Z tendru na mýtného manažera komise vyloučila Cetag a KPMG

Mýtná brána na dálnici u Řitky u Prahy.

Mýtná brána na dálnici u Řitky u Prahy. Zdroj: Rasch Jan/Euro

Výběrová komise vyloučila dvě nabídky z tendru na mýtného projektového manažera kvůli zasahování firem Cetag a KPMG do předložené smlouvy. V tendru tak zřejmě zvítězí společnost Arthur D. Little, která podala nejnižší nabídku celkem za 23 milionů korun.

Poté, co komise nyní vyřadila druhou nejlacinější nabídku od KPMG, je její pozice podle odborníků prakticky neotřesitelná. Další a v pořadí třetí nejnižší nabídka od PricewaterhouseCoopers a MT Legal je už více než dvakrát dražší. Cena představuje nejdůležitější hodnoticí kritérium a má váhu 60 bodů ze sta.

Projektový manažer má podle ministra dopravy Antonína Prachaře především zpracovat analýzu technologického vývoje v této oblasti v příštích deseti letech a jejich možné využití v systému výběru mýtného.

Následně má manažer vypracovat zadávací dokumentaci k budoucímu výběrovému řízení na provoz elektronického mýta. Naopak politické rozhodnutí o tom, které silnice zpoplatnit, úkolem manažera není, uvedl začátkem října Prachař.

Na průtazích vydělá Kapsch

Právě nízká cena by ale mohla být problém, který ještě může soutěž na poradce zkomplikovat. Dá se totiž očekávat, že se neúspěšní uchazeči proti výsledku výběrového řízení odvolají k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Mohou například namítat, že cena vítězné společnosti je pod náklady.

Antimonopolní úřad už jednu stížnost na zadání soutěže řeší. Jde o rozpor v uznávání referencí, které ministerstvo po zájemcích požadovalo. Úřad nejprve uvedl, že nebude akceptovat reference na předchozí zakázky poskytované subdodavateli. Pár dní před vypršením termínu pro odevzdání závazných nabídek ale uvedl, že reference od subdodavatelů uzná.

Průtahy v tendru by mohly nahrát současnému dodavateli. S tím by zřejmě musel stát dohodnout prodloužení kontraktu v případě, že se nepodaří najít včas provozovatele v řádném výběrovém řízení.

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. V Česku se elektronické mýtné vybírá od roku 2007. Loni se vybralo 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží firmě Kapsch a jejím subdodavatelům 18 až 20 procent.