou na udílení cen, zároveň však fungují jako velký herní festival, na který si schovávají svá esa i mnozí velcí hráči. Připomeňme, že konzole Xbox Series X byla poprvé odhalena před dvěma lety právě zde. Akce tak momentálně plní roli největší marketingové události roku, na niž se bude upírat více a více pozornosti.

Pandemie přirozeně poznamenala marketingové akce i v herním průmyslu. Některé z nich byly v uplynulých dvou letech zrušeny, jiné působily o poznání chudším dojmem. Problémem je i finanční stránka věci. Jak roste globální poptávka, smysl pořádání finančně nákladné akce na konkrétním místě pro omezený počet lidí se firmám nevyplatí. S podobnými problémy se potýkají i ty nejzásadnější herní veletrhy, tedy letní výstava E3 pořádaná v Los Angeles a kolínský Gamescom.

Víc než jen předávání cen

Mnohem více prostoru než samotné předávání cen zabrala oznámení nových her. Jedná se o jeden z ukazatelů, na kterém je velmi dobře vidět, jak prestiž akce za pouhých sedm let její existence vzrostla. Pro debut premiérové ukázky z hraní si letošní akci vybrala celá řada špičkových vývojářských studií, která jí takto dala přednost před pořádáním vlastních prezentací.

Velký rozruch vzbudila výpravná Star Wars: Eclipse od francouzského studia Quantic Dream specializujícího se na ryze příběhové tituly s možností ovlivnit děj, jednání a životy hlavních postav. Novinka se bude odehrávat za republikové éry dlouho před událostmi původní trilogie Hvězdných válek. Mnozí fanoušci tak usuzují, že do této doby budou zasazeny i připravované filmy od Disneyho.

Hellblade 2: Senua's Saga od studia Ninja Theory mnohým vyrazila dech svým technickým zpracováním, díky kterému je hra místy takřka nerozeznatelná od filmu. Studio Ninja Theory vlastní Microsoft, který titul vydá.

Mezi dalšími hrami využívajícími technické možnosti konzolí nové generace Playstation 5, Xbox Series X a high-endových PC patřil i příběhový titul A Plague Tale: Requiem odehrávající se ve vrcholném středověku sužovaném morovou ranou.

Nebyla nouze ani o řadu her s licencí. Tým z Telltale Studios tvoří dílo inspirované seriálem Expanse z produkce Amazonu, k vidění byly i ambiciózní připravované novinky Suicide Squade, Wonder Woman anebo The Lord of the Rings: Gollum.

Pamětníky by mohly potěšit nové strategie Homeworld 3 anebo Dune: Spice Wars. Byla to právě Duna, která položila v devadesátých letech základy žánru realtimových strategií.

Na akci se mihlo i pražské studio Beat Games, autoři celosvětově populární hry Beat Sabre, která je určena pro virtuální realitu. Do svého titulu chystají rozšíření s písněmi Lady Gaga. Publiku nabídli krátkou ochutnávku.

Filmové premiéry a celebrity

Přesah Game Awards do dalších odvětví zábavního průmyslu byl znát nejen díky licencím. Na akci byly představeny první ukázky filmu Sonic 2 s Jimem Carreym Idrisem Elbou.

Guillermo Del Toro zase představil upoutávku na svou novinku Nightmare Alley s Bradleym Cooprem a Cate Blanchettovou. Nového klipu se dočkali též fanoušci čekající na nový Matrix. Ke stažení bylo zároveň uvolněno demo Matrix: Awakens vytvořené pomocí technologie Unreal Engine 5, jež využívá možností aktuální generace herních zařízení.

Nechyběla ani výpravná ukázka z připravovaného sci-fi seriálu Halo. Na akci vystoupily celebrity jako Sting, Keanu Reeves, Carrie Anne-Mossová, Jim Carrey, Jeff Goldblum anebo Giancarlo Esposito.

Co jsou Game Awards

  • Game Awards se na rozdíl od loňského ročníku konaly před živým publikem a přichystaná show nabídla divákům o poznání více než prezentace na letošní E3, Gamescomu či v dnešní době stále populárnější předtočené streamy prezentující plány jednotlivých vydavatelů.
  • Game Awards se poprvé konaly v roce 2014, kdy navázaly na předchozí anketu Spike Video Game Awards (VGA), která běžela v letech 2003 až 2013. Jejím producentem je bývalý novinář Kanaďan Geoff Keighley. Akce má vzhledem k mimořádně nákladné produkci samozřejmě řadu partnerů. Mezi ty letošní patřil například Spotify, AMD anebo Chevrolet.