BMW iX je vrcholem elektřinou poháněné nabídky z Mnichova

BMW

BMW Zdroj: archiv značky

Interiér je moderní, ale nadčasový.
Nastavení sedadel najdete v křišťálu.
Luxus v interiéru má futuristické parametry.
Základní cena vozu je 2 628 600 Kč.
4
Fotogalerie

Pokud by se volil největší krasavec na čtyřech kolech, elektrické BMW iX by asi bylo bez šance. Co mu však chybí na vizuální atraktivitě, dohání špičkovými technologiemi.

Automobilku z Mnichova si drtivá většina z nás spojuje s pověstnou radostí z jízdy. Řadové šestiválce jsou už desítky let měřítkem mistrovství bavorských motorářů, kteří tuto koncepci posunuli na absolutně špičkovou úroveň. BMW ovšem minimálně v posledních zhruba deseti letech platí také za jednoho z hlavních hybatelů na poli elektromobility.

Již od roku 2013 totiž nepřetržitě nabízí extravagantní městský model i3 s pohonem zadních kol a konstrukcí z kompozitních materiálů v čele s CFRP neboli plasty vyztuženými uhlíkovým vláknem. Ty jsou velmi pevné, přitom lehké a levnější na výrobu než čistý karbon. BMW i3 se s námi sice letos po devíti letech a s více než čtvrt milionem vyrobených exemplářů rozloučí, následovníků má ovšem spoustu.

Hlavním nositelem nové automobilové éry je v rámci německé prémiové značky především luxusní SUV iX, které se představilo loni. A hned si vysloužilo obrovskou pozornost. Ne však primárně kvůli technologiím, ale kontroverznímu designu. Ten odkazuje na stylistický proud automobilky v šedesátých letech 20. století, přičemž prim hrají zejména tzv. ledvinky neboli maska vozu. Její obří rozměry vyvolaly kontroverzní odezvu už u modernizovaného BMW 7. Pozvednutá obočí mají někteří z nás i při pohledu na řadu 4, kde tyhle partie připomínají spíše bobří zuby. Podobný dojem si přitom odnáším také z elektrického BMW iX, jehož design byl navržen zřejmě hlavně proto, aby rozvířil emoce.

Jinak si totiž nedokážu představit nejen vzhled předku, ale také obrovský zadní převis vytvářející rušivou masu hmoty, kterou se útlá koncová světla ani nesnaží rozbít. BMW iX zkrátka není hezké na pohled. Bylo by však krátkozraké tohle auto odsoudit jen na základě prvních dojmů. Stačí se totiž posadit do prostorné kabiny a pozitivní pocity začínají převažovat. Zvlášť když místo kůže zvolíte „plyšové“ čalounění, máte najednou pocit, jako byste se ocitli v nějakém západním obýváku o šedesát let zpátky. Křesla nejsou tradičně výrazněji tvarovaná, ale spíše plošší, abyste si připadali jako na pohovce.

Přechod na téměř výhradně dotykové ovládání sice kabinu zbavilo tlačítek, uškodilo ale uživatelské přívětivosti. Konvenční BMW přitom právě v tomhle ohledu patří mezi světovou špičku. Zvykat si budete muset na trochu odlišnou strukturu palubního systému, jehož intuitivnost také utrpěla. V ostatních ohledech tohle nepřehlédnutelné SUV ovšem můžu jenom těžko pohanět. Téměř 2,6tunový kolos ve verzi xDrive50 s dvojicí elektromotorů se systémovým výkonem 385 kilowattů a akumulátorem Li-Ion se 105,2 kWh představuje jedno z nejlepších bezemisních aut na současném trhu. Dynamika je i navzdory hrozivé hmotnosti doslova opojná. Bleskový přísun síly na kola vás do měkkých sedadel zarazí nejen v nízkých rychlostech, ale také ve vyšším tempu.

Časté mačkání pravého pedálu k podlaze ovšem obvykle znamená vysokou spotřebu, zvlášť u elektromobilů. Jenže BMW má s tímhle pohonem opravdu bohaté zkušenosti, dokáže tedy apetit tohohle pojízdného kolosu držet na uzdě. Zatímco jiná a výrazně lehčí a slabší auta v zimě šplhají k hodnotám okolo 25 kWh na sto kilometrů, BMW iX umí jezdit i o dvacet procent úsporněji. A to se přitom nemusíte nijak výrazně omezovat. Takže si klidně vyhřívejte sedadla i volant, nastavte si příjemných 22 stupňů a občas autu provětrejte perka. I s tímhle komfortem, za který se u většiny bezemisních automobilů platí výraznou ztrátou elektřiny, se s dojezdem dostanete na dohled 400 kilometrům.