Fakturám na stopě

Firmy se postupně učí, že prověřovat obchodní partnery se vyplácí, říká ředitel komunikace společnosti Creditinfo Czech Republic

Creditinfo Czech Republic, součást mezinárodní skupiny Bisnode, působí na českém trhu již devatenáct let. Její doménou je poskytování marketingových, finančních a kreditních informací o firmách v České republice i v zahraničí. Pomáhá vytipovat a získat nové zákazníky, lépe komunikovat s těmi stávajícími a aktualizovat o nich informace. Firmám všeho druhu nabízí ochranu před potenciálně špatnými obchody a pohledávkami. „Poptávka po našich službách neustále stoupá. Začínáme být pomalu vnímáni téměř jako počítačový antivir: nikdo už dnes neriskuje fungovat bez něj,“ chválí si situaci v sektoru ředitel komunikace Ruben Vančo.

EURO: Činnost společnosti Creditinfo je poměrně různorodá. Která oblast je pro vás stěžejní? Naším hlavním úkolem je pomáhat firmám k získávání dobrých, platících klientů. Nabízíme tedy produkty, které kombinují finanční a marketingové informace. Zároveň nabízíme podporu existujícího klientského portfolia. Firma se díky nám může dozvědět, jak její zákazníci a dodavatelé platí ostatním. Pokud jsou totiž vztahy mezi firmou a jejím dodavatelem nadstandardní, nemusí na základě vlastních faktur ještě nic poznat, a přitom už může být zle. Je třeba říct, že o tento typ informací je vzrůstající zájem. Firmy se postupně učí, že prověřovat obchodní partnery se vyplácí. Silně je motivovala také ekonomická krize, kdy se zvýšilo riziko, že někdo nezaplatí.

EURO: Jaký typ informací o firmách shromažďujete a jak je získáváte? Mnoho informací se dá sehnat z veřejně přístupných zdrojů. Pak máme informace od firem, které nám poskytují informace o tom, jak jejich klienti platí. Dostaneme vždy jen IČO, datum splatnosti faktury a kdy byla zaplacena. Každý měsíc projdou našimi systémy informace o zhruba pěti milionech faktur. Poskytují nám je velké nadnárodní či domácí společnosti i relativně malé firmy. Záměrně je vybíráme tak, aby výsledný obraz co nejlépe odrážel různorodost reality. Výměnou za informace pak firmám nabízíme naše produkty zdarma. Naše komunikace s nimi je samozřejmě velmi pečlivě střežena, aby byl vyloučen jakýkoliv únik informací.

EURO: Není vaše činnost někdy negativně vnímána jako „špehování“? To příliš nepociťujeme. Prověřování platební morálky obchodních partnerů nebo klientů se postupně stává běžnou součástí života firem. Nejdřív to byla doména vysloveně velkých nadnárodních koncernů, které přicházely ze západu. Postupně se začaly přidávat i běžné firmy, zejména ty větší a střední. Přicházejí k nám zpravidla na základě špatných zkušeností. Problematičtější může být samozřejmě odezva od firem, které zjistí, že je monitorujeme. Žádají například o úvěr a banka je odmítne s tím, že na základě našich dat vykazují nízký scoring, či dokonce dluhy. Naše informace jsou ale zpravidla správné a zcela legálně získané. Firmě pak nezbude než to uznat.

EURO: Jak je na tom český trh s finančními informacemi v porovnání se zahraničím? Oproti velmi dobře fungujícímu trhu německému, skandinávskému nebo francouzskému je ten český zatím v půli cesty. Je tu tedy obrovský prostor pro expanzi, a toho chceme využít. Řekl bych, že značná část velkých českých firem zatím finanční informace o svých klientech nebo dodavatelích nevyužívá. A v případě malých firem jsou možnosti ještě větší. Proto ani necítíme potřebu vydat se do zahraničí, to jsme se rozhodli nechat konkurenci. Poskytujeme ale informace o slovenských firmách, tam funguje naše partnerská společnost Creditinfo Slovakia.

EURO: Jak poctivě platí české firmy faktury? Zlepšuje se celkově podnikatelské prostředí? Počet faktur, které se vůbec nedočkají vyrovnání, se pohybuje okolo tří procent. Pak je samozřejmě dalších 54 procent zaplaceno se zpožděním. Nikoho asi nepřekvapí, že větší úspěšnost je u faktur na velké částky. A co se kvality podnikatelského prostředí týče, tam bych řekl, že poctivost firem se v čase příliš nemění. Podvádí se stále stejně, jenom mnohem rafinovaněji než dřív.