Kremlík vyměnil šéfa Ředitelství silnic a dálnic

Nový ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík (vlevo) odvolal 3. května 2019 generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Kroupu. Jeho nástupcem následně jmenoval Pavola Kováčika (vpravo), který doposud působil jako předseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Nový ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík (vlevo) odvolal 3. května 2019 generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Kroupu. Jeho nástupcem následně jmenoval Pavola Kováčika (vpravo), který doposud působil jako předseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Zdroj: ČTK

Jan Kroupa, bývalý ředitel ŘSD
Jan Kroupa, bývalý ředitel ŘSD
Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) a Pavol Kováčik, nový šéf ŘSD. (zleva)
Bývalý ministr dopravy Dan Ťok a bývalý ředitel ŘSD Jan Kroupa
Bývalý ministr dopravy Dan Ťok a bývalý ředitel ŘSD Jan Kroupa
6
Fotogalerie

Nový ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) v pátek odvolal z funkce generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Kroupu. Jeho nástupcem jmenoval od 6. května Pavola Kováčika. Kremlík to uvedl na svém twitterovém účtu, informaci potvrdilo ministerstvo dopravy.

Podle Kremlíka by nový šéf silničářů Kováčik, který dosud působil jako předseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), měl zrychlit dopravní výstavbu. Kroupu chce ministr v resortu udržet.

„Od nastupujícího generálního ředitele očekávám nový impulz k zefektivnění práce ŘSD, dopravní stavby je třeba dobře připravit, správně nastavit smlouvy a důsledně dohlížet na jejich plnění, musí také dbát na kvalitu staveb. Je potřeba nastavit účinné řídící i kontrolní mechanismy a projektové řízení, měl by také zvážit celkovou transformaci ŘSD,“ uvedl Kremlík.

Rychlý konec Kroupy ve funkci byl podle ministra výsledkem několika diskusí, které spolu v minulých dnech vedli. Změny v ŘSD se udály třetí den po nástupu Kremlíka do funkce, ministr rychlé změny odůvodnil tím, že chce co nejrychleji provést opatření k urychlení staveb.

Kováčik má podle ministra také zefektivnit řízení mimořádných událostí v provozu. Kremlík chce, aby ŘSD případné komplikace v provozu řešilo rychleji a transparentně. „Řidiči musí mít při nehodách nebo překážkách na silnicích dostatek informací, aby mohli na situaci okamžitě reagovat,“ dodal Kremlík. Nový šéf ŘSD by měl o postupu jednat také s policií a kraji.

Kováčik dosud působil jako předseda dozorčí rady SFDI a na ministerstvu byl členem expertního týmu pro přípravu projektu PPP na dálnici D4. V minulosti pracoval také jako investiční ředitel Národní dálniční společnosti na Slovensku nebo jako předseda představenstva Inženýrských staveb Košice.

Kroupa byl v čele ŘSD od prosince 2014. V posledních měsících jej veřejnost kritizovala kvůli tempu výstavby a modernizace dálnic. Vyčítala se mu také situace z loňského prosince, kdy se kvůli zpoždění oprav D1 a hustému sněžení tvořily na páteřní dálnici mnohahodinové kolony.

Kremlík dnes jednal rovněž s generálním ředitelem Správy železniční dopravní cesty Jiřím Svobodou. Tématem byla práce organizace v předchozím roce a plány v následujících letech. Kremlík pozitivně zhodnotil postup rekonstrukcí nádražních budov a také přípravy vysokorychlostních tratí.

V Česku je rozestavěno 39 dálnic a silnic první třídy. Jde o 140 kilometrů nových dálnic, 52 kilometrů oprav dálnice D1 a 63 kilometrů silnic první třídy. Letos by mělo být otevřeno zhruba 26 kilometrů nových dálnic, loni stát zprovoznil čtyři kilometry. V ČR je v současnosti v provozu 1248 kilometrů dálnic a přes 5642 kilometrů první třídy.

Vizitky Pavola Kováčika  a jeho předchůdce Jana Kroupy 

Pavol Kováčik (56)

- V uplynulém roce působil jako předseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), jeho zvolení do rady loni v dubnu navrhlo hnutí ANO, za úkol tehdy dostal zrychlit dopravní výstavbu. Kováčik má za sebou bohatou kariéru ve stavebních firmách i společnostech spojených s dopravou. Působil mimo jiné jako předseda představenstva Inženýrských staveb Košice (2010 až 2014) nebo investiční ředitel slovenské Národní dálniční společnosti (2014 až 2016).

- Vystudoval někdejší Vysokou školu dopravy a spojů v Košicích, kde získal i titul kandidáta věd (dnešní PhD.), v roce 2004 dokončil program MBA na Vysoké škole ekonomie a managementu v Praze. Původní profesí strojař začínal v žilinském vývojovém a zkušebním podniku ZVU VURAL, po listopadu 1989 působil jako broker na akciovém trhu. Na přelomu století se poprvé dostal do vedení Inženýrských staveb Košice, kde působil nejprve dva roky, aby se později do čela firmy vrátil.

- Pavol Kováčik (narozen 12. října 1962) řadu let působil během své kariéry také v České republice, koncem 90. let mimo jiné zasedal v představenstvu společností Pozemní stavby Zlín nebo pražského Armabetonu, kde byl v letech 1999 až 2000 i předsedou představenstva. Poté krátce působil ve zbrojním průmyslu, a to jako předseda představenstva společnosti Zbrojovka Brno Arms. Počet firem, v jejich orgánech zasedal, je ale podle obchodního rejstříku ještě mnohem vyšší.

- V minulosti Kováčik působil také jako prezident Svazu stavebních podnikatelů Slovenska, od roku 2012 pak zasedá v představenstvu Slovensko-České obchodní komory.

Jan Kroupa (40)

- Rodák z Nového Města na Moravě (5. února 1979) absolvoval stavební fakultu Českého vysokého učení technického, kde se specializoval na konstrukce a dopravní stavby. Na Ředitelství silnic a dálnic nastoupil ještě za studií v roce 2004, na starost měl zejména přípravu a realizaci staveb Závodu Praha, včetně modernizace dálnice D1. V říjnu 2012 se Kroupa stal po odchodu dosavadního šéfa Jiřího Mayera do vedení ŘSD ředitelem pražského závodu.

- Po změnách ve vedení Ředitelství silnic a dálnic, které nastaly po nástupu ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO), byl ovšem v červnu 2014 z člena Závodu Praha odvolán. Tehdejší ředitel ŘSD Jan Kubiš odvolal Kroupu z čela Závodu Praha letos 16. června. Důvody neuvedl, řekl ale, že od Kroupa nástupce očekává mimo jiné "razantnější postup řešení situace modernizace dálnice D1 nebo vyřešení sesuvu na dálnici D8 včetně dokončení této stavby."

- Ředitelem Ředitelství silnic a dálnic se Kroupa stal krátce po nástupu nového ministra dopravy Daňa Ťoka (za ANO) v prosinci 2014. "Prvním úkolem pana Kroupy je stabilizovat situaci a rozběhnout. Pan Kroupa je člověk, který se nebude muset se situací seznamovat, může hned druhý den, co dosedne do svého nového křesla, začít fungovat," zdůvodnil tehdy své rozhodnutí Ťok. Ten z čela ministerstva dopravy odešel koncem dubna, kdy jej vystřídal Vladimír Kremlík (za ANO).

- Jako šéf ŘSD se Jan Kroupa - kromě často kritizované a protahované rekonstrukce nejdůležitější české dálnice D1 - zabýval například i otevřením dálnice D8 přes České středohoří. Úsek, podle některých odborníků geologicky nestabilní, je v provozu od prosince 2016.