Hlavní nádraží zůstává ušmudlanou Popelkou. Bez laviček i oprav

V majestátní budově z dob Rakouska- Uherska vládne čilý ruch. Aby ne, Plzeň patří k důležitým dopravním uzlům. Péče o nádraží tomu ale neodpovídá.

Plzeňská nádraží letos zůstanou bez větších změn. Na hlavním nádraží alespoň vymalují chodby, doubravecké čeká obnova až za rok. Pán v modré košili zkontroluje odjezd vlaku a pak se pomalu vydá po schodech do horní haly nádraží. Má ještě spoustu času, vlak na východ Čech mu odjíždí až za hodinu.

Lavičky? Raději ne

Má nakoupené časopisy, tak si je může v klidu přečíst. Ale kde? Lavičky uprostřed haly, na které byl zvyklý, zmizely a nejspíš hned tak nebudou. Kvůli tomu, že na nich polehávali bezdomovci, je České dráhy odstranily.

„Myslím, že je to velká škoda. Občas sem zavítám z Pardubic vlakem, lavičky jsem před odjezdem domů vždycky využil, byly šikovné. Čekárna mi přijde taková stísněná. Asi nakonec půjdu do kavárny a utratím nějakou korunu,“ rozhodne se Petr Franěk a míří do Pendl café. Podobně jako ostatní cestující si musel při příchodu na nádraží projít „uličkou hanby“, od viaduktu ke vstupním dveřím nádraží mohl postupně narazit na několik partiček žebrajících o peníze.

„Někdy je to fakt otravné, ti lidé bývají často dost agresivní, záleží na tom, kolik toho mají v sobě. Občas máte pocit, že prostor před nádražím úplně ovládli a vy před nimi jenom unikáte,“ stěžuje si Dana Malíková, která prochází plzeňským hlavním nádražím téměř denně. Ale zpět k lavičkám v horním vestibulu. Kontroverzní krok jejich likvidace kvůli bezdomovcům České dráhy nemíní vzít zpět.

„Lavičky opravdu nejvíc okupovali bezdomovci, neuvažujeme o jejich navrácení. Cestující mají dost prostoru, kam si mohou sednout. Čekárnu, která je pochopitelně zadarmo. V horním patře je navíc otevřená velmi útulná kavárna a také restaurace,“ argumentuje Radka Pistoriusová z Českých drah.

Investice? Malování

České dráhy v posledních dnech schválily finanční injekci ve výši více než patnácti milionů korun na opravy některých nádraží v kraji. Plzeňských nádraží se ale změny týkat nebudou. V dřívějších letech se počítalo s rekonstrukcí hlavního nádraží za více než 800 milionů korun.

„Počítalo se s přispěním soukromého investora, zatím se ale nepovedlo nikoho takového sehnat,“ přiznává Pistoriusová. Nyní České dráhy připravují tzv. model partnerství, který by do opravy budovy dostal i veřejné peníze. V nejbližší době se však v budově nejspíš uskuteční pouze menší opravy. Letos tak prokouknou pouze temné přístupové chodby k nástupištím, které by se měly vymalovat už v létě. Situaci navíc komplikujefakt, že o nádraží se starají České dráhy a Správa železniční a dopravní cesty. Zjednodušeně řečeno České dráhy pečují o samotnou budovu, Správa má na starosti nástupiště a koleje. Ukázku spolupráce stačí předvést u zmiňovaných chodeb.

„Malování chodeb by mělo být společným dílem obou organizací,“ vysvětluje Pistoriusová z Českých drah. Správa ale o spolupráci nic neví, alespoň podle slov Tomáše Drvoty z oddělení komunikace.

„Správa se na vymalování podílet nebude,“ tvrdí Drvota. Ani dříve avizované změny na nástupištích se letos na hlavním nádraží neuskuteční. Až v příštím roce se plánuje úprava hran nástupišť tak, aby byly v úrovni podlah přijíždějících vlaků.

„Větší opravy, včetně výstavby nových přístřešků, začnou až v letech 2014 a 2015,“ připomíná Tomáš Drvota.

Doubravecký děs

Pokud je pocit z hlavního nádraží poněkud rozpačitý, dojmy z doubraveckého malého nádraží jsou přímo děsivé. Oba přístřešky jsou ve zbědovaném stavu, temný podchod je načichlý močí. Mladý muž jde raději přes koleje.

„Ten podchod je tak hroznej, že ho prostě nepoužívám. Ať mě někdo zkusí peskovat za to, že ho nepoužívám,“ vyzývá výhružně Petr. Maminka s dvěma dětmi raději používá bezpečnější, i když smradlavější variantu překonání kolejí.

„Napište, že je to tady děsný, hnusí se mi podchodem procházet. Scházejí se tady divný týpci, někdy mám docela strach,“ popisuje pocity z doubraveckého nádraží mladá žena. Doubraveckou ostudu má v péči Správa železniční a dopravní cesty, která slibuje brzkou nápravu. „V rámci stavby nazvané Modernizace trati Rokycany – Plzeň budou postavena nová nástupiště včetně přístřešků pro cestující,“ oznamuje plánovanou očistu Pavel Halla. A jeho kolega ještě dodává konkrétnější obrysy.

„Mělo by se začít na konci roku 2011, do roku 2013 by se stavba měla dokončit. Nástupiště budou bezbariérová, přístup pro vozíčkáře do podchodů bude zajištěný rampami,“ dokresluje Drvota. České dráhy a Správa železniční a dopravní cesty se starají o tucet plzeňských nádraží a zastávek. Dráhy se ale nyní chtějí zbavit budovy křimického nádraží. „Objekt je zavřený od roku 2008. Kvůli zařazení Křimic do Plzeňské integrované dopravy klesl počet cestujících, takže tu není pokladna. Navíc trať přešla na dálkové řízení, takže v budově není potřeba žádných zaměstnanců. Proto je objekt na prodej,“ vysvětluje Radka Pistoriusová.

Zastávky jako nové

Správa železniční a dopravní cesty zase investovala v posledních letech velké peníze do obnovy některých zastávek. Téměř deset milionů korun šlo v roce 2005 na opravu zastávky v Doudlevcích a stanice Plzeň zastávka na železnorudské trati, v roce 2006 opravila za tři čtvrtě milionu korun zastávku ve Skvrňanech. V roce 2007 zbourala Správa na Bílé Hoře zdevastovanou zastávku a na její místo osadila odporný betonový přístřešek typu antivandal.

„Jedná se o dočasné řešení, protože v rámci průtahu silnice I/27 má být postavena nová zastávka po přeložce trati,“ slibuje Pavel Halla ze Správy. Jedno mají plzeňské zastávky společné. Velké množství peněz u nich spolykají opravy po řádění vandalů. Bolevecká zastávka už byla tolikrát poničená, až skleněné výplně nakonec Správa nahradila plechem, stejné opatření zvažuje i v zadních Skvrňanech.