Partner ČSA? Raději z větší dálky

ČSA

ČSA Zdroj: profimedia.cz

Aeroflot se prostřednictvím své dcery Darofan ucházel o ČSA už v roce 2009. Vláda ho tehdy bez bližších podrobností z tendru vyloučila. Mluvilo se o bezpečnostním riziku, ruská strana vyřazení nesla s nadhledem. (Foto profimedia.cz)
Etihad Airways - expandující dopravce z oblasti Perského zálivu. Zatím nepatří mezi padesátku světových lídrů, má ale objednány desítky nových letadel a hodlá růst. Spolupracuje s ČSA na lince Praha–Abú Dhabi a navazujících spojích.  (Foto profimedia.cz)
Francouzsko-nizozemský konglomerát  Air France KLM se loni propadl do ztráty kolem 20 miliard korun. V běhu je restrukturalizační program s horizontem 2015, který má firmu ozdravit a zmenšit. Společnost je partnerem ČSA v alianci SkyTeam.  (Foto profimedia.cz)
Korejské společnosti  Korean Air se dlouhodobě daří provozovat jedinou úspěšnou linku z Prahy do východní Asie. Na linku Praha–Soul od letoška nasazuje Boeing 747 Jumbo. Firma je partnerem Českých aerolinií v alianci SkyTeam.   (Foto profimedia.cz)
Qatar Airlines. Společnost se sídlem v Dauhá expanduje a nevyhýbá se ani východní Evropě. Letos rozšiřuje svou síť linek do Polska, Srbska a Gruzie, rok předtím obsadila Bukurešť, Budapešť a Sofii. Má namířeno do aliance oneworld.   (Foto profimedia.cz)
6
Fotogalerie
Počátkem listopadu odstartovala vláda další pokus o odstátnění Českých aerolinií (ČSA) a spolu s tím se hned objevily spekulace, že tendr je někomu takříkajíc šitý na míru. Na druhé straně hlavní prodavač a šéf Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák tvrdí, že šance na úspěch jsou velmi malé. Pravděpodobnost prodeje prý je pod třicet procent.

Základní parametr zní: do Prahy musí přijít jedny z padesáti největších aerolinií světa. Pokud se tedy šilo na míru, tak jednoznačně Letišti Praha. Tomu se dlouhodobě nedaří přilákat velká letadla z dálkových linek, do Prahy stabilně směřuje jen linka Korean Air ze Soulu. Ve směru do Asie a Austrálie lze využít i zánovních linek ČSA a Emirates přes Perský záliv, tím to ale končí. Většina cestujících si musí před dálkovou cestou nejdříve protrpět skok do západní Evropy.

Praze chybí například přímé spojení do Číny, Vietnamu nebo Singapuru. S Amerikou je to ještě horší, před několika dny se Praha musela po dlouhých letech rozloučit s linkou do New Yorku. Pomoci zvrátit tristní stav tak, aby se Ruzyně stala významnou konkurencí alespoň pro Vídeň, může právě privatizace ČSA. Pokud přiláká velkého dopravce z velké dálky.

Právě pro Asiaty – často se zmiňují Korean Airways, popřípadě Air China, China Southern nebo China Eastern – je na privatizaci nejzajímavější letiště, které se pro ně může stát branou do Evropy. Nelze si přitom dělat iluze o významu ČSA, které lze přirovnat k mouše hledající orla. A orel mouchy většinou nevyhledává.

ČSA si však přes své zmenšení zachovaly zajímavou síť po Evropě, která může letadla gigantů v Praze krmit. Trumfem Ruzyně je její komornost. Doba na přestup se měří na minuty, nikoli na hodiny jako v západoevropských uzlech typu Frankfurtu, Paříže či Londýna.

Druhou věcí jsou práva ČSA na lety do Ruska. Ta by mohla být naopak zajímavá pro některého z evropských dopravců. Jenže v Evropě se v posledních letech spíš krachuje, než kupuje. V případě evropské cesty navíc existuje reálná hrozba dalšího úpadku letiště, odkud by ČSA vozily přestupující pasažéry na domovské letiště partnera.

Na evropském nebi navíc zuří konkurenční boj, kde jdou smlouvy o partnerství často stranou. Otázkou zůstává, proč se vláda rozhodla rozjet privatizaci právě teď. Je možné, že reaguje na konkrétní zájem. Podle České pozice jej projevily Air France-KLM, Turkish Airlines, Etihad Airways a Korean Air. Skutečnost se ukáže na přelomu listopadu a prosince.

Nejpravděpodobnější uchazeči o privatizaci Českých aerolinií (údaje z roku 2011)

Aeroflot

Aeroflot se prostřednictvím své dcery Darofan ucházel o ČSA už v roce 2009. Vláda ho tehdy bez bližších podrobností z tendru vyloučila. Mluvilo se o bezpečnostním riziku, ruská strana vyřazení nesla s nadhledem.

počet letadel: 126

tržby: 108 miliard korun

provozní zisk: 7,8 miliardy korun

počet cestujících: 14 milionů

Air France KLM

Francouzsko-nizozemský konglomerát se loni propadl do ztráty kolem 20 miliard korun. V běhu je restrukturalizační program s horizontem 2015, který má firmu ozdravit a zmenšit. Společnost je partnerem ČSA v alianci SkyTeam.

počet letadel: 586

tržby: 610 miliard korun

čistá ztráta: 20 miliard korun

počet cestujících: 76 milionů

Etihad Airways

Další expandující dopravce z oblasti Perského zálivu. Zatím nepatří mezi padesátku světových lídrů, má ale objednány desítky nových letadel a hodlá růst. Spolupracuje s ČSA na lince Praha–Abú Dhabi a navazujících spojích.

počet letadel: 57

tržby: 80 miliard korun

provozní zisk:

počet cestujících: 8,3 milionu

Korean Air

Korejské společnosti se dlouhodobě daří provozovat jedinou úspěšnou linku z Prahy do východní Asie. Na linku Praha–Soul od letoška nasazuje Boeing 747 Jumbo. Firma je partnerem Českých aerolinií v alianci SkyTeam.

počet letadel: 121

tržby: 65 miliard korun

provozní zisk: 2,1 miliardy korun

počet cestujících: 23,3 milionu

Qatar Airlines

Společnost se sídlem v Dauhá expanduje a nevyhýbá se ani východní Evropě. Letos rozšiřuje svou síť linek do Polska, Srbska a Gruzie, rok předtím obsadila Bukurešť, Budapešť a Sofii. Má namířeno do aliance oneworld.

počet letadel: 110

tržby:

provozní zisk:

počet cestujících: 15 milionů

Turkish Airlines

Turkish Airlines byly jedinou společností mezi velkými síťovými dopravci v Evropě, které se dařilo v minulých krizových letech lákat stále více cestujících. Turci v roce 2008 projevili zájem i o rakouské Austrian.

počet letadel: 200

tržby: 130 miliard korun

provozní zisk: 1,1 miliardy korun

počet cestujících: 32 milionů