Zdeňek Pečený: Bankovnictví pro chudé

Podíl chudé populace je v ČR a na Slovensku nejnižší v EU

Podíl chudé populace je v ČR a na Slovensku nejnižší v EU

Je až zarážející, že podle všech tuzemských bank jsou jejich klienti nadprůměrně bohatí, s velkými úsporami a staří jsou tak akorát, prostě v nejlepších letech. Už chybí, jen aby banky říkaly, že jejich afluentní klienti jsou také abnormálně krásní.

Vypadá to, jako by si banky udělaly obrázek o svém průměrném klientovi ze svých vlastních reklamních spotů. Kdo ale nabízí bankovnictví pro chudé, respektive průměrně či podprůměrně příjmové spoluobčany?

Ani rychle se množící nízkonákladové, on-linové a bezpoplatkové banky mezi svými klienty žádné chudáky nemají.

Možná je to ale tím, kde si banky nastaví hranici průměrnosti. Protože tytéž banky s bohatou klientelou se nezdráhají přiznat, že průměrný zůstatek na účtech jejich klientů je 15 či 20 tisíc korun a že jejich afluentní klienti si berou hypoteční úvěr na nemovitost v hodnotě milion či milion a půl korun na pořízení nemovitosti v Praze. Kupují si snad ti úspěšní, nadprůměrně vydělávající a krásní garsonku v paneláku či garáž na Vinohradech?

S průlomovým receptem, jak oslovit potenciální klienty, kteří mají hlouběji do kapsy, přišla loni rakousko-slovenská Zuno bank. Ta za 25 korun prodávala na slevovém portálu kupon, který šlo použít k založení účtu u zmíněné banky a po splnění dalších podmínek (několik plateb kartou) získat na účet 500 korun. Ke stejnému kroku se nyní odhodlal další nováček – Equa bank.

Tak doufejme, že tyto náborové akce bankám přivedou pár nízkopříjmových klientů, aby se také už nějaká banka pochlubila bankovnictvím pro obyčejné lidičky.

Než si vezmete spotřebitelský úvěr…