Kupé Garde & Rapid si pamatujeme všichni. Zahraničním zákazníkům však standardní specifikace nestačily, a tak se dočkali různých přestaveb. Jednu z nich Britové připravili i pro československého zákazníka. Za kabriolet Rapid Standard tehdy zaplatil víc než za rodinný dům.
Od samého počátku osmdesátých let platilo za vrchol československé automobilové produkce pro běžný lid svébytné kupé Škoda Garde, v roce 1984 vystřídané zmodernizovaným modelem Rapid. Kdo v té době chtěl vlastnit ještě lepší vůz a měl k dispozici nadité valutové konto, mohl navštívit prodejny PZO Tuzex, koupit si v nich Fiat Uno, Peugeot 205 či Ford Sierra a připadat si rázem třeba jako Angličan.
Jenže ve Velké Británii to bylo jinak - individualisté měli opačné priority. Námi obdivovaná zápaďácká fára brali jako konfekci a československý rapid – ač se tam technicky nedotažené škodovky stávaly spíše terčem vtipů – chápali jako solidní základ pro různé přestavby. Není tedy divu, že se tehdejší vlajková loď Škodovky v Anglii dočkala hned dvou verzí kabriolet (pod tamním tradičním označením convertible). Honosnější variantu Lux se zachovanými stropními panely karoserie představujeme prostřednictvím fotografie v galerii. Lidovější model Standard, působící mnohem otevřenějším dojmem, si však zaslouží samostatnou prezentaci. Už proto, že jeden kousek se směl kdysi oficiálně prohánět po ČSSR.
Za oběma britskými kreacemi stojí podnikatel Rodger Ludgate a jeho firma LDD. Už verze Standard, tedy levnější z úprav, překvapuje komplexní propracovaností. Hlavní cíl konstruktérů byl prostý - oddělit kabinu od střechy. Úpravce však tento úkol pojal opravdu komplexně a rapidu ponechal roli univerzálního automobilu do každého počasí.
Po amputaci svršku není u finálního výtvoru ani památky, vůz působí i se staženým plátnem jako prvoplánově narýsovaný kabriolet. Aby konstruktéři nemuseli radikálně vyztužovat podvozek, opatřili karoserii ochranným obloukem propojeným nenápadnou výztuhou s rámem čelního okna. Za jízdy tak Rapid Standard z boku připomíná soudobé kabriolety Volkswagen Golf, Ford Escort či Opel Kadett. Technicky však má (s výjimkou počtu válců, maximálního výkonu, systému chlazení atd.) blíže spíš k BMW 3, respektive Porsche 911. Motor totiž pohání zadní kola a trůní taktéž vzadu.
Zajímavě vypadá oficiální dobový anglický ceník. V případě základního kupé Rapid 130 začíná na sumě 3997,88 liber, úprava Standard Convertible znamenala příplatek dalších 1868,75 liber. Tudíž za kompletní auto zaplatil zákazník téměř šest tisíc liber a přestavba znamenala zvýšení „sériové“ ceny kupé zhruba o třetinu.
Pro jediného vyvoleného
V Československu stála tatáž Škoda Rapid 130 v provedení s levostranným řízením v roce 1985 přesně 81 050 korun československých. Zájemci o kabriolet měli smůlu. Přestože ho i zde vyráběl ve své verzi na zakázku pro německého prodejce škodovek Auto Hainzinger mělnický Metalex, tuzemským zákazníkům byly tyto atraktivní letní modely od ukončení výroby první felicie zapovězeny.