Dálnici D1 hrozí další stavební průtahy | E15.cz

Devět let komplikací, 22 miliard ze státní kasy. Dálnice D1 je konečně bez uzavírek

Michal Nosek

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Devítiletá rekonstrukce dálnice D1 skončila, Ředitelství silnic a dálnic  zprovoznilo poslední opravovaný úsek. Rekonstrukce vyšla na 21,8 miliardy korun bez DPH, což je proti původním předpokladům asi o dvě miliardy méně. Dokončení oprav se ovšem zdrželo o tři roky, termín byl dvakrát odsouván. Omezení na dálnici budou pokračovat i v příštím roce, kdy začne rozšiřování na šest pruhů okolo Brna. 

Nejstarší, nejdelší a také nejvytíženější česká dálnice D1 se po devítileté rekonstrukc otevřela motoristům.  Rekonstrukcí prošla 161 kilometrů dlouhá část mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou u Brna. Do příštích let zbývá dostavba posledního úseku u Přerova, kde hrozí další průtahy.

Devítiletá rekonstrukce a rozšíření dálnice D1 vyšly na 22 miliard korun.  Původně se počítalo, že bude ještě o dvě miliardy dražší, uvedl ke končícímu obřímu projektu šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Dokončení projektu, které bylo původně plánováno na rok 2018, se dvakrát oddálilo a nyní je ve hře říjnový termín. 

Na začátku září však silničáři oznámili problém na již zrekonstruovaném úseku. Kvůli špatnému betonu musí stavební společnost Eurovia CS opravit kilometr na úseku 7 mezi Souticemi a Loktem mezi 65. a 66. kilometrem ve směru na Prahu.  „Příčinou mikrotrhlin v povrchu vozovky se jeví rychlejší nástup navazujících technologií a nepředpokládané dramatické změny teplot v době začátku zrání betonu. V rámci modernizace dálnice D1 skupina Eurovia CS pracovala na osmi úsecích, což je na zhruba 68 kilometrů z celkových 161 km. Vyměnili jsme například 37 mostů,“ uvedla k podílu firmy na rekonstrukci mluvčí Iveta Štočková.

Eurovia během rekonstrukce využila i nové technologie. „Například jsme do podkladních vrstev nové vozovky zapracovali recyklovanou vozovku původní, což má rovněž pozitivní vliv na životní prostředí,“ dodala Štočková.

Další stavební firma, která se na rekonstrukci podílela, je Metrostav Infrastructure, jejíž zaměstnanci pracovali na čtvrtině celé modernizace, konkrétně na pěti úsecích v souhrnné délce 42 kilometrů. „Na těchto úsecích jsme vyrobili a do dálnice uložili téměř 300 tisíc kubíků betonu a podkladních vrstev zpevněných cementem. Součástí byla přestavba 31 mostních objektů,“ bilancuje ředitel Metrostav Infrastructure Zdeněk Ludvík, který osobně řídil stavbu na dvou úsecích modernizace jako vedoucí projektu.

Za šest let, kdy Metrostav Infrastructure na rekonstrukci nejvytíženější dálnice v Česku pracoval, zrealizoval práce v hodnotě pěti miliard korun. Za nejnáročnější část Ludvík považuje revitalizaci mostu Vysočina nad Velkým Meziříčím, vůbec nejvyššího na D1.

„Stěžejní část rekonstrukce mostu se nám podařilo zvládnout za sedmdesát dní. Velice náročná byla modernizace úseku 23 u Ostrovačic, kde se letos podařilo provést kompletní modernizaci obou jízdních pásů v délce deseti kilometrů za  jednu stavební sezonu, což je na D1 rekord,“ dodal Ludvík.

Kompletní rekonstrukce D1 se ale proti předpokladům prodlužovala. O záměru bylo rozhodnuto již v roce 2011, ale stavba začala o dva roky později a původně měla skončit v roce 2018. Termín dokončení byl nakonec dvakrát posunut.

Problémy podle ředitele ŘSD Mátla vznikly při jednáních s obcemi nebo s některými vlastníky okolních pozemků a stát byl kvůli prodlužování rekonstrukce dlouhodobě terčem kritiky. Části veřejnosti navíc vadí, že se dálnice po celé délce nerozšířila na tříproudovou pro každý směr.

ŘSD kvůli rekonstrukci D1 vypsalo 21 zakázek, kvůli třem z nich nyní vede soudní spory. Největší problémy vznikly na úseku 12 u Humpolce. ŘSD na konci roku 2018 odstoupilo od smlouvy s původními zhotoviteli oprav 14kilometrového úseku, stavebním sdružením v čele s firmou Geosan. Podle úřadu stavební firmy neplnily pokyny a stavba nabrala výrazné zpoždění. ŘSD opravy úseku následně znovu soutěžilo, rekonstrukci pak dokončila Skanska.

Nyní zbývá dostavět poslední desetikilometrový úsek dálnice D1 u Přerova. A znovu hrozí minimálně roční prodleva. ŘSD čeká na další soudní verdikt. Mátl už varoval, že pokud ministerstvo dopravy nebo soud zruší stavební povolení na poslední desetikilometrový úsek kvůli podaným rozkladům, bude nutné znovu posoudit dopad dopravního projektu na životní prostředí. Zahájení stavby dálničního úseku plánované na rok 2022 by to oddálilo nejméně o rok.

Dálnice D1 končí na okraji Přerova, navazující poslední úsek do Říkovic má vyřešit dlouhodobě špatnou dopravní situaci ve městě. Přípravu stavby provázejí odvolání a žaloby několika spolků, kterými se zabývají úřady i soudy.

Podívejte se, jak společnost Hochtief v roce 2018 bourala dálniční most u Hvězdonic:

Demolice části dálničního mostu

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video