Airbus našel chybu v řízení svého modelu A320 | E15.cz

Vše o realitách

Vše o realitách Vstoupit do speciálu

Další letadlo má problémy s řízením. Airbus našel chybu v modelu A320

Štěpán Bruner

Evropský výrobce letadel Airbus odhalil chybu v systému ovládání svého nejprodávanějšího letounu A320neo. Potenciálně nebezpečné chování řídicí automatiky společnost objevila při testech, v provozu se s ním zatím piloti nesetkali. Na podobné potíže upozornil evropský regulátor v případě prodlouženého modelu Airbus A321neo.

Evropská agentura pro bezpečnost v letecké dopravě EASA zdůraznila, že chyba, kterou Airbus odhalil v případě A320neo, s problémem většího letounu nesouvisí, přestože výsledné chování letadel může být podobné. Unijní letecký úřad ve své direktivě uvedl, že za určitých specifických okolností nefunguje automatika regulující stoupání a klesání letadla tak efektivně, jak by měla.

Airbus v reakci na chybu dočasně upravil manuály pro pilotáž letadla a také upravil doporučení pro umístění nákladu v letadle. Následně bude pracovat na trvalé nápravě. EASA aerolinkám nařídila, aby změny zanesly do svých dokumentů.

Letouny Airbusu mají podobný problém jako Boeing 737 MAX. Evropský regulátor varuje aerolinky

Letounům od Airbusu se tak nevyhýbají podobné potíže, které po dvou fatálních nehodách vedly k nucené odstávce letadel Boeing 737 MAX. Potíže airbusů jsou ale ve srovnání s americkým konkurentem mnohem méně závažné. Airbus totiž na rozdíl od Boeingu využívá více senzorů k určování, zda letadlo stoupá či klesá. Systém tak není náchylný k nepředvídatelnému chování, pokud jeden ze senzorů selže. Automatika řídící stoupání a klesání letadla má také v případě Airbusu omezený rozsah, ve kterém může zasáhnout do řízení.

Nový systém, nové potíže

Řada letounů nové generace pro střední tratě, ať už jde o Airbus A320neo nebo Boeing 737 MAX, používá kvůli úspoře paliva motory s větším průměrem. Ty jsou kvůli své velikosti umístěny výše a především více vpředu, částečně před křídlem. Při zvýšení výklonu tak má letadlo tendenci začít samovolně stoupat. Aby tomu předešli, vyvinuli Airbus i Boeing systémy, které zasahují do řízení a tendenci letadla stoupat samočinně vyrovnávají. V případě Boeingu se systém nazvaný MCAS spoléhal pouze na jeden senzor, který mu sděloval, pod jakým úhlem letadlo stoupá či klesá. Když senzor selhal, začal letoun v mnoha zaznamenaných případech nekontrolovatelně stoupat či klesat. Po loňský let společnosti Air Asia a březnový let Ethiopian Airlines byla tato porucha fatální, na jejich palubách zemřelo 346 lidí.

Piloti letu Smartwings, který v Pardubicích přejel dráhu, porušili základní předpisy
Luxusní Boeing hotelového řetězce Four Seasons končí. Na cestách kolem světa jej nahradí Airbus

Dřevo z Česka do Číny pojede nově vlakem. Je to rychlejší a levnější než lodí

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!