Burzovní sázka na elektromobilitu: Zhodnocení může investorům přinést nejen Tesla

Americká automobilka Lucid Motors má ambice stát se konkurentem firmy Tesla.

Americká automobilka Lucid Motors má ambice stát se konkurentem firmy Tesla. Zdroj: Lucid Motors

Prudký nárůst ceny ropy a pohonných hmot vyvolaný válkou na Ukrajině urychlí rozmach vozů na elektrický pohon. Přesvědčená je o tom americká investorka Cathie Woodová, jejíž fondy spravují investice za desítky miliard dolarů. Právě investice do firem z oblasti výroby elektromobilů a navazujících sektorů by podle ní měly investorům v příštích letech přinést pohádkové zhodnocení. Vážným problémem pro zisky automobilek však může být mimo jiné rostoucí cena niklu.

„Uvidíme růst poptávky po inovacích. A nejvýraznější bude tento trend v případě přechodu z aut se spalovacími motory na vozy na elektrický pohon,“ řekla Woodová před pár dny v rozhovoru pro americký finančně zpravodajský kanál CNBC.

Rusko patří k největším světovým vývozcům ropy. Sankce přijaté Spojenými státy a spojenci však omezují dodávky na světové trhy. Pokud západní země v budoucnu sankce neuvolní, může ropa setrvat na rekordních úrovních déle než jen pár týdnů či měsíců.

Právě Woodová, která je zakladatelkou a majitelkou investiční společnosti Ark Invest, věří elektromobilitě a technologickým trendům dlouhodobě. Už od vzniku v roce 2014 drží vlajkový fond Ark Innovation i další spravované fondy ve svých portfoliích například akcie kalifornské automobilky Tesla. 

I přes korekci z posledních týdnů cenné papíry této firmy jen za posledních pět let zaznamenaly nárůst kurzu o přibližně 1500 procent. A kdo akcie nakoupil při primární veřejné nabídce v roce 2010, anebo hned po ní, zhodnotil svou investici klidně i o více než 20 tisíc procent.

Pro zajímavost, v loňském roce se podle údajů společnosti S&P Global Platts Analytics prodalo globálně rekordních 6,3 milionu osobních a lehkých užitkových vozů na elektrický pohon. V porovnání s předchozím rokem šlo o dvojnásobek. Do roku 2030 by toto číslo mělo podle odhadů analytické firmy vzrůst na 26,8 milionu „lehkých“ aut ročně.

Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa?

Video placeholde
Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa? • Videohub

Nejsou to však jen akcie společnosti Tesla, které nabízejí burzovním investorům šanci podílet se na očekávaném rozmachu elektromobility. V loňském roce vstoupily na burzu ve Spojených státech například akcie firem Lucid Motors a Rivian, které mají ambici stát se do budoucna konkurenty automobilky vedené Elonem Muskem.

Vedle toho je zde také čínská konkurence – firmy jako Nio, XPeng Motors, Li Auto či BYD, která kromě aut vyrábí i baterie. Mimochodem akcionářem v této společnosti je i legendární americký investor Warren Buffett. Všechny tyto zmíněné firmy mají akcie zalistované na burze.

Z Číny pochází také velký výrobce baterií Contemporary Amperex Technology (CATL), mezi jehož odběratele patří kromě Tesly také například evropské firmy Volkswagen a BMW. Právě tradiční výrobci aut budou v příštích letech rovněž důležitými hráči, jejichž akcie by mohly těžit z růstu prodeje elektromobilů. Spolu s CATL je významným producentem baterií také japonský Panasonic, s jehož akciemi se obchoduje na tokijské burze. 

Zapomínat nesmíme ani na příležitost, kterou nabízejí akcie firem těžících kovy důležité pro elektromobily. Hlavním dodavatelem niklu pro baterie, které vyrábí Tesla, je společnost Vale. Důležité kovy těží například i konglomerát Glencore.

Objevují se však i varovné hlasy, že přechod na elektromobilitu nemusí být tak rychlý, jak se očekává. Důvodem je válka na Ukrajině a sankce uvalené na Rusko. To je s produkcí přes 200 tisíc tun niklu ročně třetím největším producentem této důležité komodity. Rostoucí cena niklu se dříve či později projeví na výrobních cenách baterií a ve výsledku i na koncových cenách vozů.

„Extra náklady někdo pocítí. Buď to budou zisky výrobců aut, nebo budou zvýšené náklady přeneseny na zákazníky. Nacházíme se v kritické fázi adopce vozů na elektrický pohon s tím, jak se vyspělé ekonomiky snaží urychlit proces dekarbonizace,“ uvedl analytik společnosti GlobalData Daniel Clark.