MHD za hubičku. Praha má levnější roční jízdné než většina republiky i evropských měst

Páteří pražské MHD je metro.

Páteří pražské MHD je metro. Zdroj: Profimedia.cz

Ve vládnoucí pražské koalici se opět rozhořela debata o zdražování jízdného v hlavním městě. Roční kupon s atraktivní cenou 3650 korun už je podle politiků nadále neudržitelný, neboť provoz sítě městské hromadné dopravy v Praze každým rokem zdražuje a magistrát ho musí zhusta dotovat. Roční kupon ostatně neobstojí nejen ve srovnání s metropolemi v okolních zemích, ale ani mezi krajskými městy.

O koaličním hledání kompromisu o výši jízdného mluvil pirátský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib: „Jak jsou nastavené nyní ceny jízdného, je dlouhodobě neudržitelné. Mohu potvrdit, že mám na stole návrhy na zvýšení ceny ročního kuponu od koaličních partnerů, jeden z nich počítá i s dvojnásobným zdražením. Já bych s takto extrémním skokovým zdražováním nemohl souhlasit. V současné ekonomické situaci mnoha Pražanů to prostě není akceptovatelné.“

Zdražení jízdného prosazují zejména Hřibovi koaliční partneři z ODS. „Není možné, aby nejlepší doprava na světě byla zároveň nejlevnější," uvedl předseda pražských zastupitelů za Spolu Tomáš Portlík, podle kterého nestačí navýšit kupon jen o pár stovek korun. Koalice chce najít kompromis do dvou měsíců.

Hlavním argumentem pro zdražení je, že z vybraného jízdného pokryje pražský dopravní podnik jen zlomek svých nákladů. Poslední data z výroční zprávy z roku 2022 ukazují, že se na jízdenkách a kuponech vybralo 3,4 miliardy korun. To je asi jen šestnáct procent sumy, kterou pražská městská hromadná doprava ročně celkem spotřebuje, hlavní město ji tak muselo dotovat dalšími více než 16 miliardami korun. A náklady na provoz dopravní sítě, která přepraví přes milion lidí denně, budou podle dřívějšího vyjádření šéfa podniku Petra Witowského dále stoupat. Ideální podíl tržeb z jízdného na celkových nákladech je podle něj 35 procent.

Násobné zdražení jízdného je ale vždy na hraně politické únosnosti. Zatím se zvyšovaly ceny jen u jednotlivých jízdenek, které využívají hlavně návštěvníci Prahy. O potřebě zdražit roční kupon mluví politici už dlouho, prakticky od doby, kdy jej exprimátorka Adriana Krnáčová v roce 2015 zlevnila ze 4750 na nynějších 3650 korun. Snížení ceny se tehdy pozitivně odrazilo na počtu cestujících, kteří si kupon pořídili, pomohla i kampaň, která částečně ulevila černým pasažérům od pokut, pokud si jízdenku na celý rok koupili.

Doba se ale posunula, Pražané zbohatli, ve městě však stále jezdí za deset korun na den. Ne náhodou se o zdražování mluví právě teď, kdy je současná koalice stále v první polovině svého mandátu a do voleb je tak ještě daleko. Zdražovat je politicky vždy náročnější než zlevňovat.

Při pohledu na cenu ročního jízdného v ostatních krajských městech je patrné, že Pražané mají přes své vysoké výdělky nominálně jeden z nejlevnějších tarifů. I ve Zlíně nebo Ústí nad Labem musejí místní za dopravu platit víc, a to se za svůj kupon nesvezou metrem. V některých krajských městech dokonce letos dochází ke zdražování jízdného. Stabilní zůstává cena už více než deset let v Brně, kde je roční kupon sice o čtvrtinu dražší než v Praze, ale město lidem na roční jízdné přispívá.

Praha neobstojí ani při srovnání s hlavními městy sousedních států. Obyvatelé Bratislavy, Budapešti i Varšavy, kteří si vydělají v průměru zhruba stejně jako Pražané, musejí zaplatit za roční kupon na MHD výrazně víc. Jen obyvatelé Vídně mají relativně levné jízdné v poměru ke zdejší průměrné mzdě.

Jakékoli zvyšování cen městské dopravy s sebou může nést celou řadu negativ, na což upozorňují například pražští Zelení. „Pro běžnou pražskou rodinu, už tak zatíženou inflací a vysokými nájmy, by bylo zdražení základních esenciálních služeb o sto procent zásadní problém. Nedělejme z cestování veřejnou dopravou nedosažitelný luxus,“ vyzývá spolupředseda pražských Zelených Jan Janoušek. A upozorňuje, že široké využití městské hromadné dopravy je potřeba podporovat i proto, aby lidé nejezdili do města auty. Pokud by došlo ke skokovému zdražení, musela by Praha navíc nejspíš počítat i s nárůstem počtu černých pasažérů.