Aktualizováno
Obrana nakoupí dva transportní letouny Embraer C-390 Millennium za 13 miliard korun

Embraer C-390

Embraer C-390 Zdroj: Embraer

ČTK

Ministerstvo obrany nakoupí dva střední transportní letouny Embraer C-390 Millennium. Celková cena zakázky včetně doplňkového vybavení umožňující hašení požárů nebo evakuaci zraněných je 11,3 miliardy korun bez DPH. Nákup ve středu odsouhlasila vláda, řekla na tiskové konferenci po jednání kabinetu ministryně obrany Jana Černochová (ODS). Obrana zahájila jednání s brazilskou společností Embraer loni na podzim. Letouny lze využít mimo jiné k přepravě těžké vojenské techniky i osob.

Smlouvu chce ministerstvo s výrobcem uzavřít do několika týdnů, první stroj by měli mít vojáci k dispozici příští rok. „Armáda ČR získá nové schopnosti při přepravě lidí i těžkého materiálu na větší vzdálenosti, protože v současnosti nedisponujeme letadly na evakuaci většího počtu lidí z krizových oblastí, která by i měla to patřičné zabezpečení,“ řekla Černochová. Ukázaly to podle ní evakuace z Afghánistánu a Súdánu nebo i nedávná evakuace z Izraele.

„Letos počítáme se zálohovou platbou ve výši osm miliard korun, díky čemuž dostaneme první stroj už příští rok,“ uvedlo ministerstvo. Druhý letoun by pak ČR měla obdržet v roce 2027 nebo 2028.

Česko podle ministryně pořídí letouny za podobných podmínek jako jiné spojenecké země. Stejné nakupuje například Portugalsko, Maďarsko či Rakousko. Nad rámec samotných letadel obrana nakoupí i doplňkové vybavení, jako je například modul pro hašení ze vzduchu, modul pro tankování za letu nebo modul pro transport pacientů.

„Součástí zakázky je také pořízení pozemního vybavení, počáteční dodávky náhradních dílů nebo školení personálu,“ uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě. V celkové částce 11,3 miliardy korun bez DPH je započítána také kurzová rezerva. DPH činí 21 procent, cena by tak měla být 13,7 miliardy korun.

Letoun, který je schopný vzletu a přistání na letištích s nezpevněnou dráhou, dokáže podle ministerstva transportovat až 26 tun nákladu, případně je schopen pojmout 80 cestujících nebo 64 plně vyzbrojených výsadkářů. „Dolet se stejně jako u všech transportních strojů liší v závislosti na hmotnosti přepravovaného nákladu. Plně naložený letoun (26 tun) má dolet 2000 kilometrů, s nákladem 23 tun pak 2720 kilometrů a s nákladem 14 tun 5020 kilometrů. Maximální dolet pak činí přes 6000 km, s přídavnými nádržemi až 8000 km,“ sdělilo ministerstvo.

Modul hašení za letu umožní podle ministerstva nasazovat letouny na pomoc integrovanému záchrannému systému při zvládání rozsáhlých požárů. „K letounům dále kupujeme modul, který umožní tankování za letu, modul pro transport pacientů, a to včetně možnosti umístění lehátek pro pacienty vyžadujících intenzivní péči, přídavné palivové nádrže pro prodloužení doletu, systém vlastní ochrany pro operace v nebezpečném prostředí, systém pro výdej paliva na zemi FARP a modul pro operace Search and Rescue,“ sdělil úřad. Letadla také budou mít vybavení pro přepravu cestujících ve vyšším standardu a GPS repeater pro speciální síly.

Do zakázky bude zapojen český obranný průmysl, ministerstvo podepsalo dohodu o průmyslové spolupráci, uvedla Černochová. Předpokládaná výše programů průmyslové spolupráce je podle ní více než 82,3 milionu dolarů (1,87 miliardy korun).

„Projekty se týkají rozšíření stávající výroby v podniku Aero Vodochody a spolupráce státního podniku LOM Praha na zajištění životního cyklu pořizovaného letounu,“ dodala ministryně. Společnost Embraer podle ní bude zároveň spolupracovat s univerzitami v Česku v oblasti autonomních prostředků a létání.

Letoun C-390 Millennium

Letoun C-390 Millennium je novou generací víceúčelového vojenského transportního letounu, který vyvinula brazilská společnost Embraer. Vyrábí se i jeho konfigurace pro tankování paliva za letu KC-390. Na výrobě C-390 se podílí český producent letadel Aero Vodochody, který vyrábí náběžnou hranu křídla, dveře, nákladní rampu a druhou část zadního trupu.

Jedná se o dvoumotorový letoun střední velikosti. Jeho délka je 35,2 metru, výška 11,8 metru a rozpětí 35,1 metru. Jeho dolet je zhruba 5800 kilometrů (se 14 tunami nákladu), přeletový dolet s přídavnými nádržemi až 8500 km. Cestovní rychlost je až 870 km/h. Možnost doplňování paliva za letu výrazně zvyšuje jeho dolet a využitelnost v náročných dopravních operacích.

Embraer je globální letecká společnost se sídlem v Brazílii. Podniká v oblasti komerčního letectví, letectví pro obranu a bezpečnost a zemědělského letectví. Společnost navrhuje, vyvíjí, vyrábí a prodává letadla a letecké systémy, poskytuje zákazníkům poprodejní servis a podporu. Od svého založení v roce 1969 dodal Embraer více než 8000 letadel. Společnost také spravuje průmyslové podniky, kanceláře, servisní střediska a distribuční centra v Americe, Africe, Asii a Evropě.

Jedním z partnerů společnosti Embraer je i české Aero Vodochody, které spolupracuje s Embraerem od roku 2011. Loni v říjnu Aero a Embraer podepsaly oficiální smluvní dodatek zahrnující možné navýšení výrobního podílu společnosti Aero v programu C-390, zvýšení hodnoty spolupráce a kooperaci při plnění specifických požadavků českého ministerstva obrany na pořízení letounů C-390 pro českou armádu. Aero pro C-390 vyrábí kompletní náběžnou hranu křídla, dveře, nákladní rampu a druhou část zadního trupu letounu.