Český autoland brzdí. Dodavatelé automobilek začínají propouštět, čekají, že bude ještě hůř

Výrobě autodílů v Česku dochází dech

Výrobě autodílů v Česku dochází dech Zdroj: Shutterstock

Výroba automobilů
Výroba automobilů
Výroba automobilů
Výroba automobilů
Výroba automobilů
6
Fotogalerie

Tuzemští dodavatelé automobilek se potýkají s klesající poptávkou. První podniky již snižují počty zaměstnanců. Na vině je hlavně slabší vývoz výrobků z českých továren do zahraničí. Výrobcům dílů do aut se to už promítá do hospodářských výsledků.  

„Pro následující období očekáváme pokles v tržbách zhruba o deset procent, jenž je ovlivněn především politickoekonomickou situací ve světě. Pociťujeme zpomalení německé ekonomiky. Jeden z našich zákazníků z Německa dokonce vyhlásil insolvenci,“ popsal nové poměry v průmyslu Petr Novák, ředitel výrobce ložisek Koyo Bearings Česká republika.

Hůře je na tom také zlínská společnost Kovárna Viva dodávající automobilkám výkovky. „V prvním pololetí byla poptávka stabilní. Avšak ve druhém pololetí dochází k výraznému zhoršení,“ sdělil výkonný ředitel podniku František Červenka. Aktuální situace ubere firmě na tržbách pět procent a sníží ziskovost.

Biti jsou též hutníci, kteří jsou do značné míry na dodávkách pro automotive závislí. „Ochlazení jsme zaznamenali už ve druhé polovině loňského roku. Týká se to zejména automobilového průmyslu. To se v našem sortimentu projevilo u tyčové oceli, kde klesla poptávka přibližně o deset až patnáct procent. Zatím se situace nelepší,“ uvedla mluvčí Třineckých železáren Petra Macková.

Ve specializovaných oborech typu výroby návěsů pro nákladní auta nastal pokles poptávky už v minulých dvou letech. „Pokud vezmu letošní rok, kdy je propad v množství zrealizovaných zakázek oproti loňskému roku přibližně dvacet procent, tak je hlavním faktorem pozastavení investic českých a slovenských dopravních firem do nákladních vozidel,“ řekla generální ředitelka společnosti Panav Blanka Petrová.

Světlo na konci tunelu výrobci dílů pro automobilky nevidí. „Zakázky z oblasti automobilového průmyslu jednoznačně nenaplňují naše očekávání a plány. Rozhodně nečekám nic, co povede ke stabilizaci. Očekávám další zhoršení vývoje,“ poznamenal Miroslav Dvořák, generální ředitel skupiny Motor Jikov a současně viceprezident Sdružení automobilového průmyslu.

Agentury z kola ven  

Ochlazení poptávky v automobilovém průmyslu má několik příčin. „V Číně, která je největším trhem na světě, dochází k zavádění tvrdších emisních limitů jako reakce na neudržitelné znečištění v hlavních aglomeracích. Dále přetrvává nejistota ohledně brexitu. Do třetice klesající růst hrubého domácího produktu jak v EU, tak i globálně, tlačí poptávku po nových vozech směrem dolů,“ komentoval Pavel Štefek, expert na automobilový průmysl z poradenské společnosti PwC.

Kvůli vývoji v oboru již některé firmy přistupují ke snižování počtu zaměstnanců. Odbory ve světle roky neviděného vývoje bijí na poplach. „Riziko je velké, snižování stavu zaměstnanců se již děje. Nepropouští se, ale smlouvy na dobu určitou se neprodlužují a snižuje se stav agenturních zaměstnanců,“ řekl Jiří Bršťák, regionální předák Odborového svazu Kovo z Olomoucka.

Strojírenská společnost Engel z jihočeské Kaplice nedávno oznámila, že dá výpovědi všem zaměstnancům pracujícím přes agentury. Celkem v Kaplici přijde o práci sto lidí, z toho je agenturních téměř sedm desítek. Propouštění agenturních pracovníků zvažuje rovněž holding Motor Jikov.

Výstražná kontrolka

V této situaci se z dodavatelů automobilek stává obor, na který si investoři dávají pozor. „Začíná tam být problém na poptávkové straně u zákazníků a zároveň přetrvává nákladový tlak v oblasti mezd a cen energií. Takže z hlediska ziskovosti začíná hodně firem zažívat situaci, která tu několik let nebyla,“ řekl v rozhovoru pro E15 Premium Jiří Beneš, prezident Czech Private Equity & Venture Capital Association.

V automobilovém průmyslu kvůli tomu hrozí, že ubude fúzí a akvizic. „Protože oceňování firem ze své podstaty operuje s budoucími předpoklady zisků, koeficient násobku zisku EBITDA, který jsou investoři ochotni za firmy platit, proti vrcholu z minulých let poklesl. V blízké budoucnosti se tak může stát, že se nůžky mezi očekáváními investorů a prodávajících budou rozcházet a transakcí ubude,“ dodal transakční specialista z PwC Jan Hadrava.

Váha sektoru v hospodářství podle odborníků není zdravá. „Největším rizikem pro českou ekonomiku a výhled na její budoucí výkonnost je závislost ekonomiky na automobilovém průmyslu a pak jeho závislost na tomto odvětví v Německu,“ uvedl Declan Daly, ředitel úvěrové pojišťovny Coface pro střední Evropu.

Světlé zítřky?

Evropská unie přistoupila k regulaci výroby automobilů kvůli úsilí o snižování emisí oxidu uhličitého. Už od příštího roku nebudou moci prodávat tolik vozů se spalovacími motory. Naopak se budou upřednostňovat hybridy a elektromobily.

„Automobilky čeká náročná transformace výroby, kterou ještě ztíží probíhající zpomalování globální ekonomiky, a tedy i poptávky po automobilech. Tedy riziko pro automobilový průmysl je poměrně velké,“ soudí Václav Franče, ekonom poradenské společnosti Deloitte. Výrobci podle něj reagují mimo jiné tvorbou koalic a sdílením technologií, aby zvýšili úspory z rozsahu. Též je možné očekávat další zvyšování koncentrace v odvětví.

Přechod k automobilům poháněným novými typy motorů se však pravděpodobně neuděje ze dne na den. „Ještě desítky let budou vyráběny, a zejména provozovány miliony automobilů se spalovacími motory. V současné době na celém světě jezdí přes miliardu automobilů s klasickým spalovacím motorem a ty se bez zapalovacích svíček neobejdou,“ řekl Mojmír Čapka, majitel výrobce zapalovacích svíček Brisk Tábor.

Přesto se i tato firma chystá na novou budoucnost. Druhým pilířem Brisku se stala produkce snímačů. Výroba senzorů je podle konzultantů z Deloitte jedním z nejperspektivnějších segmentů automobilového průmyslu blízké budoucnosti.