USA obvinily Fiat Chrysler, manipuloval prý s testy emisí

USA obvinily Fiat Chrysler, že manipuluje s testy emisí

USA obvinily Fiat Chrysler, že manipuluje s testy emisí Zdroj: Reuters.com

Sporťák Fiatu z roku 1969 vypadá dodnes skvěle
Sporťák Fiatu z roku 1969 vypadá dodnes skvěle
Sporťák Fiatu z roku 1969 vypadá dodnes skvěle
Sporťák Fiatu z roku 1969 vypadá dodnes skvěle
Sporťák Fiatu z roku 1969 vypadá dodnes skvěle
17
Fotogalerie

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) dnes obvinila italsko-americkou automobilovou skupinu Fiat Chrysler z používání softwaru, který umožnil obejít normy pro emise oxidů dusíku u zhruba 104.000 jejích naftových automobilů. EPA to uvedla v dnešním sdělení. Fiat Chrysler tvrzení úřadu o nelegálnosti tohoto softwaru odmítl.

Jde o druhé podobné obvinění v USA po aféře s obcházením testů emisí u naftových vozů německé skupiny Volkswagen a přichází den poté, co Washington a Volkswagen tento skandál po více než roce uzavřely. V souvislosti se skandálem Volkswagenu začaly americké úřady důkladně zkoumat automobily i dalších výrobců.

EPA obvinila Fiat Chrysler, že od roku 2014 prodal v USA 104.000 užitkových vozů a automobilů typu SUV vybavených softwarem, který při testování emisí naftových motorů umožňuje skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. To podle agentury "jasně a závažně" porušilo zákon na ochranu ovzduší, protože tyto automobily vykazují ve zkušebnách nižší emise než na silnicích.

Fiat Chrysler sdělil, že je závěry EPA zklamán a že všechny jeho naftové automobily plní veškeré normy. Skupina ve svém sdělení podle agentury Reuters uvedla, že úřadům dokáže, že její zařízení pro kontrolu emisí jsou podle současné regulace legální.

Šéf Fiat Chrysler Sergio Marchionne na tiskové konferenci prohlásil, že jeho skupina s testy emisí nemanipulovala, a odmítl srovnání se skandálem Volkswagenu. Zprávy, po kterých akcie společnosti prudce klesly, označil za přehnané, a řekl, že firma neudělala nic nelegálního. Dodal, že skupina bude spolupracovat s novou vládou Donalda Trumpa na vyšetření tohoto problému, a vyjádřil podiv nad tím, že se do tohoto případu vůbec pouštěla odcházející administrativa Baracka Obamy.

EPA a kalifornský úřad pro ovzduší automobilku seznámily se svými zjištěními, že Fiat Chrysler používal nenahlášený dodatečný software umožňující emitovat na silnicích zvýšené emise oxidů dusíku. Firma to nenahlásila u 104.000 vozů Jeep Grand Cherokee a Dodge Ram 1500, které jsou vybaveny třílitrovým motorem. Podle EPA zatím není jasné, zda šlo o nelegální zařízení toho typu, které používal Volkswagen, důležité prý ale je, že tento software firma nenahlásila úřadům.

"Nenahlášení softwaru, který ovlivňuje emise z automobilového motoru, je závažným porušením zákona, které může vést ke škodlivému znečištění ovzduší," uvedla činitelka EPA Cynthia Gilesová. EPA několik měsíců odmítla udělit automobilce povolení k prodeji letošních modelů v USA.

Pokud se obvinění prokáže, mohl by Fiat Chrysler dostat podle Reuters pokutu kolem 44.000 dolarů na jeden automobil. To by znamenalo celkovou pokutu asi 4,6 miliardy dolarů (117 miliard Kč).

Akcie Fiat Chrysler se po zprávě nakonec propadly o 16 procent a na milánské burze s nimi bylo několikrát automaticky přerušeno obchodování. O více než dvě procenta klesl oborový index evropských automobilek.

Americká vláda tento týden uzavřela s Volkswagenem dohodu o urovnání jeho emisního skandálu. Automobilka v rámci dohody přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (zhruba 110 miliard Kč).

EPA předloni v září Volkswagen obvinila, že do téměř 600.000 naftových vozů instaloval software k obcházení testů emisí a Volkswagen se k tomu přiznal. Po celém světě šlo zhruba o 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto. Volkswagen se už dohodl, že ve Spojených státech vynaloží až 17,5 miliardy dolarů na urovnání obvinění ze strany regulačních úřadů, zákazníků a prodejců.