Adidas chtěl zbavit hnutí Black Lives Matter pruhů, ale ze sporu vycouval
Německá společnost Adidas obvinila globální hnutí Black Lives Matter z toho, že ve svém logu používá tři souběžné žluté pruhy, čímž narušuje ochrannou známku sportovního gigantu. O dva dny později však vzala svou námitku zpět.
Adidas původně argumentoval tím, že tři zmíněné pruhy v logu lidskoprávní organizace jsou matoucí a hrozí, že si veřejnost bude obě značky plést. Stížnost však na sociálních sítích vzbudila vlnu nevole. „Adidas byl vždy velmi agresivní v dozoru nad ‚svými pruhy‘. Pokud se ale podíváme na rozdíl v barvě a tvaru pruhů, řekl bych, že vítězství Adidasu u soudu by bylo nepravděpodobné,“ píše ve twitterovém vláknu advokát zaměřený na ochranné známky Josh Gerben.
Adidas has been very aggressive in policing its stripes.
— Josh Gerben (@JoshGerben) March 28, 2023
But when you look at the difference in color and shape of the stripes, I think that Adidas is unlikely to win this case if it goes to trial.
[7/8] pic.twitter.com/ySszum9AMq
Společnost proto námitku vzala zpět. „Adidas stáhne svůj nesouhlas s přihláškou ochranné známky nadace Black Lives Matter Global Network Foundation co nejdříve,“ slíbilo tiskové oddělení firmy bez dalších podrobností. Rychlý obrat lze však také vysvětlovat jako obavu, že by si lidé mohli stížnost sportovní firmy špatně vykládat jako kritiku organizace.
Black Lives Matter vzniklo jako decentralizované sociální a politické hnutí před deseti lety, odkdy upozorňuje na problémy systémové nerovnosti, rasismu a policejního násilí. O oficiální federální ochrannou známku si zažádalo v listopadu 2020. Zmíněné žluté pruhy využívá na celé škále produktů, jako jsou hrnečky, náramky, tiskoviny nebo oblečení. Adidas se proto obával, že by si lidé mohli spojovat produkty hnutí se sportovní značkou. Ta už od roku 2008 podala více než devadesát žalob a podepsala přes dvě stovky vyrovnání týkajících se problematických značek se třemi pruhy v logu.
Sportovní gigant loni v říjnu ukončil pracovní poměr se zpěvákem Kanye Westem kvůli jeho údajným antisemitským a rasistickým výrokům poté, co se na veřejnosti objevil v triku s nápisem White Lives Matter. „Kanyeho komentáře a akce jsou neakceptovatelné, nenávistné, nebezpečné a porušují firemní hodnoty zakládající se na rozdílnosti, inkluzi, vzájemném respektu a férovosti,“ uvedla firma. Spolupráce byla známá převážně zpěvákovými produkty z řady Yeezy a její ukončení připravilo Adidas zhruba o 540 milionů dolarů.