Posázavský pacifik opět vyjel na koleje. Připomeňte si krásy okolní krajiny

Retro souprava ke 120. výročí Posázavského pacifiku

Retro souprava ke 120. výročí Posázavského pacifiku Zdroj: ČD Nostalgie

Žampach
Trasa Praha Čerčany
Trasa Praha Čerčany
Trasa Praha Čerčany
Medník
36
Fotogalerie

Železniční nadšenci si od minulého týdne mohou opět vyzkoušet jízdu historickými vlaky. Takzvané nostalgické vlaky vyjely na okružní jízdy z Prahy do dolního Posázaví, Prokopským údolím nebo Pražským semmeringem. Sezona víkendových jízd historických souprav potrvá až do října.

Jízdy jsou naplánovány vždy na jeden víkend v měsíci, a to od června do října. "Vlaky budou taženy parní lokomotivou 434.2186 přezdívanou Čtyřkolák, jejíž výroba započala již na konci 19. století. Soupravu doplní historické osobní vozy a chybět nebude ani restaurační vůz s občerstvením,“ uvedl ředitel Regionálního obchodního centra ČD v Praze Jakub Goliáš. Podle něj je o jízdy tradičně velký zájem.

První vlak vyjel v sobotu 12. června na okružní výlet do dolního Posázaví a Ladova kraje s možností navštívit Týnec nad Sázavou. Historická souprava jel po trase kolem řeky Vltavy a Sázavy, která je známá také jako Posázavský Pacifik.

Poslední stavební úsek Posázavského pacifiku, tedy tratě mezi Prahou, Davlí a Čerčany, byl uveden do provozu 1. května 1900 mezi Jílovým u Prahy a Skochovicemi. Vlaky tak mohly začít jezdit v celém úseku mezi Prahou a Čerčany. Trať vede mezi Davlí a Čerčany údolím řeky Sázavy, které překonává několika tunely a mosty. Díky malebné krajině jsou vlaky na této trati vyhledávány mnoha cestujícími z řad turistů, vodáků, ale i chalupářů ze zdejších rekreačních osad.

Prohlédněte si fotogalerii složenou ze záběrů toho, co vidí strojvedoucí na slavné trati:

České dráhy již delší dobu umožňují poznat známé železniční trasy z jiného úhlu. "Z vlaku je nejhezčí pohled na svět," uvádějí na svém webu Pohledzvlaku.cz, který zprostředkovává unikátní záběry z čela vlakových souprav. V klidu domova se tak lze pokochat například průjezdem slavné trati podél řeky Sázavy Praha-Čerčany.

Mezi nejzajímavější místa trasy Posázavského pacifiku patří průjezd Žampašským viaduktem.

Tipy na výlet vlakem >>>

Mezi stanicí Jílové u Prahy a zastávkou Luka pod Medníkem překonává vlak údolí Kocour u Žampachu po 110 metrů dlouhém železničním viaduktu, který byl postaven v letech 1898 až 1899 a dodnes je nejvyšším kamenným mostem na českých lokálkách.

S maximální výškou 41,5 metru je jen o metr nižší než pražský Nuselský most. Zachycen je ve fotogalerii níže. Pohledem z čela vlaku lze navíc obdivovat celkový ráz skalnaté krajiny i samotný pocit z jízdy. Doslova z první řady mohou navíc diváci sledovat práci strojvedoucího.

Pohledzvlaku.cz nabízí záznamy z průjezdu celkem deseti tratí, mimojiné té vedoucí z Prahy do Děčína či ze Zábřehu na Moravě na Jeseník.