Kde vzít peníze na investice? Polovinu z Babišova plánu za biliony tvoří dotace

Andrej Babiš

Andrej Babiš Zdroj: Michael Tomeš

Andrej Babiš
Premiér Andrej Babiš
Premiér Andrej Babiš
Dálnice D1
Dálnice D1
7 Fotogalerie
Pavel Otto

Andrej Babiš (ANO) představil investiční plán na příštích třicet let. Podle dokumentu, který má redakce E15 k dispozici, má Česko přes čtyři biliony z celkových osmi získat z dotací. Drtivá většina celkového objemu peněz má směřovat do dopravy, konkrétně více než 77 procent.

Z dvaceti tisíc projektů by byl nejdražší vodní koridor Dunaj - Labe - Odra vyčíslený na 660 miliard korun. Nepatří však mezi priority. Plán naopak počítá se dvěma novými atomovými bloky za 300 miliard. První se má začít v roce 2029 stavět v Dukovanech, další bez uvedení konkrétního termínu má vzniknout v Temelíně.

„Shromáždili jsme veškerý investiční potenciál země na jednom místě. Vznikl zásobníku projektů pro ministry, hejtmany, primátory,“ prohlásil Babiš. Dodal, že Národní investiční plán je součástí strategie Česká republika - země pro budoucnost. Plán má sloužit i jako argument pro EU při jednáních o sedmiletém finančním rámci od roku 2021 do roku 2027.

Šéf ČSSD Jan Hamáček zopakoval požadavek strany na zavedení zvláštní bankovní daně. „Dobrovolný investiční fond, který navrhuje pan premiér, přinese maximálně pár jednotek miliard,“ uvedl s tím, že vláda musí začít debatovat o tom, kde vezme biliony korun. Ani bankovní daň by však tolik peněz nevygenerovala.

Podle opoziční ODS je Babišův plán mimo realitu. „Předseda vlády hází různými čísly. Připadá mi, že je tipuje náhodně, jako ve Sportce. Všichni si pamatují, když mluvil o plánu za 3,5 bilionu, za pět bilionů. Teď už jsme na osmi bilionech,“ napsal na Twitteru předseda ODS Petr Fiala.

Místopředseda Pirátů Jakub Michálek vytýká plánu přílišnou obecnost. „Je to jen seznam popisu projektů. Premiér neví, kolik přesně budou stát, a z čeho je zaplatí,“ míní. Ekonomové připomínají, že doposud byla největší slabinou velkých státních investic jejich špatná připravenost, což by plán mohl změnit. „Díky investičnímu plánu můžeme dosáhnout velkého ekonomického pokroku. Při rozumném řízení státního dluhu bychom se neměli bát si na projekty půjčit,“ řekl hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

„Žijeme ve výjimečné době extrémně nízkých úrokových sazeb, toho by vláda měla využít k vydávání zvýšeného objemu státních dluhopisů,“ podotkl.

Analytik společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler je přesvědčen Národní rozvojový fond vygeneruje více než jednotky miliard. „Očekává se zapojení i ostatní sektorů, fond bude mít navíc nástroje, jako je finanční páka. Takže jeho palebná síla se v následujících letech může výrazně zvýšit,“ odhaduje.

Největší investice (v miliardách korun)
Vysokorychlostní trať Praha - Brno - Ostrava338,1
Dostavba dálnic po roce 2030290
Výstavba bloku JEDU140 až 160
Výstavba vysokorychl. železnice Praha Ústí n. L.139
Dálnice D362
Konverze železniční trakční soustavy na 25V78,8
Dálnice D5535,5
Letiště Praha - rozšíření terminálu 2 a paralelní dráha52,3
Rychlodráha na LVHP40,2
Úřednická čtvrť v pražských Letňanech12,1