Více stromů, méně dopravy. Vítězné a Karlovo náměstí čekají změny | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Více stromů, méně dopravy. Vítězné a Karlovo náměstí čekají změny

Nguyen Thuong Ly

Nguyen Thuong Ly

Náměstí v Praze jsou zanedbaná, shodují se urbanisté a architekti. V nejbližších letech se chystá renovace několika největších náměstí v hlavním městě. Nejde jen o dlouho diskutované Václavské náměstí, ale i o Karlovo a Vítězné, jejichž nová podoba byla schválena na podzim. Rekonstrukce vyjdou na stamiliony. Některé městské části ale mají k návrhům připomínky.

Ne o všech pražských náměstích se dá říci, že by se tam lidé dobře cítili. V noci se temnému rozlehlému parku na Karlově náměstí v Praze 2 leckteří vyhýbají a u Vítězného náměstí v Praze 6 neboli na „Kulaťáku“ využívají lidé k životu jen jeho okraje. A je tomu tak i na jiných místech.

„Nejen pražská náměstí, ale i významné třídy si zaslouží pečlivou a důstojnou úpravu. Někde se to již daří, ale většina veřejných prostranství v Praze je dlouhodobě zanedbaná,“ míní architekt Pavel Hnilička, který navrhl novou podobu Vítězného náměstí.

Podle zástupce Institutu plánování a rozvoje Marka Váchy se funkce náměstí v hlavním městě v čase změnila. „Náměstí byla v minulosti především tržními místy – tedy prostory pro obchod, křižovatkami cest, případně sloužila ke shromáždění obyvatel. Funkce se však v mnoha případech v čase měnila, některá prostranství se stala parky, jindy zatíženými dopravními uzly,“ řekl Vácha.

Babiš: Otázka mého možného střetu zájmů je věcí výkladu nových evropských předpisů

Náměstí jsou podle Váchy důležitá pro orientaci ve městě. Zároveň spoluvytvářejí identitu dané lokality. IPR proto letos hledal v architektonických soutěžích návrhy na přeměnu Karlova a Vítězného náměstí, výsledky oznámil před několika týdny.

Vedení města muselo dbát ale i na požadavky místních radnic nebo ochránců památek či zeleně. „Typickým konfliktem je spor mezi dopravní funkcí náměstí a požadavkem na jeho kvality pobytové a prostorové,“ řekl Vácha. Vysazování nových stromů, což má i koaliční rada na magistrátu jako prioritu, zase může omezovat rozsáhlá síť technické infrastruktury pod povrchem náměstí a ulic.

Renovace čekají i další náměstí v hlavním městě. Dlouho diskutovaná je rekonstrukce Václavského náměstí, kam se mají vrátit tramvaje. Na rozdíl od svých předchůdců se tomu nová radnice Prahy 1 nebrání.

Mayové hrozí pád, konzervativci budou hlasovat o nedůvěře

Postupnou proměnou prochází také Malostranské náměstí, kde by po zrušeném parkovišti mělo vzniknout nové prostranství nově předlážděné žlutou žulou. Už nyní se na prázdné parkoviště vracejí společenské akce, trhy i třeba demonstrace.

Rekonstrukcí projde i nedaleký Klárov u stanice metra Malostranská. V současnosti je zde podle IPR špatně zkombinovaný provoz cyklistů, aut a tramvají. Do budoucna by se například lidé čekající na tramvaj nemuseli tísnit na úzkém ostrůvku.

Vítězné náměstí, Praha 6

Koalice: KLID (TOP 09 + KDU-ČSL),

ODS, STAN

Starosta: Ondřej Kolář (TOP 09)

Náměstí, které znají Pražané spíše pod přezdívkou „Kulaťák“, je v současné době především rušnou křižovatkou, kde se křížují auta, tramvaje a autobusy. „Vítězné náměstí si opravdu hodně zaslouží, aby se posunulo od nevzhledné křižovatky směrem k opravdovému náměstí,“ míní staronový starosta šesté městské části Ondřej Kolář.

Podle návrhu architektonického studia Pavla Hniličky by se měla veškerá doprava odklonit od středu náměstí, které se může stát opravdovým náměstím s univerzálním využitím. Radnice Prahy 6 nový návrh vítá. Střed náměstí bude od vozovky oddělen stromy. „Prostranství mezi stromy uprostřed má šířku 75m, pro srovnání Staroměstské náměstí má zhruba 100 krát 100 metrů, spodní část Václavského náměstí má 45 metrů. Tento prostor je tedy poměrně rozlehlý a hodí se na různá využití a samozřejmě i na farmářské trhy,“ uvedl Hnilička, Tramvaje by měly jezdit po obvodu a na náměstí by se také mělo vejít více aut.

Uprostřed by měl stát obelisk, se kterým počítal i architekt Antonín Engel, jenž navrhl původní koncepci náměstí. Ta zatím nebyla dokončena, stále chybějí budovy, které by náměstí měly uzavřít do tvaru podkovy. Návrh se musí nyní dopracovat do finální podoby a realizovat by se mohl za pět let. Rekonstrukce by měla vyjít na půl miliardy korun.

Budoucí podoba Vítězného náměstíBudoucí podoba Vítězného náměstíAutor: IPR Praha

Karlovo náměstí, Praha 2

Koalice: ODS, TOP 09, ANO, Občané

za spokojené bydlení

Starostka: Jana Černochová (ODS)

Karlovo náměstí v centru Prahy je důležitým dopravním uzlem, kudy projíždí mnoho aut i tramvají. Místním parkem si lidé zkracují cestu na metro či do nemocnice. Dlouhodobě zanedbaný park, kde lidé vyšlapali řadu cest mimo chodníky, čeká na revitalizaci několik let. S vítězným návrhem, který vzešel ze soutěžního dialogu, přišli němečtí krajináři Rehwaldt Landschaftsarchitekten spolu s českou architektonickou kanceláří BY Architects a českou dopravní kanceláří PD Filip.

Renovace se zaměřuje především na samotný park, tedy na úpravu zeleně, záchranu odumírajících stromů, rozvržení nových cest a na položení nové dlažby. V parku by také měla vzniknout kavárna či hřiště. Architekti dlouhodobě počítají s vytvořením promenády po východní straně náměstí a s postupným zklidněním dopravy.

Radnice Prahy 2 však není s návrhem spokojená. „Očekáváme, že v dalších stupních dokumentace budou alespoň některé naše požadavky splněny. To znamená, že rušená parkovací stání budou nahrazena podzemními garážemi pod stávající komunikací, nebudou káceny stromy v nově upravené severní části parku, a především že budou respektovány trasy cest, tak jak je prošlapali občané,“ uvedl místostarosta Václav Vondrášek (ODS). Rekonstrukce je plánovaná na rok 2025 a cena celkové revitalizace parku se odhaduje na zhruba 230 milionů korun.

Budoucí podoba Karlova náměstíBudoucí podoba Karlova náměstíAutor: IPR Praha

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!