Britský miliardář Ratcliffe stěhuje výrobu terénních aut Grenadier do Francie

Ineos Grenadier nazapírá, že je kopií populárního Land Roveru.

Ineos Grenadier nazapírá, že je kopií populárního Land Roveru. Zdroj: reuters

Britský miliardář Sir Jim Ratcliffe před čtyřmi lety velmi podporoval kampaň za vystoupení Velké Británie z EU. Později se do Evropy sám přestěhoval.
Vůz Ineos Grenadier je kopií legendárního Land Roveru Defender, jehož výroba skončila v roce 2016.
Ineos Grenadier je kopií legendárního Land Roveru Defender, jehož výroba skončila v roce 2016.
Petrochemická skupina Ineos Jima Ratcliffa koupila od autmobilky Mercedes-Benz továrnu ve francouzském departmentu Moselle.
5
Fotogalerie

Šéf nadnárodní společnosti Ineos, jeden z nejbohatších Britů a zastánce brexitu Jim Ratcliffe potvrdil, že jeho nové terénní automobily Ineos Grenadier se budou vyrábět v Moselle na severovýchodě Francie, nikoli ve Walesu, jak se původně plánovalo. „Továrna ve Francii umožňuje skvělý přístup k trhům, dodavatelům a k největším talentům automobilového průmyslu,“ vysvětlil Ratcliffe. Anglický podnikatel závod odkoupil od automobilky Daimler. 

Ratcliffeův podnik záměr získat výrobní závod německé automobilky oznámil již v létě. Koronavirová pandemie změnila mnoho okolností, argumentovala tehdy firma s tím, že akvizice již stojící továrny by jí umožnila dohnat zpoždění při vývoji automobilu.

Ineos převezme v rámci dohody s Daimlerem také výrobu elektromobilů Smart EQ, které se v Moselle dosud vyráběly. Hodnotu transakce firmy nezveřejnily. Velšané z ní nicméně nadšeni nebudou. Výroba nových vozů, jejichž design je inspirovaný legendárním Land Roverem Defender, měla začít příští rok a vytvořit pět stovek pracovních míst. 

To by se britskému automobilovému sektoru ohrožovanému pandemií a blížícím se brexitem jistě hodilo. Zvlášť když ve velšském Bridgendu, kde měla nová továrna firmy Ineos vzniknout, nedávno ukončil činnost závod automobilky Ford, který propustil 1700 tamních zaměstnanců.

Na celém příběhu je ještě pikantnější, že Jim Ratcliffe se během referenda v roce 2016 horlivě zasazoval o vystoupení Velké Británie z Evropské unie. Sám se však letos v září přestěhoval do daňového ráje v Monaku. Teď do Evropy přesouvá i část byznysu.         

„Je to těžká rána pro celý region,“ zlobí se velšský labouristický poslanec Chris Elmore. „Majitel Ineosu byl hlasitým obhájcem brexitu, který přesvědčoval o výhodách vystoupení z EU. Dnes můžeme vidět, že jeho tvrzení jsou stejně prázdná jako jeho sliby,“ dodává Elmore. 

Ratcliffe byl donedávna považován za nejbohatšího Brita, ale koronakrize zamíchala pořadím žebříčku librových miliardářů. Sestoupil tak podle vydání listu The Sunday Times z poloviny května na pátou příčku s majetkem v hodnotě 12,15 miliardy liber, téměř 354 miliard korun.

Majitel Ineosu, který primárně podniká v chemickém průmyslu, byl velkým fanouškem britských terénních vozů Land Rover Defender. Když výrobce na jaře 2016 oznámil ukončení výroby, pokoušel se šéf Ineosu od Land Roveru koupit práva na výrobu. Když nepochodil, založil si vlastní automobilku a defender jednoduše okopíroval. Od roku 2021 by měl vyrábět zhruba 25 tisíc grenadierů ročně.