Benefity pro zaměstnance: Jak se mění preference a co firmy nabízí
Zaměstnanecké benefity se staly jedním ze strategických nástrojů pro nábor, udržení a motivaci talentů. Od flexibilních forem práce přes duševní zdraví až po personalizované volnočasové programy – trendy ukazují, že univerzální řešení ustupuje individualizaci.
Zatímco před deseti lety dominovaly zejména stravenky nebo příspěvky na penzijní spoření, dnes se firmy snaží vytvářet benefitní balíčky, které odpovídají konkrétním potřebám a životní situaci zaměstnanců.
„Zaměstnanci očekávají, že benefity budou praktické, flexibilní a přizpůsobené jejich životní fázi. To znamená jinou nabídku pro absolventy, jinou pro mladé rodiče a jinou pro seniorní specialisty,“ říká Ivana Brancuzká, CEO a partner poradenské společnosti Crowe.
Podle Jitky Kratochvílové, HR ředitelky firmy Jusda Europe, nejsou dnes navíc benefity o univerzálním balíčku pro všechny, ale o tom, co dává smysl konkrétním lidem v konkrétním čase. „Zaměstnanci čekají, že jim firma nabídne něco, co jim usnadní práci i život – ať už flexibilitu, podporu zdraví nebo prostor pro rozvoj. Pro HR je to výzva, ale i velká šance. Když firma umí naslouchat, sledovat trendy a průběžně zkoumá, co funguje, dokáže vytvořit prostředí, kde se lidé cítí dobře a chtějí zůstat,“ uvádí.
Podle statistik Jusda Europe mezi zaměstnanci roste meziročně zájem o sportovní a relaxační benefity o 50 procent. Významně přibývá i těch, kteří využívají možnost zapojit se do dobrovolnických a komunitních aktivit, a to zhruba o 30 procent.
Flexibilita i wellbeing
Nejvýraznějším trendem posledních let je rostoucí poptávka po flexibilní pracovní době a práci na dálku. Firmy reagují nejen možností home office, ale přidávají i tzv. „remote work weeks“ – týdny, kdy zaměstnanci mohou pracovat odkudkoli, včetně zahraničí.
Pandemické zkušenosti pak posunuly zdraví na první místo priorit napříč všemi generacemi. Do popředí se tak dostává téma psychické pohody a prevence vyhoření. Benefity v podobě anonymních konzultací s psychologem nebo sportovních příspěvků jsou tak stále běžnější.
„U firem vidíme rozšiřující se nabídku o příspěvky na preventivní zdravotní péči, wellness programy, nebo lékařskou péči on-line. Populární jsou také firemní fitness centra nebo příspěvky na sportovní aktivity,“ vyjmenovává Ivana Brancuzká.
Rozšiřují se i benefity pro péči o děti a rodiče zaměstnanců. Některé firmy poskytují firemní školky nebo příspěvky na péči o seniory.
Personalizované volnočasové benefity
Klasické poukázky na sport či kulturu se transformují do tzv. „flexi“ kreditů – zaměstnanec si sám zvolí, zda je využije na sport, vzdělávání, cestování nebo třeba péči o domácího mazlíčka.
„V Jusda Europe máme kafeterii už dlouho a pro naše kolegy je to přirozená součást benefitů. Místo jednotného balíčku mají možnost volby – někdo investuje do sportu nebo kultury, jiný do vzdělávání či cestování,“ komentuje Jitka Kratochvílová s tím, že právě flexibilita posiluje pocit zaměstnanců, že firma respektuje různé potřeby a dává zaměstnancům možnost využít benefity tak, aby jim skutečně seděly.
Finanční programy i benefity s přesahem
Čtvrtletní bonusy, mimořádné odměny nebo prémie za splnění cílů patří k běžným praktikám motivace zaměstnanců. Některé firmy ale nabízí zaměstnancům i firemní akcie nebo účast na zisku pro podporu dlouhodobé motivace.
Pro generaci Z a mileniály se propojení práce s hodnotami stává důležitým faktorem loajality. Stále více firem tak nabízí benefity spojené s principy dobrovolnictvím – například placené dny na účast v charitativních projektech.
Podpora ekologických projektů, příspěvky na cyklistiku a veřejnou dopravu, nebo recyklační iniciativy mohou firmám navíc posloužit jako součást CSR strategie.
To potvrzuje i Jitka Kratochvílová. „Jde o možnost zapojit se do aktivit, které mají smysl – darovali jsme krev, pomáhali s pořádáním sportovního dopoledne s Atletikou bez bariér, sbírali potraviny i knihy, zahradničili, doprovázíme seniory na vycházkách a pozvali jsme si KafeBAR – kávu s příběhem. A to je jen část z aktivit, kterými podporujeme komunitu kolem nás,“ vyjmenovává.














