Komentář Tomáše Stingla: Japonci vracejí úder. Prazdrojem

Brána pivovaru Plzeňský Prazdroj

Brána pivovaru Plzeňský Prazdroj Zdroj: Plzeňský Prazdroj

Ilustrační fotografie k Plzeňskému prazdroji
Ilustrační fotografie k Plzeňskému prazdroji
Ilustrační fotografie k Plzeňskému prazdroji
Ilustrační fotografie k Plzeňskému prazdroji
Ilustrační fotografie k Plzeňskému prazdroji
22
Fotogalerie

Až si šéfové japonské skupiny Asahi přiťuknou na oslavu žejdlíkem plzeňského, bude jim chutnat dvojnásob. Jednak proto, že Japonci pivu rozumějí a v jejich zemi je alkoholickým nápojem číslo jedna, ale i proto, že převzetí Plzeňského Prazdroje je pro ně nejen obchodním, ale možná trochu i psychologickým vítězstvím.

Po delší době se totiž na titulních stranách novin mohou zase jednou objevit společně slova „Japonsko“ a „velký obchod“. Japonské firmy byly dlouho (samozřejmě hned po těch německých) nejaktivnějšími investory v Česku. Působí jich tu zhruba 230 a práci dávají asi 46 tisícům lidí. V historickém součtu je Japonsko v tabulce investorů v ČR stále na druhém místě. Vrcholem expanze bylo v roce 2005 otevření automobilky TPCA v Kolíně, přímá investice za víc než miliardu eur.

V poslední době se ale začali v Česku daleko více skloňovat dva úhlavní asijští rivalové Japonska – Jižní Korea a Čína. Tichou, ale o to nesmiřitelnější soutěživost tří východních národů nedokážeme my v Evropě zcela pochopit. Má spletité historické důvody – tyto země proti sobě vedly války, zkoušely se vzájemně kulturně kolonizovat. A v moderní době se rivalita překlápí do mezinárodního obchodu, protože všechny tři státy se vypracovaly do pozic mocných globálních vývozců.

Česko se pro ně stává zajímavým kolbištěm. Japonce v poslední době v investicích dohnali a předehnali Korejci. Je to malý zázrak, který vlastně ani specialisté obchodní diplomacie nedokážou úplně vysvětlit. Korejci uvažují pragmaticky, a tak stejně jako jiní investoři ocenili strategickou polohu Česka, vyspělost zdejšího strojírenství či levnou pracovní sílu. Vedle toho si ale evidentně vybrali Česko jako základnu pro celý region i proto, že si zamilovali českou kulturu a turistické cíle. Ne náhodou za největšími přímými investicemi z poslední doby stojí právě Korejci – ať už jde o stavbu obří továrny Nexen Tire u Žatce za 23 miliard korun nebo o výrobnu světlometů Hyundai Mobis v Mošnově za čtyři miliardy.

Čína byla zatím v Česku okrajovým investorem, po letošní návštěvě čínského prezidenta Si Ťin-pchinga v Praze se ale začaly objevovat velkorysé investiční plány i v souvislosti s ní. V médiích se diskuze o byznysu s Čínou zařadila mezi hity sezony. A kdysi dominantní Japonsko najednou stálo oproti svým dvěma rivalům jako třetí vzadu. Zpráva o obrovském nákupu Plzeňského Prazdroje tedy přichází v pravou chvíli jako připomínka, že s Japonci je potřeba pořád počítat. A připomínka symbolická, protože přebírají české rodinné stříbro, navíc Plzeňský Prazdroj už kdysi prostřednictvím banky IPB vlastnila japonská Nomura.

S Japonci ostatně počítat chceme. Jejich firmy hledají nové cíle, protože na jejich domácím trhu trvá hospodářský útlum. V Evropě zase japonské podniky znervóznil brexit, kvůli němuž zvažují odchod z Velké Británie na jiné trhy. Tak proč ne třeba do Česka?