Jak ušetřit na pohonných hmotách? Jejich spotřebu lze ovlivnit, čtěte tipy na ekonomickou jízdu | E15.cz

Jak ušetřit na pohonných hmotách? Jejich spotřebu lze ovlivnit, čtěte tipy na ekonomickou jízdu

14. července 2017 • 12:00

Pokud vlastníte automobil, jistě dáte za pravdu, že výdaje za pohonné hmoty patří mezi významné položky vašeho rozpočtu. Spotřebu vozidla však lze přímo ovlivnit, třeba způsobem jízdy či chytrou aplikací. A nejen tím, sesbírali jsme pro vás několik tipů na ekonomickou jízdu a jako bonus uvedeme na pravou míru některé všeobecně rozšířené mýty spojené se spotřebou benzinu či nafty.

Podle údajů Českého statistického úřadu patří pohonné hmoty v rámci kategorie Doprava mezi tři nejvýznamnější výdaje, které měsíc co měsíc zatěžují peněženky českých spotřebitelů. Před náklady spojenými s dopravou se dostaly jen platby týkající se bydlení a jídla.

„Kolik v konečném součtu za benzin či naftu, máte do značné míry ve svých rukách. Styl jízdy řidiče je naprosto klíčovým faktorem. Pozor také na některé všeobecně rozšířené mýty z hlediska spotřeby pohonných hmot. Patří mezi ně například to, že úsporně lze jezdit pouze s malým vozidlem,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon.

Jezděte ekonomicky

Pokud chcete jezdit tzv. „na spotřebu“, zapomeňte na jízdu stylem brzda – plyn. Tento nešvar ovlivňuje výši spotřeby snad nejvíce. Snažte se proto o plynulost. Vnímejte situaci na silnici – přibližující se kolony, křižovatky či začátek obce. „Nejnižší spotřeby osobní automobily dosahují při cestovní rychlosti 80 až 100 km/h. Proto je rozumné zvážit, zda se vyplatí jet například o 20 km/h rychleji a ušetřit tak sice minuty času, ale projet více peněz,“ uvádí Duraković.

Čerpacím stanicím MOL v Česku loni klesl zisk i tržby. Společnost chce ale investovat miliardy

S tím souvisí i sledování otáček. Nejúsporněji pojedete, pokud je budete udržovat v rozmezí 2000 – 2500 otáček u každého převodu. Při překročení, přeřaďte. I rozjezd si natrénujte plynulý. Prudkým sešlápnutím, opět spotřeba stoupá více, než je nutné. Při samotném rozjezdu pak pamatujte na to, že pouze pro tento okamžik je určen první rychlostní stupeň. Jakmile je to možné, dejte tam „dvojku“. Při delším stání vypínejte motor.

„Za zvýšenou spotřebou stojí ale i jízda s podhuštěnými pneumatikami, s rakví na střeše a dokonce i časté tankování, Je také dobré vědět, že například otevřená okna zvyšují spotřebu v rychlostech nad 80 km/h o 5 procent, každých 100 kilogramů nákladu naopak o 10 procent a jízdní kola převážená v nosiči na střeše o celých 30 procent,“ upozorňuje Damir Duraković. Častěji tankovat budete muset i v případě, že hojně využíváte funkce jako vyhřívání zrcátek, oken nebo sedadel, vnitřní osvětlení nebo autorádio, klimatizaci či topení.

Jak ještě ušetřit?

„Udržet spotřebu paliva pod kontrolou pomáhají majitelům aut a správcům vozových parků rovněž monitorovací aplikace. Ty umožňují sledovat, kolik paliva bylo spotřebováno za každou jednotlivou jízdu a kolik pohonných hmot ještě v nádrži zbývá,“ uvádí Petr Rybníček, specialista na monitorovací systémy Sherlog. „Sledování úbytku paliva v nádrži má pak především u firemních vozidel i preventivní bezpečnostní funkci proti krádeži paliva.“

Pumpaři zápasí o řidiče, nabízí nový benzín i jídlo

Možnost úspor nabízí pak živnostníkům a firmám i tankování za plošné ceny prostřednictvím tankovacích karet. Konkrétní podmínky je však nutné dobře prostudovat. Ne všechny nabídky jsou výhodné. Pozor je třeba dát na skryté poplatky i výhody odstupňované právě podle množství natankovaných pohonných hmot.

Velký vliv na výši částky na účtence za pohonné hmoty má i lokalita, kde řidiči tankuji. Na pumpách u dálnic ceny bývají i o více než čtyři koruny na litr vyšší než jinde. Důvody? Menší konkurence, vyšší náklady pumpařů na fungování v exkluzivní lokalitě i jednoduchý kalkul, že řidič, kterému dochází benzín, kvůli tomu nebude chtít sjíždět z dálnice.

Pryč s mýty

Okolo ekonomiky provozu vozidel panuje i několik mýtů. Už dávno například neplatí, že jen jízda malým vozem, může být úsporná. Pokrok nelze zastavit a tak díky přímému vstřikování paliva, moderním převodovkám či pneumatikám s nízkým odporem, lze i ve standardně velkém vozidle jezdit ekonomicky. Není také už pravda, že manuální převodovky spotřebují méně paliva než ty automatické. Jejich účinnost se velmi zlepšila, často spotřebují stejně nebo méně paliva než ty manuální.

Říká se také, že starší vůz spotřebuje více paliva. Jde také o polopravdu. Spotřeba se v prvních letech může dokonce vylepšit. Mírně se začne zhoršovat nejdříve po deseti či patnácti letech. A co vliv na spotřebu při tankování prémiových paliv? Záleží na tom, na jaké palivo je váš vůz navržen. Pokud není přímo určeno pro to prémiové, jeho používání pro vás nemá velký význam.

A ještě jeden tip na závěr – položte si otázku: „Musím všude autem?“ Některé cesty lze pohodlně a bez starostí s parkováním absolvovat i třeba vlakem či městskou hromadnou dopravou.

Ceny v dubnu padaly, odhadují analytici

Autor: Kamila Ondráčková
 

Mzdová kalkulačka