Personalizovaný internet končí. Ze světa se stane lepší místo

TikTok nabídne uživatelům možnost prohlížet si na platformě nepersonalizovaný obsah.

TikTok nabídne uživatelům možnost prohlížet si na platformě nepersonalizovaný obsah. Zdroj: Reuters

TECHNOVERSE NEWSLETTER – Přizpůsobování obsahu uživatelům je v podstatě základním kamenem současného internetu, sociální sítě díky tomu drží pozornost uživatelů a kasírují od inzerentů miliardy dolarů, internetové obchody zase díky personalizaci nabídky zvyšují šance, že u nich zákazník nakoupí. Poslední týdny ale ukazují, že éra nezřízené personalizace je u konce, legislativa i konkurenční boj tlačí na „zhloupnutí“ internetu, který znal tajemství všech uživatelů. 

Pokud uvažujete nad koupí nových bot, pravděpodobně jste proletěli své oblíbené e-shopy, abyste věděli, na jakou cenu se máte připravit. „Možná nakonec boty nepotřebuji,“ řeknete si, když vidíte sumu u vysněných Nike. Další celý týden je ovšem vidíte na každé webové stránce, na kterou se v internetových dálavách vydáte. Jste v pasti, reklamní systémy vám nakonec zmíněné boty vnutí, ačkoli po klasické návštěvě v obchodě byste na celou anabázi zapomněli. 

To by ovšem mohlo v blízké budoucnosti přestat, tedy alespoň pro ty internetové uživatele, kteří by o to stáli. Bezmezná personalizace poslední dekády, kterou umožnil zejména laxní přístup regulátorů a zákonodárců, zřejmě získá nové limity. 

Zatím největší indicií, která k tomu závěru vede, je rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie, podle kterého platformy jako Facebook, Google, Instagram a další nemohou sbírat o uživatelích osobní údaje a následně je využívat k cílení personalizované reklamy bez souhlasu daných uživatelů. Jedná se o průlomový rozsudek, který ohrožuje byznys modely nejúspěšnějších společností poslední dekády, zároveň by ale nemělo jít o příliš velké překvapení. V podstatě jde totiž o pouhé dodržování a vymáhání regulace známé pod názvem GDPR. 

Chcete být partnerem tohoto newsletteru? Napište na e-mail: jan1.varecka@cncenter.cz a spojíme se s vámi. 

Odběr Technoverse Newsletteru, který do e-mailových schránek chodí každé úterý dopoledne, si můžete nastavit zde.

Například Facebook na toto rozhodnutí reaguje a avizuje, že se uživatelů bude ptát na výslovný souhlas s tím, aby na ně mohla sociální síť cílit reklamu. To ovšem může výrazně zasáhnout tržby společnosti, jak se ukázalo v případě změny přístupu společnosti Apple. Ta přede dvěma roky oznámila, že mění svůj přístup ke sledování chování uživatelů na internetu prostřednictvím aplikací třetích stran. Od té doby uživatel Applu musí dát explicitní souhlas s tím, aby byl od sociálních sítí a dalších služeb sledován, což umožňuje personalizovanou reklamu. 

Právě kvůli tomuto kroku ze strany konkurence ovšem mateřská společnost Facebooku Meta utrpěla značné ztráty, které sama odhadla na 10 miliard dolarů, výrazná část lidí si v případě možnosti výběru zvolí více soukromí při pohybu na internetu. Lze očekávat, že další výslovné dotazy k souhlasu se sledováním povedou k dalším uživatelům, které Facebook nebude moci sledovat, což bude znamenat horší cílení reklam, za které si nebude moci americký gigant účtovat tolik peněz jako v současné době. A stejně na tom bude zřejmě většina podobných služeb, které na penězích od inzerentů vyrostly do miliardových výšin. 

Nejde zároveň pouze o rozsudek, na podobnou změnu míří také unijní akt o digitálních službách (DSA), který bude vyžadovat po velkých platformách možnost, aby uživatelé měli přístup také ke kanálu příspěvků, který není řízen algoritmy dle jejich preferencí. Na tuto legislativu již zareagoval čínský TikTok, který oznámil, že uživatelé v EU budou mít brzy možnost přepnout na příspěvky, které jsou aktuálně populární v daném regionu a jazyce. 

Přitom čínská sociální síť je od svého vzniku založená právě na tom, že uživatelům dodává obsah na míru, její algoritmus je obecně považován za jeden z nejpokročilejších. Tento krok to mění, zároveň by měl vnést více jasno do toho, co je na TikToku v současné době populární, což dosud de facto nešlo zjistit.

Každopádně tyto téměř převratné zprávy ukazují na to, že zřejmě dojde k uvolnění všudypřítomné personalizace, kdy uživatel, pokud bude chtít, bude mít plnou kontrolu nad tím, co chce vidět. Například v případě TikToku totiž často platí, že obsah, u kterého člověk vykazuje nejlepší měřitelnou odezvu, není zároveň ten nejvhodnější pro daného uživatele a v některých případch může být přímo škodlivý. To ukázala například investigativa listu The Wall Street Journal, která popsala, jak uživatelům s psychickými problémy sociální síť servíruje další depresivní obsah, což jim pravděpodobně příliš na dobré náladě nepřidávalo. 

Pokud se tak internetu podaří vymanit se z personalizovaného pekla, bude to pro společnost jenom dobře. V roce 2023 už není prostor pro argumentaci o přílišném vměšování vlád do podnikání soukromých firem. Jejich vliv zkrátka došel příliš daleko, respektive do našeho nejniternějšího soukromí, kam jsme je omylem pustili. Těžko říct, zda tento proces jde ještě zvrátit, to ovšem neznamená, že by se o to regulátoři neměli alespoň pokusit. Když to nakonec vyjde, stane se ze světa lepší místo, kde zbude více místa pro svobodnou vůli lidí. 

Nejmenší švédské SUV. Volvo představilo nový plně elektrický model vozu EX30. Stojí 870 tisíc korun, tedy stejně jako konvenční SUV, a zároveň je to nejmenší auto tohoto typu, které kdy Volvo vyvinulo. Švédská značka je zároveň partnerem tohoto vydání newsletteru.

Událost, která spojí přední investory se světovými řečníky a mysliteli, a to už 17. října 2023 ve Foru Karlín. Jak v době, která již nebude jiná než bezprecedentní, investovat, podnikat a budovat bohatství pro sebe i další generace? Nejen o tom bude investiční konference SH!FTS23, na které vystoupí filozof a bývalý trader Nassim Nicholas Taleb, bývalý šéf MI6 Alex Younger nebo investor Howard Stanley Marks. 

Méně prodaných iPhonů. Poprvé od roku 2016 se výrobce iPhonů Apple musí potýkat s meziročním propadem prodejů- Zároveň jde o čtvrtý čtvrtletní pokles tržeb v řadě. Pokud by ke snížení tržeb došlo i v nadcházejícím kvartálu, šlo by o nejdéle trvající období poklesu za uplynulé dvě dekády. Otázkou zůstává, jak trh přijme nový model iPhone 15. 

Ujíždí Evropě v AI vlak? Evropské státy nechtějí opakovat osud, který je potkal při rozvoji většiny moderních technologií, tedy že z nich profitovaly zejména americké a čínské firmy. Proto probíhá intenzivní debata o tom, jak v oboru umělé inteligence udržet kroky se zámořskými a čínskými rivaly. Zdá se, že přísnější evropské regulace ohledně soukromí mohou hrát ve prospěch místních firem, naopak pro ty americké by to mohla být nečekaná komplikace.