Letiště nečeká na rychlodráhu, posílí autobusové linky

Letiště Václava Havla Praha.

Letiště Václava Havla Praha. Zdroj: ČTK

Pražské letiště chce posílit spojení se středem města. Zvýšení počtu autobusových zastávek i spojení je rychlejší cesta než čekat na stavbu rychlodráhy na Kladno.

Letiště Václava Havla zažilo loni rekordní rok, neboť počet cestujících se zvýšil o téměř pětinu na 15,4 milionu. Výrazný nárůst očekává i v příštích letech. Výstavba dlouhodobě chybějících páteřních dopravních spojů, kterými by se přibývající masy cestujících dostaly do centra města, je však stále v nedohlednu. Letiště chce proto rozšířit síť autobusů, čehož může ve srovnání s léta plánovanou výstavbou napojení na železniční tratě dosáhnout rychleji.

„Po dohodě s Dopravním podnikem vybudujeme další zastávky autobusů v prostoru letiště. Momentálně sem cestuje zhruba čtyřicet procent veškerých cestujících městskou hromadnou dopravou, což je významné množství,“ uvedl předseda představenstva Českého Aeroholdingu, pod který spadá i Letiště Václava Havla, Václav Řehoř.

V současnosti zajišťuje spojení centra Prahy s letištěm autobusová linka 100 vedoucí na zastávku metra Zličín, linka 191 mířící na smíchovskou zastávku Na Knížecí, linka 119 jezdící na stanici metra Nádraží Veleslavín a expresní linka AE ve směru hlavní nádraží.

„Pro letní sezonu usilujeme o navýšení kapacit autobusového spojení zejména u nejvytíženější linky 119. V úvahu připadají i dvě až tři nové zastávky v prostorách letiště, preferujeme jejich umístění například u parkovacích domů. Existuje i možnost, že sem budou autobusy směřovat i z jiných zastávek metra. Rozhodující slovo má ale dopravní podnik,“ uvedl pro deník E15 mluvčí letiště Roman Pacvoň.

„Od dubna by měla být autobusová linka 119 posílena na interval tří minut s návazností na každý příjezd metra ve stanici Nádraží Veleslavín,“ potvrdil mluvčí organizace Ropid, která plánuje městskou hromadnou dopravu v Praze, Filip Drápal.

Vedle posílení autobusových linek letiště plánuje i zřízení „chytrých zastávek“, které mají zrychlit přepravu cestujících. „Budou zde například vyhrazené lajny přesně v oblasti dveří autobusu. Lidé se také nebudou zdržovat nákupem jízdenky u řidiče, neboť v prostorách letiště jsme vyhradili prostory pro instalaci nových automatů,“ doplnil Pacvoň. Výši plánovaných investic však letiště neuvedlo.

V dlouhodobém horizontu se počítá s výstavbou železnice vedoucí z Masarykova nádraží na Kladno, přičemž by na letiště vedla odbočka. Odhadované náklady se pohybují okolo dvaceti miliard korun. Ve hře je také prodloužení metra ze stanice Nádraží Veleslavín.