České dráhy se budou moci ucházet o státní zakázky, novelu schválil Senát

České dráhy

České dráhy Zdroj: Stepan Bruner, E15

Jihočeský expres poprvé v Českých Budějovicích.
Jihočeští strojvedoucí se museli naučit obsluhovat novou lokomotivu Škoda, aby s ní mohli jezdit do Rakouska.
Lokomotiva řady 380 v jižních Čechách běžně k vidění nebyla. Od prosince sem bude tahat nové expresy.
Expres ČD dorazil poprvé do Českých Budějovic při prezentační jízdě jako mimořádný vlak 22. listopadu.
Již brzy zamíří do provozu další regionální vlaky pro České dráhy, které ponesou také zvířecí jméno, v tomto případě RegioPanter.
6
Fotogalerie

Senát umožnil státním podnikům s listinnými akciemi, aby se mohly znovu ucházet o veřejné zakázky. Schválil dnes novelu, která se v praxi týká zejména Českých drah. Ty se podle současné podoby zákona o veřejných zakázkách nemohou účastnit tendrů na provoz na železničních tratích. Důvodem je, že mají akcie v listinné podobě a podle zákona o Českých drahách je nemohou zaknihovat.

Podle zákona o veřejných zakázkách, který platí od loňského října, jsou z tendrů vyloučeni uchazeči, kteří nemají výlučně zaknihované akcie. Výjimku kvůli podobě akcií mají v zákoně firmy ve vlastnictví obcí či měst, ale nikoli státní firmy jako České dráhy. Novela má proto tuto výjimku rozšířit i na akciové společnosti, jejichž akcie v souhrnné jmenovité hodnotě 100 procent základního kapitálu vlastní stát. Změnu ještě posoudí prezident Miloš Zeman.

Problémy kvůli listinným akciím mají vedle Českých drah jiné státní podniky, například správce přenosové soustavy ČEPS či operátor energetického trhu OTE.

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) loni v listopadu uvedl, že problém s nezaknihovanými akciemi dráhy nevyřadí z tendrů na provoz na tratích. Noví dopravci vzešlí ze soutěží by měli začít jezdit nejdříve v letech 2018 a 2019. Minimálně rok potrvá, než ministerstvo dopravy soutěže vypíše, a bude tak dost času rozpor v zákonech vyřešit, řekl tehdy ministr.