Antimonopolní úřad zastavil nákup policejních aut, podmínky mohla splnit jen Škoda

Policie

Policie Zdroj: ČTK

Obnova vozového parku českých bezpečnostních sborů se opozdí. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže totiž na návrh českého importéra vozů Hyundai definitivně zrušil zadávací řízení ministerstva vnitra na nákup 500 osobních aut, zjistil deník E15 z databáze ÚOHS. Důvodem jsou diskriminační požadavky, které zvýhodnily mladoboleslavskou Škoda Auto, jež řízení vyhrála. Ta se nejvíce přiblížila požadavkům na nákup desítek aut s pohonem všech kol, jejichž nákup byl součástí širšího tendru za 250 milionů korun. Dříve přitom ÚOHS postup ministerstva odsouhlasil.

Antimonopolní úřad označil za problematickou kombinaci více technických parametrů, které se ve výběrovém řízení objevily. Kromě pohonu všech kol rezort pro policisty a hasiče požadoval vozidla s karoserií hatchback nebo liftback s výkonem nejméně 130 kW a velikostí zavazadlového prostoru minimálně 500 litrů.

Právě tato specifikace podle úřadu značně omezuje výběr vozidel na trhu, v podstatě jediným vozem splňujícím tyto požadavky je Škoda Octavia ve variantě liftback s vyklápěcím zadním sklem. Požadavek na dostatečný vstup do zavazadlového prostoru policisté obhajovali skutečností, že často k zavazadelníku přistupují dva příslušníci najednou, pro což je karoserie sedan nedostatečná. Vozidla kombi zase policisté nechtěli kvůli vyšší ceně. To ale ÚOHS označil za neopodstatněné s ohledem na nízký cenový rozdíl.  

Společnost Hyundai Motor Czech v návrhu na zrušení řízení poukázala například na skutečnost, že limitující požadavky vyřadily z řízení třeba SUV Hyundai Tucson. Nejvíce však zástupci korejské automobilky napadali požadavek na vyhřívané čelní sklo, které je podle nich typické právě pro vozy Škoda.

Kriticky o výběrovém řízení hovoří i dodavatelé ostatních značek, které ÚOHS oslovil. Shodují se, že vozidlo dané specifikace nejsou schopni nabídnout, Audi a BMW pak dodávají, že při splnění požadavků by nebyli schopni konkurovat cenou.

Právní zástupci Škody naopak v rámci řízení uvedli, že požadavky ministerstva vnitra jsou běžné a opodstatněné, významná většina požadovaných prvků je pak podle českého výrobce na automobilovém trhu již standardem.

Zadávací řízení brání i mluvčí ministerstva Ondřej Krátoška, podle kterého bylo omezení některých dodavatelů naprosto legitimní tak, aby vozy splňovaly požadavky policie. „Vzhledem k současné rozhodovací praxi ÚOHS, kdy je do určité míry prvotní otevření trhu před ekonomikou (nákupu - pozn. red.), se centrální zadavatel tomuto rozhodnutí bránit nebude a bude realizovat nové zadávací řízení,“ vysvětlil pro deník E15 Krátoška. Ten rovněž dodává, že rozhodnutí bude mít vliv na fungování bezpečnostních sborů, mnohá vozidla v barvách policie jsou již za hranicí životnosti.

V rámci tendru ministerstvo vnitra poptávalo 500 aut různých kategorií na dodání mezi lety 2018 a 2021 pro útvary po celé republice.