Další letadlo má problémy s řízením. Airbus našel chybu v modelu A320

Představení Airbusu A320neo

Představení Airbusu A320neo Zdroj: Airbus

Airbus A320neo
Airbus A320neo
Airbus A320neo
Airbus A320neo
Airbus A320neo
7
Fotogalerie

Evropský výrobce letadel Airbus odhalil chybu v systému ovládání svého nejprodávanějšího letounu A320neo. Potenciálně nebezpečné chování řídicí automatiky společnost objevila při testech, v provozu se s ním zatím piloti nesetkali. Na podobné potíže upozornil evropský regulátor v případě prodlouženého modelu Airbus A321neo.

Evropská agentura pro bezpečnost v letecké dopravě EASA zdůraznila, že chyba, kterou Airbus odhalil v případě A320neo, s problémem většího letounu nesouvisí, přestože výsledné chování letadel může být podobné. Unijní letecký úřad ve své direktivě uvedl, že za určitých specifických okolností nefunguje automatika regulující stoupání a klesání letadla tak efektivně, jak by měla.

Airbus v reakci na chybu dočasně upravil manuály pro pilotáž letadla a také upravil doporučení pro umístění nákladu v letadle. Následně bude pracovat na trvalé nápravě. EASA aerolinkám nařídila, aby změny zanesly do svých dokumentů.

Letounům od Airbusu se tak nevyhýbají podobné potíže, které po dvou fatálních nehodách vedly k nucené odstávce letadel Boeing 737 MAX. Potíže airbusů jsou ale ve srovnání s americkým konkurentem mnohem méně závažné. Airbus totiž na rozdíl od Boeingu využívá více senzorů k určování, zda letadlo stoupá či klesá. Systém tak není náchylný k nepředvídatelnému chování, pokud jeden ze senzorů selže. Automatika řídící stoupání a klesání letadla má také v případě Airbusu omezený rozsah, ve kterém může zasáhnout do řízení.

Nový systém, nové potíže

Řada letounů nové generace pro střední tratě, ať už jde o Airbus A320neo nebo Boeing 737 MAX, používá kvůli úspoře paliva motory s větším průměrem. Ty jsou kvůli své velikosti umístěny výše a především více vpředu, částečně před křídlem. Při zvýšení výklonu tak má letadlo tendenci začít samovolně stoupat. Aby tomu předešli, vyvinuli Airbus i Boeing systémy, které zasahují do řízení a tendenci letadla stoupat samočinně vyrovnávají. V případě Boeingu se systém nazvaný MCAS spoléhal pouze na jeden senzor, který mu sděloval, pod jakým úhlem letadlo stoupá či klesá. Když senzor selhal, začal letoun v mnoha zaznamenaných případech nekontrolovatelně stoupat či klesat. Po loňský let společnosti Air Asia a březnový let Ethiopian Airlines byla tato porucha fatální, na jejich palubách zemřelo 346 lidí.