Posázavský pacifik opět vyjel na koleje. Připomeňte si krásy okolní krajiny
Železniční nadšenci si od minulého týdne mohou opět vyzkoušet jízdu historickými vlaky. Takzvané nostalgické vlaky vyjely na okružní jízdy z Prahy do dolního Posázaví, Prokopským údolím nebo Pražským semmeringem. Sezona víkendových jízd historických souprav potrvá až do října.
Jízdy jsou naplánovány vždy na jeden víkend v měsíci, a to od června do října. "Vlaky budou taženy parní lokomotivou 434.2186 přezdívanou Čtyřkolák, jejíž výroba započala již na konci 19. století. Soupravu doplní historické osobní vozy a chybět nebude ani restaurační vůz s občerstvením,“ uvedl ředitel Regionálního obchodního centra ČD v Praze Jakub Goliáš. Podle něj je o jízdy tradičně velký zájem.
První vlak vyjel v sobotu 12. června na okružní výlet do dolního Posázaví a Ladova kraje s možností navštívit Týnec nad Sázavou. Historická souprava jel po trase kolem řeky Vltavy a Sázavy, která je známá také jako Posázavský Pacifik.
Poslední stavební úsek Posázavského pacifiku, tedy tratě mezi Prahou, Davlí a Čerčany, byl uveden do provozu 1. května 1900 mezi Jílovým u Prahy a Skochovicemi. Vlaky tak mohly začít jezdit v celém úseku mezi Prahou a Čerčany. Trať vede mezi Davlí a Čerčany údolím řeky Sázavy, které překonává několika tunely a mosty. Díky malebné krajině jsou vlaky na této trati vyhledávány mnoha cestujícími z řad turistů, vodáků, ale i chalupářů ze zdejších rekreačních osad.
Prohlédněte si fotogalerii složenou ze záběrů toho, co vidí strojvedoucí na slavné trati:
České dráhy již delší dobu umožňují poznat známé železniční trasy z jiného úhlu. "Z vlaku je nejhezčí pohled na svět," uvádějí na svém webu Pohledzvlaku.cz, který zprostředkovává unikátní záběry z čela vlakových souprav. V klidu domova se tak lze pokochat například průjezdem slavné trati podél řeky Sázavy Praha-Čerčany.
Mezi nejzajímavější místa trasy Posázavského pacifiku patří průjezd Žampašským viaduktem.
Tipy na výlet vlakem >>>
Mezi stanicí Jílové u Prahy a zastávkou Luka pod Medníkem překonává vlak údolí Kocour u Žampachu po 110 metrů dlouhém železničním viaduktu, který byl postaven v letech 1898 až 1899 a dodnes je nejvyšším kamenným mostem na českých lokálkách.
S maximální výškou 41,5 metru je jen o metr nižší než pražský Nuselský most. Zachycen je ve fotogalerii níže. Pohledem z čela vlaku lze navíc obdivovat celkový ráz skalnaté krajiny i samotný pocit z jízdy. Doslova z první řady mohou navíc diváci sledovat práci strojvedoucího.
Pohledzvlaku.cz nabízí záznamy z průjezdu celkem deseti tratí, mimojiné té vedoucí z Prahy do Děčína či ze Zábřehu na Moravě na Jeseník.