České úřady mohou začít používat cloud. Ministerstvo vnitra zveřejnilo dodavatele | E15.cz

České úřady mohou začít používat cloud. Ministerstvo vnitra zveřejnilo dodavatele

Nguyen Thuong Ly

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Technologický sen o tom, že spolu začnou ministerstva a úřady samy efektivně komunikovat, se blíží realitě. Klíčem má být využívání cloudových služeb ve veřejné správě, což má být součástí digitální transformace státu. Občané by tak nemuseli opakovaně státu sdělovat stejné informace, neboť úřady budou mít ke všemu přístup. Ministersvo vnitra před několika dny zveřejnilo nabídky prvních šesti firem, které nabízejí státu svá řešení.

Každé ministerstvo využívá nyní řadu informačních systémů, různě rozvinutých a drahých, které často nekomunikují s registry a evidencemi dalších úřadů. Dlouhodobým cílem je, aby stát spravoval jednotná datová centra a platformy a ministerstva a úřady budou využívat jednotlivé služby, které potřebují – například e-mail, evidenci obyvatel nebo registr nemovitostí. To bude nicméně ještě trvat.

„Využívání cloudových služeb pomůže uspíšit digitalizaci služeb veřejné správy, což bude mít pozitivní dopad na občany. Občan bude mít k dispozici jednoduché, škálovatelné a bezpečné provozní prostředí informačních systémů veřejné správy,“ řekl mluvčí ministerstva vnitra, které má eGovernment na starosti, Jiří Korbel. Podle něj není jasné, kolik to bude stát, státní instituce si mají služby objednávat ze svých rozpočtů.

V Katalogu cloud computingu se mají scházet nabídky dodavatelů řešení a poptávky jednotlivých úřadů. Před několika dny se zde objevily nabídky první šestice firem, které splnily bezpečnostní kritéria, T-Mobile, Alef Nula, Atos IT Solutions and Services, AutoCont, DNS a exe. Firmy mohou nabízet řešení ve třech kategoriích: hardwarové řešení typu datových center a sítí, softwarových programů jako databáze a webové servery, a konečně aplikační služby jako třeba e-mail. Podle Korbela přejdou na cloud v první fázi řešení z prvních dvou kategorií.

Jediným poptávajícím je nyní ministerstvo vnitra, které hledá například cloudové řešení spisové služby, jehož součástí má být například evidence dokumentů, podatelna, elektronické podepisování, pečetění i skartování. Na cloud má přejít také ekonomika rezortu včetně řízení rozpočtu, správy veřejných zakázek a účetnictví. Kromě toho chce ministerstvo na cloudu mít interní záležitosti, jako jsou mzdy, docházka zaměstnanců, ale i e-mail a intranet.

Vnitro také počítá s tím, že na cloud přejdou všechny registry, které jsou důležité pro občany, například matrika, registr nemovitostí, územní a stavební řízení či evidence přestupků. 

„Data v cloudu jsou zálohována a šifrována a chráněna proti kybernetickým útokům mnohonásobně lépe než při jejich uložení v úložišti jedné z mnoha veřejných institucí,“ domnívá se ředitelka pro sektor veřejné správy společnosti Microsoft Lenka Axlerová. „Státní správě můžeme nabídnout cloudové řešení jak ve formě našeho virtuálního datového centra, tak i v podobě služeb spjatých s Microsoft produkty Azure a M365,“ přibližuje mluvčí T-Mobilu Kateřina Mikesková.

Sdílení cloudových služeb má v konečném důsledku zlevnit využívání IT služeb. Nejedno ministerstvo čelilo v minulosti kritice za drahý nákup a provoz informačních systémů.

Využití cloudu se váže na zákon o další elektronizaci postupů orgánů veřejné moci, přezdívaný DEPO, který vrátil Senát na konci dubna sněmovně s drobnými změnami. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost již dokončil několik navazujících vyhlášek, které se věnují kritériím pro poskytování cloudových služeb či zařazení systémů do několika bezpečnostních kategorií.

Co by mohlo přejít na cloud?

Evidence obyvatel – evidence obyvatel s průběžnou kontrolou dat a napojením na další systémy.

Matrika – podrobná evidence matričních i souvisejících událostí, státní občanství, změna jména.

Registr nemovitostí – ucelený přehled o nemovitém majetku všech typů s aktuálními údaji z katastrálního úřadu.

Přestupky – evidence přestupků pro přehled a efektivní řešení všech fází životního cyklu přestupku.

Územní a stavební řízení – podpora činnosti stavebního úřadu při provádění činností, které se řídí stavebním zákonem.

Správa hřbitovů – komplexní evidence hrobů, zesnulých, nájemců, majitelů i dalších hřbitovních údajů.

Legalizace a vidimace – ověření doslovné shody opisu nebo pravosti podpisu.

Městská policie – řešení všech fází přestupkového řízení s možností lustrace v registru přestupků.

Portál občana – nepřetržité zpřístupnění vybraných elektronických služeb občanům.

Pramen: Poptávka ministerstva vnitra v Katalogu cloud computingu

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video