Panika z cen benzinu a nafty vyhání řidiče z aut dovážkových služeb. Dopravné zdraží

Dražší paliva prodraží dopravné konečným zákazníkům.

Dražší paliva prodraží dopravné konečným zákazníkům. Zdroj: DoDo

Dovážkové služby pociťují tvrdé dopady zdražování pohonných hmot.
Zdražení lze čekat v řádu nižších desítek procent.
Tlak na vládu, aby přijala tlumící opatření, sílí.
4
Fotogalerie

Skokově rostoucí ceny paliv s okamžitým účinkem ovlivňují byznys dovážkových firem – tedy silně konkurenčního, nízkomaržového a stále ještě relativně nového odvětví, které láká zákazníky na dovoz balíčků či jídel za pár desítek korun, či dokonce zdarma. S tím je teď konec.

Cenovky nafty či benzinu na čerpacích stanicích raketově rostou a začínají se blížit ještě nedávno nepředstavitelné hranici padesáti korun za litr. Dovážkovým službám na českém trhu, jež v součtu denně najezdí – byť v některých případech zprostředkovaně – miliony kilometrů k zákazníkům, se tak náklady na paliva až zdvojnásobují. A další růst cen nelze vyloučit. Firmy proto takřka jednotně avizují zdražení dopravného konečným zákazníkům, které se má projevit v příštích dnech a týdnech.

Při cenách 50 až 55 korun za litr benzinu či nafty by se zvýšení cen dovážkových služeb mělo pohybovat od 13 do 18 procent, domnívá se ekonom BH Securities Štěpán Křeček. To odpovídá i odpovědím oslovených dovážkových služeb deníkem E15.

Mimo jiné pro zákazníky obchodů Tesco, Košík.cz, KFC či Penny zajišťuje dopravu objednávek kurýrní společnost DoDo. Využívá k tomu flotilu téměř šesti set vozů, které v tuzemsku najedou kolem 3,5 milionu kilometrů měsíčně. Jen v Česku tak náklady na pohonné hmoty dosahují vyšších jednotek milionů korun.

„Rychlý růst cen paliv včetně CNG, které využíváme, má na provoz zásadní dopad. Meziročně nám náklady na kilometr vzrostly asi na dvojnásobek a dál stoupají,“ uvádí šéf DoDo pro Česko a Slovensko Martin Marek. Firma reviduje ceny s ohledem na náklady a připouští, že se zákazník zdražení zřejmě nevyhne.

To platí pro celý trh. „Situace je vyhrocená, pro zákazníky je to další nákladová rána. Poté, co akceptovali růst cen energií, musejí vstřebávat zdražení přepravy zboží a zásilek, které je nevyhnutelné,“ popisuje zakladatel expresního městského přepravce zásilek Levitoo Jaroslav Matula.

Partnerští řidiči jeho platformy měsíčně najezdí i přes šest set tisíc kilometrů. Zatímco v lednu i únoru „padl“ za pohonné hmoty vždy asi milion korun, za březen Matula očekává více než 1,5 milionu.

„Maximálně jsme snížili poplatek z každé zakázky, která je realizována přes naši platformu. Naopak jsme zvýšili cenu za kilometr a poplatek za čas, který je vždy součástí výsledné ceny pro zákazníka,“ říká Matula a dodává: „Někteří naši partnerští řidiči přestávají jezdit a vyčkávají, jestli zasáhne vláda.“ Jiné šoféry už prý situace z oboru definitivně vyhnala.

Do platformy se aktuálně přihlašuje asi o čtvrtinu méně řidičů, celý segment jich podle Matuly ztratí až patnáct procent. „Nemohou si dovolit platit zvýšené náklady a růst cen, který jim neposkytne záruky výdělků,“ tvrdí Matula.

Vláda ve středu na kritickou situaci zareagovala zrušením silniční daně a povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot.

Konečný zákazník dovážkových služeb není jediný, kdo značné zdražení paliv pocítí. „Pravděpodobně to povede k mírnému snížení počtu obsloužených zákazníků, což bude mít kromě dovážkových služeb nepříznivý vliv i na restaurace,“ míní ekonom Křeček. Dalším důsledkem mimořádně napjaté situace by mohl být rychlejší přechod dopravců na alternativní způsoby dopravy, předpokládá Marek ze služby DoDo. Větší zastoupení by tak podle něj mohly mít elektromobily, cargo kola či autonomní logistická vozítka.

Že mohou dražší pohonné hmoty povzbudit poptávku po automobilech s alternativními pohony, potvrzuje i ředitel Toyoty ČR Martin Peleška. „Zájem o hybridní vozy roste trvale, nicméně je patrná jeho eskalace při každém větším zdražování pohonných hmot,“ říká Peleška. Toyota na hybridy dlouhodobě sází, podle Pelešky se cenou vyrovnávají konvenčním autům s dieselovým pohonem. Naopak elektromobily jsou podle něj stále až o polovinu dražší.

Jedna z největších českých platforem na objednání a rozvoz jídel online Dámejídlo.cz chystá zvláštní opatření reagující na dražší pohonné hmoty, ale na dotaz deníku E15 je neupřesnila. Konkurenční služba Bolt nabízí partnerským řidičům slevy v řádu několika korun na litr paliva napříč sítí čerpacích stanic Benzina Orlen, s níž spolupracuje. Zvýšení cen se ale pravděpodobně nevyhne ani Bolt.

Problém se týká i obdobné služby Wolt, byť její ředitel pro Česko Jan Foret upozorňuje: „V podnikání s velmi nízkými maržemi musíme přemýšlet o dlouhodobém horizontu.“

„Dopad je výrazný, bezprecedentní. Přímo ovlivní ceny za dopravu zásilek,“ potvrzuje David Polášek ze společnosti Pošta bez hranic, jež zprostředkovává flotilu 81 vozů od malých dodávek až po kamiony. Online tržiště s potravinami Everli zase chystá v reakci na růst cen paliv kompenzace pro své partnery.

Tlak na vládu roste spolu s cenami paliv napříč odvětvími. K zastropování cen nebo ke snížení spotřební daně ji nedávno vyzvalo například Sdružení dopravců Česmad Bohemia, pro které je prý zdražení paliv „fatální“.