Mistrovství světa v rallye by se mohlo jet i v Česku | E15.cz

Česko lobbuje za své první mistrovství světa v rallye. Ve hře je Šumava i Zlín

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Formule 1, mistrovství světa silničních motocyklů a mistrovství světa v rallye – ani jeden z tria nejprestižnějších světových motoristických podniků se v Česku aktuálně nejezdí. Změnit to chce Autoklub ČR, jehož prezident Jan Šťovíček byl koncem loňského roku zvolen do nejvlivnější Světové rady motorsportu. Dostat do Česka monstrózní byznys s formulemi je podle něj nereálné stejně jako v dohledné době obnovit dluhy zatíženou brněnskou Grand Prix silničních motocyklů. Globální pozornost by však do Česka mohli přitáhnout nejlepší šoféři v rallye.

O vytvoření společného projektu „Rallye střední Evropy“ nyní jedná Autoklub ČR s německým a rakouským protějškem. Projekt by nevznikl od nuly, ale navázal na tradiční Rallye tří měst, jež se jezdí na území Německa a Rakouska. Nově vzniklou Středoevropskou rallye, jejíž třetina by se jela na Šumavě, chtějí autokluby protlačit do seriálu závodů MS do roku 2024, řekl v rozhovoru pro deník E15 Šťovíček. Z konkurujících si zájemců z celého světa, kteří chtějí svůj závod vměstnat do nabitého kalendáře šampionátu, jich loni uspělo jen čtrnáct.

„Náklady na pořádání případného MS odhadujeme ve výši zhruba 100 milionů korun, z toho desítky milionů jako poplatek promotérovi MS v rallye, jímž je WRC Promoter spadající pod Red Bull,“ uvedl Šťovíček. Příjmy by měly být v podobné výši jako náklady, zapojené autokluby by se o ně podělily rovným dílem.

Rallye Katalánsko 2021

Video se připravuje ...

I český autoklub bude hledat sponzory akce, a to převážně z řad automobilek a výrobců dílů. „Dovedu si představit, že z našich příjmů od stálých sponzorů i dotačních prostředků bychom dokázali náš podíl uhradit. Je to přesně ten typ významné sportovní akce srovnatelné s MS v basketbalu a možná i v hokeji, který by mohl státní dotaci obdržet,“ dodal Šťovíček.

Společně s Němci a Rakušany zřídí český autoklub pracovní skupinu odborníků na rallye z motoklubů, která má řešit logistické výzvy: místo centrály rallye nebo kudy by vedly rychlostní zkoušky. Na Šumavě se ostatně Autoklub ČR může opřít o zkušenosti z Rallye Šumava, podniku dlouhá léta pořádaného v okolí Klatov.

Závody v rallye jsou v Česku díky dlouholeté tradici velmi populární. Třeba Barum Czech Rally Zlín se statusem mistrovství Evropy pravidelně láká až stovky tisíc diváků, čímž se řadí k nejnavštěvovanějším soutěžím v Evropě.

„Mistrovství světa v rallye se v Česku ani Československu nikdy nejelo. Šance na změnu je reálná, byl by to historický úspěch. K protlačení byť kvalitní soutěže do kalendáře potřebujete silnou zákulisní diplomacii. Zvolením prezidenta Šťovíčka do Světové rady motorsportu se Česku otevírají možnosti, jak efektivněji lobbovat,“ říká novinář časopisu Svět motorů Michal Štěpanovský, jenž se motoristickými závody zabývá desítky let.

Včetně cestování na místo, testů na trati a samotného soupeření zabere jeden závod zúčastněným týmům minimálně deset dnů. „Trh je u nás silný. Na rozdíl od závodů na okruzích si lidé mohou na auta sáhnout, volně se bavit s jezdci. Navíc se jezdí s vozy, které se podobají těm z běžného provozu,“ dodává Štěpanovský s tím, že Česko může nabídnout i mimořádně zkušené pořadatele rallye, které uznává celá Evropa. Silné zastoupení má už dnes na různých závodech nejen v rallye i Škoda Auto nebo řada výrobců dílů. Přilákání MS v rallye do Česka by pro ně mohlo znamenat zajímavou příležitost k posílení vlastní propagace.

I kdyby vznikající německo-rakousko-český projekt neuspěl, neznamenalo by to konec českým nadějím na MS. Do světové elity totiž může proniknout také Barum Czech Rally Zlín s nynějším statusem ME. Právě za prosazení nejednoho MS do Česka chce lobbovat Šťovíček coby čerstvý člen více než dvacetičlenné Světové rady motorsportu. „Česko by mělo mít zapsaných mnohem více závodů v kalendářích závodů mistrovství světa. Máme asi deset závodů MS motorek, ale žádná auta. Jsou náročnější finančně i organizačně,“ vysvětlil Šťovíček.

Naopak s pokračováním tradičně velmi navštěvované brněnské Grand Prix silničních motocyklů nepočítá, a to vzhledem k nedořešeným dluhům, které zůstaly po posledním závodu, a nezájmu politiků na úrovni města i kraje.

Zlínská Barum Czech Rally loni nabídla úžasnou podívanou:

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newslettery