Šéfka General Motors Mary Barraová v roli „zelené“ dámy v „nezeleném“ autoprůmyslu

Mary Barraová se stala šéfkou koncernu GM v roce 2014.

Mary Barraová se stala šéfkou koncernu GM v roce 2014. Zdroj: CC BY-NC-ND 2.0: Fortune Live Media via Flickr

General Motors v Číně
Výrobní linka v jedné z továren General Motors
Šéfka General Motors Mary Barraová
Mary Barraová plánuje s automobilkou do roku 2030 vyrobit milion aut s autonomním řízením.
5
Fotogalerie

„Už žádná mizerná auta,“ rozhodla se někdejší vedoucí vývoje produktů pro General Motors Mary Barraová. Dnes jako šéfka celého amerického automobilového gigantu plánuje do roku 2030 vyrobit milion vozidel s autonomním řízením, do roku 2035 prodávat pouze bezemisní vozidla a do roku 2040 přetvořit dosud „nezelený“ podnik v uhlíkově neutrální.

Přeměnit výrobu aut v bezemisní záležitost, podpořit výrobu autonomních vozidel a nedělat ve firmě z dress codu (pravidlo upravující způsob oblékání a obouvání k určité příležitosti – pozn. red.) téma na deset stran. Tak vypadají některá z témat, jimž se věnuje šéfka GM Barraová, která se letos dostala do žebříčku sta nejvlivnějších lidí planety amerického týdeníku Time.

Když se v roce 2014 dostala na první post ve vedení automobilky, stala se zároveň první ženou v čele jedné ze tří největších amerických automobilek. Mimo své ambiciózní plány se pustila i do zjednodušení života zaměstnanců.

Video placeholde
Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa? • Videohub

Společnost měla dlouhé roky v pracovních podmínkách jasně definovaný dress code popsaný na několika stránkách. Barraová popis zkrátila na „vhodně se oblékejte“. „Mohu vám věřit, když vám svěřuji desetimilionový rozpočet a dohled nad dvaceti lidmi, ale nemohu se spoléhat na to, že se vhodně oblékáte?“ vysvětlila.

Právě důvěra je pro Barraovou zjevně stěžejním pilířem firemního systému. Než neustále oponovat a nesouhlasit s jednotlivými manažery, rozhodla se přeložit zodpovědnost za rozhodování na ně samotné. „Chci, aby vzali odpovědnost do svých rukou a řekli, že jsou zodpovědní za vedení svého týmu,“ řekla Barraová v rozhovoru pro časopis Developing Leaders.

Šéfka prosazuje technologické inovace. Dceřiná společnost automobilky General Motors chce do roku 2030 posílit vozovou flotilu o milion aut s autonomním řízením. „Jako předsedkyně představenstva a generální ředitelka General Motors mám jedinečnou příležitost a odpovědnost využít své inženýrské myšlení a schopnosti k tomu, aby se svět stal lepším místem,“ uvedla Barraová. Informoval o tom americký zpravodajský web CNBC

Přestože současný automobilový průmysl prochází a bude procházet těžkou zkoušku, ať už kvůli nedostatku čipů, stále intenzivnějšímu tlaku na elektrifikaci vozidel a kvůli spoustě dalších faktorů, automobilka GM se letos vrátila k zisku. Zlepšila svůj celoroční výhled poté, co v předchozím roce utrpěla ztrátu 806 milionů dolarů, přes sedmnáct miliard korun. Automobilka předpokládá, že její čistý zisk dosáhne maximálně 9,2 miliardy dolarů, zhruba 202 miliard korun. 

Barraová je velkou zastánkyní a podporovatelkou všech vědeckých výzkumů o změně klimatu, což přímo souvisí s tím, že General Motors plánuje začít prodávat do roku 2035 pouze vozidla s nulovými emisemi. Zároveň chce být do roku 2040 uhlíkově neutrální a do roku 2030 ve svých amerických výrobních závodech využívat výhradně obnovitelnou energii. Uvádí to americký týdeník Time.

Nejenže Barraová jako žena zastává pozici, na které se ženy běžně neobjevují, ale zároveň sama naléhá na ženy, aby o významné pracovní pozice směle usilovaly a přestaly se o nich jen bavit.