Symbolem nadzvukového létání je Concorde, předběhli ho ale Rusové. Podívejte se | E15.cz

Symbolem nadzvukového létání je Concorde, předběhli ho ale Rusové. Podívejte se

pab

Nadzvukový letoun ruské výroby Tupolev Tu-144 vstoupil do služby v 70. letech. Cestující s ním ale mohli létat jen několik měsíců. Po fatální nehodě směl do vzduchu už jen s nákladem a postupně upadá v zapomnění.

Ruský letoun Tupolev 144 poprvé vzlétl 31. prosince 1968, což bylo zhruba dva měsíce před britsko-francouzským konkurentem Concorde. Počátkem června 1969 pak Tu-144 jako první civilní dopravní letoun překonal hranici rychlosti zvuku. 

Po zveřejnění prvních obrázků ruského letadla se objevily spekulace o ruské průmyslové špionáži, protože oba stroje si byly vzhledem velmi podobné. Tu-144 si proto vysloužil přezdívku Concordskij. Odpůrci dohadů tvrdili, že nápadná podobnost mezi letouny je dána všeobecně platnými zákonitostmi aerodynamiky. 

Kdo naváže na Concorde? Nadzvukové letectví se znovu vrací

Po řadě zkoušek byly Tupolevy Tu-144 nasazeny do pravidelného provozu 26. prosince 1976. Na lince mezi Moskvou a kazašskou Alma-Atou nejprve přepravovaly pouze náklad a poštu. 

První cestující si mohli let nadzvukovou rychlostí užít o necelý rok později. V květnu 1978 však byl jeden ze strojů postižen závadou na přívodu paliva a při nouzovém přistání zemřeli dva členové posádky. V důsledku tragédie byl provoz s cestujícími zakázán. Ruská letecká společnost Aeroflot tak vypravila pouhých 55 letů s 3284 pasažéry. 

Jako nákladní letouny fungovaly Tu-144 ještě v osmdesátých letech, ale jejich provoz byl příliš drahý. V polovině devadesátých let byl letoun ještě krátce oživen pro potřeby americké NASA, která jej používala jako létající laboratoř pro vývoj nového dopravního letounu.

Tu-144 havaroval již během vývoje, přímo před zraky diváku na Pařížském aerosalonu:

Japonci investují stovky milionů do nadzvukového letectví. Nejsou to vyhozené peníze, říká analytik

 

Tak se jezdí po transsibiřské magistrále. Podívejte se, co lze zažít na nejdelší železnici světa
Radim Jančura: Když to Babiš podělá, ukřižuju ho
Z nebe mizejí jumbo jety. Prohlédněte si vrakoviště, kde stará letadla končí
Koupání v gulagu. Z bývalého sovětského vězení se stal ráj potápěčů, nahlédněte pod hladinu
Rezavějící torpéda a propagandistické plakáty. Podívejte se do opuštěné sovětské laboratoře
Vznik Československa zatěžují stále živé lži o utrpení pod Rakouskem, říká historik Jiří Rak
Co by, kdyby... nevzniklo Československo

Autor: pab
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!