Výzkum starého australského meteoritu odhalil nový přírodní minerál edscottite

Doktor Stuart Mills a zbylá třetina Wedderburnského meteoritu.

Doktor Stuart Mills a zbylá třetina Wedderburnského meteoritu. Zdroj: Justin McManus, Museums Victoria

Wedderburnský meteorit

Byl nalezen v roce 1951 poblíž městečka Wedderburn v Austrálii během tamní zlaté horečky. Od té doby posloužil jako základ několika vědeckých studií a nyní v něm byla poprvé potvrzena přítomnost v přírodě vzniklého železo-karbidového minerálu.

Řeč je o takzvaném Wedderburnském meteoritu, který na Zemi přinesl zmíněný nový v přírodě se vyskytující nerost. Ten vědci nazvali edscottite.

Objev učinil již v loňském roce mineralog Chi Ma z Kalifornské univerzity v Los Angeles. Jeho zjištění byla nyní nezávisle potvrzena. Edscottite dostal jméno po mineralogovi Edwardu Scottovi z University of Hawaii. Význam objevu spočívá v tom, že se poprvé podařilo potvrdit možnost vzniku zmíněného nerostu v přírodním prostředí. Doposud se vědělo, že vzniká při tavení železa, jeho syntetická podoba je známá celá desetiletí.

„Uměle umíme vytvořit až 600 tisíc druhů minerálů. Jen necelých šest tisíc však vzniká přirozeně během přírodních procesů,“ řekl webu The Age kurátor geologického oddělení australského Museums Victoria Stuart Mills, do jehož správy Wedderburnský meteorit spadá.

Specificky vypadající rudo-černý minerál pochází z poslední třetiny Wedderburnského meteoritu. Zbylé dvě třetiny vědci za poslední desetiletí spotřebovali na své výzkumy.

Geoffrey Bonning z Australské národní univerzity odhadl, že miliony let starý meteorit patrně pochází z jádra planety, která utrpěla fatální srážku s jiným astronomickým tělesem a jejíž zbytky byly přitom vymrštěny do vesmíru. Jeden pak dopadl opodál Wedderburnu. Studii publikoval odborný časopis American Mineralogist.