Za umění loni sběratelé na aukcích zaplatili 881 milionů korun

Aukce v hotelu Marriott

Aukce v hotelu Marriott Zdroj: ctk

Sběratelé umění na loňských aukcích v Česku utratili rekordních 881 milionů korun. Oproti roku 2011 se obrat českých aukčních síní zvedl o více než třetinu. Více než milion korun sběratelé zaplatili za 138 uměleckých děl, které dohromady vynesly 541 milionů korun. To je 61 procent celkového aukčního obratu. Na dražbách se přitom loni objevilo zhruba deset tisíc položek.

Pozici české galerijní a aukční jedničky obhájila Galerie Kodl, která po upřesnění odhadů ze začátku roku, utržila loni 154,9 milionů korun. Druhá zůstala galerie 1. Art Consulting. Z první pětky naopak vypadla Galerie Art Praha, které meziročně obrat spadl o 8 procent na 79,1 milionu korun.

Aukčním skokanem roku se stala galerie Adolf Loos Apartment and Gallery, která se specializuje na pořádání prestižních večerních aukcí. Loňský obrat 81,7 milionu korun dosáhla především díky jarní dražbě obrazu Tvar modré od Františka Kupky. Vítěz za něj zaplatili i s aukční provizí 57,4 milionu korun. „Možná ale nakonec půjde o zmařenou aukci, protože obraz byl prohlášen za kulturní památku a majitel ho nesmí vyvézt ze země,“ říká Jan Skřivánek z odborného serveru Art+.

Celkově český trh s uměním loni rostl. Zvýšila se i prodejní úspěšnost z hlediska dosažené ceny. Součet vyvolávacích cen uměleckých děl a starožitností nabízených loni na aukcích dosáhl bez aukční provize 830 milionů korun. Po odečtení nárůstu cen při aukcích dosáhla úspěšnost prodeje podle hodnoty 62 procent. To je o 5 procent více než v roce 2011. Z pohledu počtu prodaných položek ovšem úspěšnost aukcí klesla ze 45 na 41 procent.

„Platí, že deset procent nejdražších děl se postará o 90 procent obratu. U dražších děl cena zpravidla v aukci naroste o dvě pětiny. Neprodané položky jsou především drobnější předměty,“ dodává Skřivánek. Rostoucí ceny nejdražších obrazů nicméně mohou být pro trh, kde se pohybuje velký počet konkurujících si galerií, rizikové. Okruh kupců, kteří jsou schopni kupovat díla v nejvyšších cenových kategoriích, je omezený a se zvyšujícími se cenami jejich počet spíše klesá.