„Václav Havel není majetek všech.“ Z exprezidenta je módní ikona, jeho nadaci to vadí

Někdo se obejde i bez podobizny Havla a stačí mu známý slogan

Někdo se obejde i bez podobizny Havla a stačí mu známý slogan Zdroj: profimedia

Tetování s havlovským motivem
Vzpomínání na Václava Havla
Tetování s motivem Václava Havla
Třicáté výročí Sametové revoluce na Lennonově zdi
25.výroční listopadové revoluce
6
Fotogalerie

Pravda a láska. Havel a nice day. Lež má krátké nohy, pravda má krátké kalhoty. Tyto a další slogany odkazující k osobě českého prezidenta, stejně jako jeho podobiznu, dnes najdete na oblečení, špercích nebo obálkách módních časopisů. Čím dál víc českých značek sází na přetrvávající popularitu zesnulého Václava Havla. Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97 s takovou praxí ale nesouhlasí.

Profil prezidenta spolu se sloganem „Pravda a láska“ zdobí ponožky značky Flashtones, které patří mezi nejprodávanější modely. „Nejvíce se prodávají větší velikosti, tedy většinu zákazníku tvoří muži, což je nicméně obecným jevem u designových ponožek,“ říká zakladatel značky Omar El Karib. Podle slov ředitelky Nadace manželů Havlových Vize 97 Pavly Slukové se ale jedná o neoprávněné užití jména a podobizny prezidenta.

„Je to totiž právě Nadace Vize 97, která je vlastníkem slovní i obrazové ochranné známky Václav Havel,“ konstatuje ředitelka. Značky, které využívají podobiznu prezidenta, jeho jméno nebo podpis pro komerční účely, by tak měly žádat o udělení souhlasu ze strany Nadace.

„Ponožky s mottem ‚Pravda a láska‘ jsou navíc značně nevkusné. Nejen provedením, ale i uvedením samotné podobizny pana prezidenta na této oděvní součásti,“ hodnotí Sluková. Mezi další příklady neoprávněného využití Havlovy podoby patří minimalistické mikiny značky Bohema z kolekce oslavující třicáté výročí Sametové revoluce.

„Je to krásná práce – hledání v archivech, komunikace s výtvarníky, historky autorů a dědiců práv… A pak samotná produkce krásného trička,“ uvádějí zakladatelé značky Eliška a Oldřich Neubergerovi. Značka ale podle slov ředitelky Slukové nikdy o prodej trička s fotografií Václava Havla od Tomkiho Němce Nadaci nežádala. „I kdyby měla značka souhlas autora fotografie, pak stále zůstávají v platnosti osobnostní práva dědiců na podobu člověka, a tedy by měla být oslovena paní Havlová s prosbou o souhlas k užití,“ konstatuje ředitelka.

Nedávné výročí Sametové revoluce podle Slukové jen přispělo k četnosti případů zneužití jména i podobizny prezidenta pro komerční cíle. „Často se však jedná pouze o nevědomost a zároveň snahu uctít památku Václava Havla svým specifickým, i když často svérázným způsobem,“ připouští. K hlášení komerčních projektů Nadaci by tvůrce reklamních a upomínkových předmětů podle ředitelky měla vést nejen zákonní povinnost, ale i základní lidská slušnost.

„Není v pořádku, že lidé přistupují k Václavu Havlovi, jako by byl majetkem všech,“ podotýká. Právní kroky Nadace podniká až v případech, kdy tvůrci nechtějí uznat zákonný nárok a snaží se užitím jména pana prezidenta nezákonně vydělat. „Vždy se najde cesta ke vzájemné dohodě, je-li k tomu vůle a vstřícnost,“ míní Sluková.

Výjimku z omezení daných ochrannou známkou podle odborníka na autorské právo a advokáta společnosti Rozehnal & Kuchař Aleše Rozehnala tvoří případy, kdy podoba a jméno prezidenta jsou použity pro vědecké nebo umělecké účely.

„Podoba i jméno Václava Havla tedy může být užívána v rámci umělecké tvorby bez omezení,“ říká Rozehnal. Mezi příklad takové tvorby patří grafická práce streetartového umělce Zdeňka Řandy, známého pod přezdívkou Pasta Oner.

Pro obálku speciálního listopadového vydání módního časopisu Vogue vytvořil Řanda ojedinělý prezidentský portrét Václava Havla potetovaného ve stylu moderních rapperů v obličeji slovy jako Svoboda, Olga, #demokracie a podobně.

„Obávám se, že díky dezinformacím a špatně nastavenému vzdělávacímu systému se postava Václava Havla začíná z naší společnosti vytrácet. Bojím se, že pro většinu mladých lidí je to už jen mlhavá stopa,“ vysvětluje umělec, který svou prací chtěl zaujmout hlavně mladou generaci, která prezidenta nezažila.

„Jsem optimista a věřím, že v budoucnu se to změní a dojde k renesanci jeho odkazu,“ dodává.

Oblibu prezidenta dávají někteří mladí lidé najevo i nekonvenčním způsobem. Tetování s Havlem si podle zkušenosti pražského tatéra Davida Čápa přejí hlavně mladé dívky ve věku do 25 let. „Tetování v podobě známky s Havlem jsme vypracovali už třikrát, jednou jsem tetoval Havlův Antikód a teď budu tvořit další,“ říká Čáp.

Využití sloganu „Pravda a láska“ není na české módní scéně ojedinělým fenoménem. Tričko s tímto nápisem od české módní značky Zoot patří podle Roberta Vojáčka, krizového manažera firmy zodpovědného za růst a marketing, mezi ty úspěšnější jak u mladších, tak starších ročníků zákazníků. Značka jich prodala už stovky kusů. „Tento slogan je nadčasový a díky své univerzálnosti funguje mimo diktát aktuální sezony,“ vysvětluje marketér.