Očekávaná trilogie Zahradnictví režiséra Jana Hřebejka a scenáristy Petra Jarchovského nezačíná vůbec slibně. Válečné melodrama Rodinný přítel trpí zdlouhavostí, nevyrovnaností a doslovností.
Nový projekt zavedeného, oblíbeného, ale zdá se čím dál víc nenápaditého dua Jan Hřebejk – Petr Jarchovský by měl fungovat jako jakýsi prequel k milované tragikomedii Pelíšky.
Každý z nových filmů má nabídnout jiný žánr a jiný příběh ze stejné rodiny tří sester. První Rodinný přítel v sobě skrývá melodrama ženy, jejíhož muže na podzim 1939 zatkne gestapo a která se během válečných let postupně sblíží s jeho nejlepším kamarádem, jenž se o rodinu mezitím stará.
Podívejte se na trailer k filmu:
Anna Geislerová do role manželky tiše rozervané mezi láskou a povinností dala spoustu citu. Bohužel i tak místo české verze britské klasiky Pouto nejsilnější vznikl polotovar, jenž měl před premiérou ještě vidět a důrazně prokrátit soudný dramaturg.
Bez něj křehké romantické drama váhavě vyřčených citů, v němž má být veškerá náklonnost vidět v pohledech a gestech, protože ji může manifestovat jen jediný polibek, polámal plevel trapných pokusů o lidovou komedii.
Do ní se nezřízeně pouští hlavně hlasitá karikatura čecháčkovství Sabiny Remundové. Jádro příběhu zarostlo i zbytečnou, zdlouhavou první polovinou, v níž život v protektorátu vypadá jako nudný dlouhý večer bez pořádného osvětlení. Tvůrci jsou v mnoha scénách lenivě doslovní, informace jasně řečené obrazem ještě zopakují slovně. V několika zásadních momentech naopak stěžejní informace chybějí, což diváky zmate ještě víc než nedostatek pořádného světla v nekonečně dlouhé scéně Štědrého večera nebo kolísání dobové a současné mluvy.
Podívejte se na záběry z filmu Zahradnictví:
Z filmu Zahradnictví: Rodinný přítel.|
Ve filmu podle rozbujelého, nevyváženého scénáře nezkroceného ani citelně chybějící elegantní, výstižnou, promyšlenou režií se plácá i většina herců. Kromě Geislerové málokdo dokáže najít vhodnou polohu. Každá postava jako by se pohybovala v jiném žánru a Ondřej Sokol v hlavní mužské roli rodinného přítele působí většinu času ztraceně. I přes pohledné šaty, účesy a prostory film nezaujme ani jako retro, vypadá víc jako televizní kostýmní produkce.
Válečnému příběhu se nikdy nepodaří nasáknout autentickou atmosférou, kontraproduktivně připomenutou úvodní archivní ukázkou Voskovce a Wericha burcujících národ písní Proti větru. S Pelíšky má tak novinka společná jen jména tvůrců a dvou postav, nikoli schopnost převést do divácké, kompaktní formy rodinnou nostalgii s reálnými city.
Autorka je spolupracovnicí redakce
Zahradnictví: Rodinný přítel
(melodrama, ČR, 130 minut)
Režie: Jan Hřebejk
Scénář: Petr Jarchovský
Hrají: Ondřej Sokol, Anna Geislerová, Gabriela Míčová, Klára Melíšková
Hodnocení: 30 %