Spotřebují tisíc litrů nafty denně. Drobní podnikatelé hrají na pumpách o přežití

Zemědělcům strmě rostou náklady na pohonné hmoty.

Zemědělcům strmě rostou náklady na pohonné hmoty. Zdroj: Zetor

Jiří Ondra, spolumajitel Tank Ono, už dříve vyjádřil obavu, že ceny zůstanou mezi 40 a 50 korunami za litr dlouhodobě.
Přímý dopad pocítí podnikatelé i koneční spotřebitelé.
Podnikatelé volají po snížení spotřební daně z paliv.
4
Fotogalerie

Takovou cenovou smršť na pumpách Česko nepamatuje: téměř 43 korun za litr Naturalu 95 a přes 44 korun za stejné množství nafty. Tolik řidiči v průměru platili během pondělí, uvedla společnost CCS, která ceny sleduje. Bezprecedentní drahota na čerpacích stanicích daná hlavně obavami z možného zákazu dovozu ropy z Ruska okamžitě uvrhla především drobné podnikatele do nejistoty. Deník E15 proto oslovil tři menší firmy z různých odvětví, jež spojuje prudký růst nákladů, omezená možnost zvyšování vlastních cen a obava o přežití, která se promítá i do pozastavení investic.

Pohonné hmoty patří k největším nákladovým položkám například ve společnosti Farmers, která podniká v klasické zemědělské prvovýrobě. Chová dvě stě dojných krav a osm set kusů skotu. Do deseti naftových traktorů loni firma nakupovala litr nafty v průměru za 23,63 koruny bez DPH, celkem tak za rok zaplatila 4,5 milionu. Aktuálně platí za paliva dvojnásobek. Během sklizně přitom traktory spálí tisíc litrů nafty denně.

„Omezujeme veškeré aktivity a pohyby strojů. I když pole potřebují péči, zaměříme se jen na ta klíčová. Prudce zdražují také hnojiva, místo dvou set tisíc za ně platíme půl milionu, stejně tak osiva či krmiva. Potraviny už nyní výrazně zdražily. Nejen kvůli vyšším cenám paliv čekám další výrazná zdražování v obchodech,“ popisuje zástupce firmy Václav Balint. Podnik jedná o zvýšení cen s odběrateli, adekvátní růst by podle Balinta odpovídal minimálně deseti procentům.

Video placeholde
Zdražování pohonných hmot v Česku • Videohub

Bez ohledu na to, zda si zemědělský podnik zvýšení cen prosadí, musí zastavit veškeré investice do budov či strojů. „A to je špatné. Nemůžeme nic plánovat, takže škrtáme investice, tedy ztrácíme čas. Vyčkáme, zda se situace uklidní,“ dodává Balint. Obvykle ve Farmers investovali v řádu milionů ročně.

Ceny ropy se už blíží maximům z roku 2008. Bezprecedentní drahota na pumpách tak těžce doléhá i na pečovatelské služby. Společnost Alžběta Limberská – Domácí péče zajíždí k pacientům v Královéhradeckém kraji.

Jedna zdravotní sestra obvykle navštíví dvacet pacientů denně. Celkový nájezd tak šplhá ke dvaceti tisícům kilometrů měsíčně. Jen za dražší pohonné hmoty si tak malá firma připlatí o deset tisíc měsíčně více. Promítnout takový vícenáklad do svých cen ale nemůže.

„Jsme v kleštích. Účtujeme zdravotním pojišťovnám, jsme ale limitovaní vyhláškou, jejíž zvýšení je nereálné. S takhle bezprecedentním zdražením paliv smlouvy nepočítají,“ vysvětluje jednatel pečovatelské firmy Alexandr Limberský. „Budeme se muset začít modlit. Nebudeme moci nakupovat nové přístroje a vybavení: infuzní stojany, generátory kyslíku a veškerý servis půjdou k ledu,“ dodává. Za letošní rok očekává zhruba půlmilionovou ztrátu.

Cena za státního pojištěnce, zdravotní ani sociální pojištění se v poslední době nezvýšily, pojišťovny tak mají jen omezený rozpočet, který mohou mimo jiné i poskytovatelům péče vyplácet, tvrdí Limberský. Pečovatele přitom netíží jen rekordně drahá paliva. „Zdravotnický materiál zdražil o třetinu a obávám se, že to tím neskončí,“ varuje.

Třetici oslovených drobných podnikatelů uzavírá Marek Quaiser. Provozuje pneuservis a e-shop Extrakola, jehož prostřednictvím prodává luxusní alu kola. Až dosud firma lákala zákazníky na dopravu kol zdarma. České poště či společnosti DPD platila vždy asi tisíc korun za přepravu až čtyřicetikilových kol. Teď čeká zdražení poplatku až o polovinu, kterou zaplatí konečný spotřebitel.

„Narůst bude muset zaplatit konečný zákazník,“ uvádí jednatel obchodu Marek Quaiser. Poptávka je přitom už nyní mizivá. „Všichni jsou opatrní a vyčkávají,“ dodává.

Inflace se projevuje také v cenách spotřebního materiálu v autoservisu firmy. „Zdražuje o dvacet až třicet procent. Kdybychom stejnou měrou zvýšili ceny, staneme se okamžitě nekonkurenceschopnými. Musíme se uskromnit,“ dodává Quaiser s tím, že podnik zvažuje přechod k autům na kapalný či stlačený plyn.

Řešením bezprecedentní situace by podle zmíněných firem mohlo být snížení spotřební daně, k němuž již přistoupilo Polsko. Tamní vláda kromě toho snížila i daň z přidané hodnoty na paliva z 23 na osm procent od února na půl roku. Zatímco na českých pumpách platí řidiči přes čtyřicet korun za litr benzinu či nafty, například na pumpě v polském lázeňském městě Kudowa-Zdrój poblíž Náchoda je to stojí až o devět korun za litr méně.