Transsibiřská magistrála je pro turisty mrtvá. Za vlaky duchů mohou Putin, válka a pandemie
Nejdelší železniční trať světa lákala rok co rok stovky turistů z Česka, kteří na „Transsib“ často vyráželi s cestovními kancelářemi či specializovanými průvodci. Turismus na nejslavnější železnici je ale nyní u ledu. České cestovatele z vlaků zprvu vyhnala pandemie a na letošek plánovaný restart zájezdů byl zmařen ruským útokem na Ukrajinu a jeho důsledky. I kdyby návratu na Transsib již nebránily formální překážky, řada podnikatelů jej odmítá.
Nechceme podporovat Putina tím, že bychom mu do Ruska vozili byznys, shodují se. Vyprodané zájezdy na letošní léto ruší a klientům vracejí peníze. Alternativu nacházejí například v oblíbeném Orient expressu mezi západní Evropou a Balkánským poloostrovem.
Zájezdy či menší výpravy na Transsibiřskou magistrálu nabízelo na českém trhu dlouhodobě šest až osm společností, uvedla Asociace českých CK a agentur. Navzdory finanční a časové náročnosti zájezdů, které obvykle zabraly několik týdnů a zájemce vyšly až na stovky tisíc korun – jen jízdenka stála 700 až 1200 eur, tedy až 30 tisíc korun – se v Česku jednalo o velmi oblíbený produkt
„Pandemie měla brutální dopad na všechny, kdo službu nabízeli. Ruská invaze vše definitivně uzavřela, zaklapla víko na rakvi. Zájezdy představovaly dobrodružnější dovolenou, ročně se jich účastnily vyšší stovky klientů,“ říká místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. To potvrzují i deníkem E15 oslovené CK a specializovaní průvodci.
Mapa transsibiřské magistrály: Mapa transsibiřské magistrály|
Do vlaků, které po cestě minou 89 velkých měst a šestnáct řek, ročně usedaly dvě až tři stovky klientů na Transsib specializované CK Adventura. „Předcházející protiruské sankce neměly dopady téměř žádné. Současné sankce i protiopatření budou fatální: není dobré letecké spojení, nejsou víza, není možno rezervovat ani další služby. Všechny akce rušíme. Ostatně kdo by chtěl nyní jet do takto válčící země? A my sami nechceme nyní do této země vozit peníze,“ popisuje finanční ředitel Adventury Miloš Podpěra.
Na Transsib se letos v létě chtěla znovu po dvou letech vrátit také královéhradecká CK Alvarez. Oba turnusy okamžitě zaplnila desítkami klientů. Kvůli válce ale obě plánované výpravy zrušila. Její příběh ilustruje situaci na celém českém trhu.
„Čekáme drtivý dopad, ale určitě zájezdy do Ruska realizovat nebudeme už jen z přesvědčení, že se chceme vymezit vůči Putinově vládě a aktuální situaci. Doufáme v co nejtvrdší sankce,“ podotýká Eliška Černá z CK Sen. V posledním předpandemickém roce 2019 cestovalo se společností na Transsib třicet klientů, kteří vytvořili téměř třímilionový obrat, tvrdí firma.
„Žádná srovnatelná alternativa s Transsibem bohužel neexistuje, ale máme v plánu Orient express, tedy Balkán – Turecko, také Indii a více zájezdů do Mongolska,“ dodává Černá.
Dva vyprodané turnusy na letošní léto ruší i CK Kudrna a vrací peníze klientům. „Na zálohách vracíme šest set tisíc, naše ztráta činí asi 180 tisíc. Nabízíme alternativy, například Uzbekistán, Gruzii, Arménii či Ázerbájdžán,“ uvádí ředitel společnosti Vilém Dvořák mladší. „I kdyby se situace v brzké době zklidnila, klienti budou mít k Rusku averzi a cestovat se tam rozhodně nebude,“ míní Petr Modráček z CK Karavela.
Nejistota a strach z možných důsledků války na Ukrajině ovlivňuje poptávku po cestování obecně. Zájem o cestování navíc limitují rostoucí ceny. „Dopad války pozorujeme již dnes, a to především v růstu cen pohonných hmot. Zájezdy, letenky a služby u nás i v cílových destinacích zdražují o nižší desítky procent,“ tvrdí produktový manažer CK Alvarez Luděk Felcan.
Projeďte se nejdelší železnicí spolu s Janem Harudou, který svou pouť popisuje v popiscích fotografií:
Nejdelší železnice světaOdkud kam vede: Transsibiřská magistrála propojuje Moskvu s Vladivostokem, vlaky projíždějí například městy Jaroslavl, Jekatěrinburg, Omsk, Irkutsk či Chabarovsk Délka cesty: 9288 kilometrů Čas jízdy: obvykle nejméně týden |