Zahradnictví režiséra Jana Hřebejka: Melodrama zarostlé plevelem

Z filmu Zahradnictví: Rodinný přítel.

Z filmu Zahradnictví: Rodinný přítel. Zdroj: CinemArt CZ

Z filmu Zahradnictví: Rodinný přítel.
Z filmu Zahradnictví: Rodinný přítel.
Z filmu Zahradnictví: Rodinný přítel.
Z filmu Zahradnictví: Rodinný přítel.
Z filmu Zahradnictví: Rodinný přítel.
21
Fotogalerie

Očekávaná trilogie Zahradnictví režiséra Jana Hřebejka a scenáristy Petra Jarchovského nezačíná vůbec slibně. Válečné melodrama Rodinný přítel trpí zdlouhavostí, nevyrovnaností a doslovností.

Nový projekt zavedeného, oblíbeného, ale zdá se čím dál víc nenápaditého dua Jan Hřebejk – Petr Jarchovský by měl fungovat jako jakýsi prequel k milované tragikomedii Pelíšky.

Každý z nových filmů má nabídnout jiný žánr a jiný příběh ze stejné rodiny tří sester. První Rodinný přítel v sobě skrývá melodrama ženy, jejíhož muže na podzim 1939 zatkne gestapo a která se během válečných let postupně sblíží s jeho nejlepším kamarádem, jenž se o rodinu mezitím stará.

Podívejte se na trailer k filmu: 

Video placeholde
Trailer k filmu Zahradnictví: Rodinný přítel. • CinemArt CZ

Anna Geislerová do role manželky tiše rozervané mezi láskou a povinností dala spoustu citu. Bohužel i tak místo české verze britské klasiky Pouto nejsilnější vznikl polotovar, jenž měl před premiérou ještě vidět a důrazně prokrátit soudný dramaturg.

Bez něj křehké romantické drama váhavě vyřčených citů, v němž má být veškerá náklonnost vidět v pohledech a gestech, protože ji může manifestovat jen jediný polibek, polámal plevel trapných pokusů o lidovou komedii.

Do ní se nezřízeně pouští hlavně hlasitá karikatura čecháčkovství Sabiny Remundové. Jádro příběhu zarostlo i zbytečnou, zdlouhavou první polovinou, v níž život v protektorátu vypadá jako nudný dlouhý večer bez pořádného osvětlení. Tvůrci jsou v mnoha scénách lenivě doslovní, informace jasně řečené obrazem ještě zopakují slovně. V několika zásadních momentech naopak stěžejní informace chybějí, což diváky zmate ještě víc než nedostatek pořádného světla v nekonečně dlouhé scéně Štědrého večera nebo kolísání dobové a současné mluvy.

Podívejte se na záběry z filmu Zahradnictví: 

Z filmu Zahradnictví: Rodinný přítel.Z filmu Zahradnictví: Rodinný přítel.|CinemArt CZ

Ve filmu podle rozbujelého, nevyváženého scénáře nezkroceného ani citelně chybějící elegantní, výstižnou, promyšlenou režií se plácá i většina herců. Kromě Geislerové málokdo dokáže najít vhodnou polohu. Každá postava jako by se pohybovala v jiném žánru a Ondřej Sokol v hlavní mužské roli rodinného přítele působí většinu času ztraceně. I přes pohledné šaty, účesy a prostory film nezaujme ani jako retro, vypadá víc jako televizní kostýmní produkce.

Válečnému příběhu se nikdy nepodaří nasáknout autentickou atmosférou, kontraproduktivně připomenutou úvodní archivní ukázkou Voskovce a Wericha burcujících národ písní Proti větru. S Pelíšky má tak novinka společná jen jména tvůrců a dvou postav, nikoli schopnost převést do divácké, kompaktní formy rodinnou nostalgii s reálnými city.

Autorka je spolupracovnicí redakce


Zahradnictví: Rodinný přítel

(melodrama, ČR, 130 minut)

Režie: Jan Hřebejk

Scénář: Petr Jarchovský

Hrají: Ondřej Sokol, Anna Geislerová, Gabriela Míčová, Klára Melíšková

Hodnocení: 30 %