Zestátnění letecké záchranky by ohrozilo celý systém, tvrdí stávající provozovatel | E15.cz

Zestátnění letecké záchranky by ohrozilo celý systém, tvrdí stávající provozovatel

ČTK

Vytvoření státní letecké záchranné služby by bylo velkou chybou a celý systém by kvůli tomu mohl selhat. Tvrdí Daniel Tuček z královéhradecké společnosti DSA, která v Česku od roku 1993 zajišťuje část letecké záchranky. Nové doporučení ministerstva zdravotnictví vládě odstoupit od záměru leteckou záchranku postátnit považuje za krok správným směrem. „Ukazuje se to, co opakujeme 20 let, že to umíme, a jde o model, který se osvědčil všude ve světě,“ řekl Tuček, který záměr vytvořit státní podnik letecké záchranné služby už v minulosti kritizoval.

Zdravotnický deník uvedl, že ministerstvo letos předloží vládě variantu pro léta 2021 až 2029 v podobě provozu deseti základen, z nichž jedna bude v režii policie, druhá armády a z ostatních osmi mají zasahovat soukromé firmy. Výběrové řízení by chtělo ministerstvo ukončit letos. „Je to osvědčený systém provozu, který byl zajišťován v letech 2008 až 2016,“ řekl Tuček.

Podle něj proti státní letecké záchrance stojí řada argumentů, počínaje vysokou vstupní investicí státu a konče nedostatkem kvalifikovaného a zkušeného personálu. „Obával bych se i možného výrazného poklesu kvality, bezpečnosti a dostupnosti služby. Mohlo by dojít k rozbití dobře fungujícího systému a jsme přesvědčení, že nelze v tomto případě hazardovat a podstupovat rizika při neúspěchu projektu v neprospěch pacienta,“ uvedl Tuček.

Katarské aerolinky koupily menšinu v China Southern

Upozornil na to, že LZS je vysoce specializovaná činnost, která je kombinací dlouhodobé spolupráce Zdravotnické záchranné služby a provozovatele vrtulníků. „A tato spolupráce by příchodem nového nezkušeného subjektu mohla být značně poškozena,“ řekl.

Pokus o přebudování systému LZS začala vláda Bohuslava Sobotky v roce 2016 složená z ČSSD, ANO a KDU-ČSL. Proti vytvoření státního podniku byla Asociace krajů ČR i některé politické strany a ministerstva, naopak podporu měl hlavně z ANO, KSČM a Zelených. V současné době LZS vzlétá v ČR z deseti základen. V Plzni a v jihočeské Bechyni ji provozuje armáda, v Praze a v Brně policie. Šest zbývajících mají na starosti do konce roku 2020 tři soukromé firmy včetně DSA.

Ukrajinské aerolinky SkyUp otevřou linky do Prahy a Karlových Varů

Podle Tučka by ke zdokonalení systému mohlo přispět sjednocení poskytované služby. „Pokud je naší snahou poskytovat službu v ještě lepší kvalitě, měli bychom se zaměřit na jednotné postupy, výcviky, komunikaci, zálohování kompatibilní technikou a úroveň bezpečnosti,“ dodal.

Firma DSA nyní zajišťuje LZS pro Královéhradecký, Liberecký a Ústecký kraj s přesahy do okolních krajů. Základny má v blízkosti fakultních nemocnic, v případě Liberce je základna na letišti společně s pozemní výjezdovou základnou. Na každou její stanici připadá v průměru 500 zásahů ročně. Firma DSA má k dispozici pět vrtulníků EC 135 v LZS konfiguraci a 16 pilotů pro LZS.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!