Vánoční horečka 2009: zákazníci zažijí bezkonkurenční slevy

Dnešní noc na Chodově bude obzvlášť zářivá. Přes dvě stě obchodů nákupního centra zůstane otevřených do půlnoci. V Praze se chystá i předvánoční bezkonkurenční slevová kampaň.

Trička v módní fialové barvě si Jana Růžičková všimla okamžitě. „Šest stovek není málo, ale pro sestru k Vánocům bude perfektní,“ říkala si. Radost nad vánočním dárkem trvala přesně týden.

„V sobotu jsem zašla do stejného obchodu, a málem padla do mdlob, stejné tričko bylo zlevněno na čtyři stovky. To není fér, tak dlouho před Štědrým dnem,“ rozzlobila se jedenadvacetiletá studentka. Ze vzteku si koupila ještě jedno – pro sebe. „Aspoň mám pocit, že stálo každé „jen“ pětistovku,“ dodala rezignovaně.

Obchodníci letos obrátili. Pro zákazníky už neplatí „Kdo dřív přijde, ten dřív mele“, ale naopak „Kdo si počká, ten se dočká“.

Čeho?

Až poloviční slevy. Stačí jen nechat nákup na poslední chvíli. Například Tesco poprvé předvánočně zlevnilo některé zboží už v půlce října. Od té doby se seznam akčních nabídek v porovnání s loňským rokem výrazně rozšířil a ceny se stále propadají.

„Slevy jsme prohloubili až o padesát procent,“ řekla Eva Karasová z Tesco Stores. O polovinu zlevnily třeba hračky v hypermarketech Albert. „Výhodné kosmetické balíčky, oblečení či vybavení pro domácnost máme již nyní se slevou až třicet procent, vybavení pro volný čas jsme zlevnili téměř o polovinu,“ doplnil Libor Kytýr z firmy Ahold.

V těchto dnech zákazníkům zlevňuje zboží přímo před očima. „Z průzkumu víme, kdy zákazníci potřebují nakupovat určitý druh zboží – jak potraviny, tak dárky. V tomto období jim nabídneme daný druh zboží v akční nabídce,“ uvedla Karasová. Teď jde na odbyt elektronika.

Nejvíce si lidé hlídají ceny televizorů a másla

Ekonomové si už všimli, letos jsou lidé na ceny citlivější než dříve. O tom, jestli zákazník vyrazí s platební kartou na Chodov, do obchodního domu v Letňanech nebo Palladia, tak rozhoduje třeba i desetikoruna navíc. Zvláště v Praze, kde je mezi obchodníky největší konkurence v Česku.

„Výrazně vzrostl podíl zboží nakupovaného v různých cenových akcích,“ řekl Tomáš Drtina z firmy Incoma Research, která nákupy v maloobchodech dlouhodobě sleduje.

Na každého Pražana včetně nemluvňat připadá půl metru čtverečního obchodní plochy, což představuje téměř dvojnásobek českého průměru.

„Sledujeme-li pouze větší centra s více než třiceti nájemci, pak má Praha na celkové ploše českých nákupních center podíl dokonce šestatřicet procent,“ uvedl Drtina.

Stále více lidí se tak obrací na internet, kde ceny porovnává. Než vyrazí na nákupy, podívají se, kde pořídí zboží nejvýhodněji.

„Nejčastěji si lidé do našeho Strážce akčních cen zadávají televize, notebooky, pračky a LCD monitory,“ vysvětlil Ondřej Hloupý z Retail Info. Letos ale i pro lepší cenovou dostupnost jsou horkým zbožím malé spotřebiče jako rychlovarné konvice, presovače, vysavače nebo holicí strojky a epilátory.

Do vyhledávače ale lidé zadávají i daleko levnější položky. Porovnávání cen potravin je druhá nejčastější kratochvíle. „Z výrobků denní spotřeby si teď zákazníci srovnávají hlavně ceny másla, mouky a cukru,“ dodal Hloupý.

Hit Vánoc: sady pro malé uklízečky

Podle průzkumů společnosti GE Money Bank vyjdou Vánoce českou domácnost na 28 622 korun. Podle analytiků v Praze v závislosti na vyšších příjmech tato částka překročí třicet tisíc, a to přesto, že letos zbude podle průzkumů pod stromečkem trochu více místa.

„Letošní vánoční nákupy se svým objemem těm loňským zdaleka nevyrovnají. Zákazníci oproti loňsku omezili výdaje za řadu nepotravinářských sortimentů,“ odhadl Tomáš Drtina.

Obchodníci zase míní, že například za hračky a potraviny utratí lidé přinejmenším stejně jako loni. I tady ale kupodivu vítězí praktičnost.

„Hity letošního roku jsou kompletní sady pro malé kutily, pokladní a uklízečky, zkrátka sady pomůcek a nářadí, které vycházejí z reálných zaměstnání,“ řekl Kytýr.

Mezi dárky pro předškoláky jde zase na dračku hračka představující lidské oko či interaktivní počítač se vzdělávacími programy. „Zákazníci chtějí, aby hračky zároveň těšily i rozvíjely jejich schopnosti zároveň,“ míní Kytýr.

Velké finále přijde o Zlaté neděli

Velká slevová kampaň způsobila, že obchodníci nemají fronty před pokladnami už od listopadu. Poslední dny před Štědrým dnem ale stojí za to. „Vypadá to podobně jako v Americe, když začne akční výprodej. Lidé se o zboží umí i pohádat,“ řekla prodavačka Helena Nováková.
Zatím je ještě klid. Zatím.

„Ještě na konci listopadu to vypadalo, že snad všichni nakupují přes internet, v obchodech téměř nikdo nebyl, a to ani o víkendu. Tenhle víkend ale návštěvnost byla o více než třicet procent vyšší, než bývá. Myslím, že lidé nákupy dohoní na poslední chvíli,“ míní manažerka jednoho z obchodních center na okraji Prahy, která si kvůli obchodnímu tajemství nepřála uvést jméno.

To pravé šílenství čeká až na Zlatou neděli. Dá se očekávat, že za týden budou v akční slevě potraviny na vánoční stůl. „V posledních letech je trend, že si lidé kromě kapra kupují ještě jiný druh ryby – lososa, pstruha, tuňáka,“ řekla Karasová.