Symbolem nadzvukového létání je Concorde, předběhli ho ale Rusové. Podívejte se

Tupolev 144

Tupolev 144 Zdroj: Profimedia

Tupolev 144
Tupolev 144
Tupolev 144
Tupolev 144
Tupolev 144
36
Fotogalerie

Nadzvukový letoun ruské výroby Tupolev Tu-144 vstoupil do služby v 70. letech. Cestující s ním ale mohli létat jen několik měsíců. Po fatální nehodě směl do vzduchu už jen s nákladem a postupně upadá v zapomnění.

Ruský letoun Tupolev 144 poprvé vzlétl 31. prosince 1968, což bylo zhruba dva měsíce před britsko-francouzským konkurentem Concorde. Počátkem června 1969 pak Tu-144 jako první civilní dopravní letoun překonal hranici rychlosti zvuku. 

Po zveřejnění prvních obrázků ruského letadla se objevily spekulace o ruské průmyslové špionáži, protože oba stroje si byly vzhledem velmi podobné. Tu-144 si proto vysloužil přezdívku Concordskij. Odpůrci dohadů tvrdili, že nápadná podobnost mezi letouny je dána všeobecně platnými zákonitostmi aerodynamiky. 

Po řadě zkoušek byly Tupolevy Tu-144 nasazeny do pravidelného provozu 26. prosince 1976. Na lince mezi Moskvou a kazašskou Alma-Atou nejprve přepravovaly pouze náklad a poštu. 

První cestující si mohli let nadzvukovou rychlostí užít o necelý rok později. V květnu 1978 však byl jeden ze strojů postižen závadou na přívodu paliva a při nouzovém přistání zemřeli dva členové posádky. V důsledku tragédie byl provoz s cestujícími zakázán. Ruská letecká společnost Aeroflot tak vypravila pouhých 55 letů s 3284 pasažéry. 

Jako nákladní letouny fungovaly Tu-144 ještě v osmdesátých letech, ale jejich provoz byl příliš drahý. V polovině devadesátých let byl letoun ještě krátce oživen pro potřeby americké NASA, která jej používala jako létající laboratoř pro vývoj nového dopravního letounu.

Tu-144 havaroval již během vývoje, přímo před zraky diváku na Pařížském aerosalonu: