Banky se zaměřují na bohaté, snaží se poslat jejich peníze na burzu

Pražská burza

Pražská burza Zdroj: Tomas Novak/Euro

Milionové konto a výplatnice zhruba dvakrát překračující český standard. Splnění alespoň jedné z těchto podmínek je pro banky signálem, aby příslušného klienta podrobily křížové palbě nabídek investičních produktů. Speciální strategii, jak peníze movitých klientů přesměrovat z účtů na burzu, mají už takřka všechny velké české banky.

„Klienti získají pravidelná a konkrétní doporučení, jak upravit své portfolio pro dosažení co nejvyššího výnosu,“ uvedla například ČSOB v rámci představení produktu s názvem Investiční kompas. Je určen pro klienty s kontem o zůstatku nejméně půldruhého milionu korun nebo padesátitisícovým pravidelným příjmem a tvoří klientský rozcestník pro fondy ze skupiny ČSOB a mateřské KBC.

„Movitějším klientům poskytneme speciální nabídku fondů. Zároveň mají možnost využít investiční certifikáty,“ odkryl lákadla pro klienty s více než třímilionovým kontem mluvčí UniCreditu Petr Plocek. „V segmentu klientů s nadprůměrnými příjmy vidíme značný potenciál, naši osobní poradci pro tyto klienty jsou speciálně školeni v oblasti investic,“ uvádí i mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká.

Banky se tak snaží kompenzovat slábnoucí zdroje tradičního byznysu trpícího nízkými úrokovými sazbami. „V současnosti je to trend, kterým se banky snaží více vytěžovat své klienty. Pokud zjistí, že mají na účtech větší částky, kontaktují je a nabízejí jim různé investiční nástroje,“ uvedla expertka poradenské firmy Partners Dagmar Prajzlerová.

Silnější tlak na klientské investice se odráží i v klesající popularitě tradičních produktů na ukládání úspor. „Průměrná výše spořicích účtů klientů loni klesla zhruba o procento, což může být způsobeno širší nabídkou investičních produktů,“ sdělila mluvčí České spořitelny Kristýna Havligerová. Bezpečnost úspor je však v sázce. „Vytváření dlouhodobé rezervy ale tím už na rozdíl od spořicích účtů zdaleka není bez rizika,“ dodala Prajzlerová.