Polovina autobusů v Praze by měla jezdit jen na elektřinu, město investuje miliardy
Už za deset let by mohla až polovina pražských autobusů jezdit čistou stopou, tedy pouze na elektřinu. Další část vozového parku by měly tvořit autobusy s hybridním pohonem kombinující elektřinu a naftu. Vyplývá to z plánů současného vedení hlavního města, které tím chce splnit závazek snižování emisí, k němuž se Praha loni přihlásila. Výše investic se pohybuje v řádu miliard korun.
Zhruba 1100 pražských autobusů podle magistrátní koncepce nyní spotřebuje přes 30 milionů litrů nafty ročně. Materiál uvádí, že elektromotory mají 2,5násobně vyšší účinnost a spotřeba energie je až o 60 procent nižší. U elektrických pohonů navíc město počítá s využitím existující napájecí sítě pro tramvaje.
„Pro mne to byl od začátku jeden z hlavních cílů bez ohledu na klimatický závazek,“ řekl deníku E15 náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě). „Testujeme několik hybridních autobusů a nyní běží výběrové řízení na velkokapacitní trolejbusy na linku k Letišti Václava Havla. Připravujeme také projekt vodíkového autobusu,“ dodal.
Bateriové trolejbusy mají na letiště jezdit, než se podaří vybudovat vlakovou rychlodráhu směrem na Kladno. V plánu je také nová linka těchto trolejbusů z Libně do Čakovic, v části trasy donedávna jezdil testovací vůz. Na autobusovém nádraží na Palmovce byla navíc nedávno instalována nabíjecí stanice. Kromě toho se magistrát chystá pořídit 20 hybridních autobusů.
Pro financování počítá s využitím evropských dotací, celkové investice se budou pohybovat v miliardách korun.
Obnova vozového parku by měla probíhat třemi směry, část autobusů by měla pohon jako bateriové trolejbusy a elektrobusy, část by byla hybridní, kombinující elektřinu a naftový motor a část by zůstala s naftovými. S těmi se počítá hlavně pro případ živelních pohrom, black-outů i pro zajištění náhradní dopravy.
„Do roku 2030 chceme, aby v Praze jezdila čtvrtina až polovina autobusů právě na elektřinu. Nejenže zlepší životní prostředí, ale také komfort cestujících a obyvatel, protože nejsou tak hlučné jako autobusy se spalovacími motory,“ doplnil Scheinherr.
Vedení hlavního města loni vyhlásilo klimatický závazek, který stanovil cíl snížit emise oxidu uhličitého do roku 2030 minimálně o 45 procent v porovnání s rokem 2010. Většina emisí v Praze pochází právě z dopravy.
Pražský dopravní podnik snižuje emise oxidu uhličitého už od roku 2010, díky nákupu autobusů s nižší spotřebou nafty se úspory emisí zatím pohybují kolem osmi procent.