Mitsubishi Eclipse Cross Phev: revoluční plug-in hybrid

Mitsubishi Eclipse Cross Phev

Mitsubishi Eclipse Cross Phev Zdroj: Archov značky

Moderní je nejen pohon, ale i design.
Eclipse je auto laděné na cestovní komfort a příjemné všední dny i víkendy.
2
Fotogalerie

Pod plechy omlazeného japonského SUV se odehrála doslova revoluce. Místo spalovacího motoru totiž konstruktéři použili osvědčený plug-in hybridní pohon z většího Mitsubishi Outlander. Elektromobilita otřásá zavedenými pořádky. Její dominantní role je na západ od našich hranic výrazně silnější. Jednak díky přímým státním subvencím, jednak vzhledem k celkově nižším provozním nákladům. A to i v době bezprecedentní energetické krize. 

Ve většině západoevropských zemí se totiž k vlastnictví auta váže spousta dalších poplatků, které jsou v případě emisně přívětivějších pohonů významně nižší. Zkrátka a jednoduše se vyplatí zaparkovat před dům elektromobil nebo plug-in hybrid než konvenční model s čistě spalovacím pohonem. V Mitsubishi v posledních letech slaví obrovský úspěch s modelem Outlander PHEV, který je dokonce jedním z absolutně nejprodávanějších vozů s plug-in hybridní koncepcí. Prakticky totožné ústrojí proto napasovali i do menšího SUV Eclipse Cross. To se v rámci modernizace zbavilo nepraktického zadního děleného okna, dostalo ostřejší tvář a hodnotnější interiér. Největší novinku ovšem představuje zmíněný přechod na ekologicky přívětivější pohon, který se liší od evropské konkurence.

Základem je benzinový čtyřválec o objemu 2,4 litru, který známe z Mitsubishi Outlander PHEV. Ve srovnání s ním je však utlumený z 99 na 72 kilowattů. Spolu s tím SUV dostalo také dva elektromotory, jeden na každý nápravě. Přední jednotka dává 60 kW, zadní sedmdesát, přičemž energii si berou z trakčního akumulátoru s celkovou kapacitou 13,8 kW. Do toho na palubě nechybí ani 80kilowattový generátor elektřiny, kterému energii dodává právě zážehový agregát. Čtyřválec v případě potřeby v rámci ideálních otáček přes generátor živí baterii, na kterou spoléhají obě elektrické jednotky. Právě ty ve většině případů slouží k pohybu. Jakmile ovšem vyjedete na dálnici a zrychlíte, efektivita bezemisního pohonu klesá.

V tu chvíli se však přes stálý převod k předním kolům napřímo připojí spalovací motor (v rychlostech minimálně 65 km/h), jenž přitom stále dokáže dobíjet trakční akumulátor. Tohle řešení je ideální například pro ty řidiče, kteří ve městě tráví pouze všední dny, kdy s pravidelným dobíjením mohou jezdit bez zapojení benzinové jednotky. Jejích služeb ale naopak využijí o víkendu, kdy se potřebují přepravit na delší vzdálenosti. To elektromobily zatím zvládají pouze s delší zastávkou u dobíjecího stojanu, byť Mercedes-Benz EQS 450+ z minulého čísla už podobně náročný není. Mitsubishi Eclipse Cross ovšem umí i další věci. Velkou zajímavost, minimálně do budoucna, představuje schopnost vozu fungovat v režimech V2X/V2H/ V2G. V prvním případě můžete z akumulátoru Li-Ion s využitelnou kapacitou přes 10 kWh přes mobilní měnič s výkonem až 10 kW napájet prakticky jakýkoli elektrický spotřebič. Třeba i elektrickou pilu.

Ve druhém umí Eclipse Cross PHEV po připojení k domácí elektrické infrastruktuře napájet samotnou domácnost. S plnou kapacitou akumulátoru a nádrží benzinu (po vybití baterie totiž čtyřválec funguje jako generátor i ve statickém režimu) prý pokryje potřeby běžné domácnosti až na deset dní. A  ve třetím případě mitsubishi zvládá kompenzovat výkyvy v elektrické síti (například kvůli špatně regulovatelným obnovitelným zdrojům) tím, že energii v akumulátoru pošle do světa, případně ji naopak ze sítě odebere. Po evropské homologaci procesu Vehicle to Grid tak budete moct díky svému plug-inu či elektromobilu i vydělávat peníze. Za výpomoc vám totiž distributoři budou platit. Od prostředního stupně Instyle navíc dostanete 240V zásuvku s 1500 W, takže si i daleko od civilizace můžete dobít třeba notebook. Systémový výkon celé soustavy dosahuje 138 kilowattů. Hmotnost ovšem dosahuje devatenácti metráků, jako sprinter se proto mitsubishi netváří. Ostatně na stovku  se i se záběrem všech kol dostane za 10,9 sekundy a rozletu elektronika zatne tipec už ve 162 km/h.

Za volantem si proto užijete především klidné kilometry, což ostatně koresponduje s efektivním charakterem auta. To mimochodem na jedno nabití ujede zhruba 45 čistě elektrických kilometrů. Pohodu na palubě podporuje skvěle sladěný pohon. Připojování spalovacího agregátu na rozdíl od některých konkurentů neprovází škubání. Při nízké kapacitě baterie ovšem počítejte s častým spínáním zážehového motoru, který se snaží generovat elektřinu. Při vyšší zátěži čtyřválec nepůsobí úplně kultivovaně, což se odráží na vyšší hladině hluku v interiéru. Jestliže ale nikam nespěcháte, můžete si užívat vynikající cestovní komfort. Už dlouho jsem totiž u mainstreamového auta nezažil tak dobře odladěný podvozek. Typické české nerovnosti skvěle tlumí, zároveň neobtěžuje ostrými rázy od kol ani kolébáním v zatáčkách. A to je podle mě důležitější než dynamika, nad jejímiž nedostatky můžete trochu zamhouřit oči.

Článek byl poprvé uveřejněn v únoru 2022 v tištěném Formen.