Na českých silnicích jezdí stále více saabů, i když se už roky téměř nevyrábí

Saab 99 Turbo měl také neobvykle tvarované disky kol, velké přední směrovky a stěrače světlometů.

Saab 99 Turbo měl také neobvykle tvarované disky kol, velké přední směrovky a stěrače světlometů. Zdroj: Zdeněk Vacek

Nástupcem slavné „devadesátdevítky“ se stal model Saab 900, jehož výroba začala v roce 1978.
Karoserie Saabu 99 Turbo se lišila od běžných kombi-kupé předním a zadním spoilerem, pozměněnou maskou chladiče a odlišnou větrací mřížkou na bocích.
Šestisetkusová série sportovních vozů Saab 750 GT dostala výkonnější motory, nerezové lišty na bocích a přídavné světlomety.
Karoserie Saabu 900 druhé generace měla černé sloupky B a C a nárazníky v barvě karoserie, orámované lesklými lištami a plasty.
Zkrácená splývající záď byla zakončena malým spoilerem pod zadním oknem.
35
Fotogalerie

Počet vozů švédské značky Saab na českých silnicích roste, i když se už šest let prakticky nevyrábí. Loni se počet saabů v českém registru vozidel zvýšil o 263 na 5352 a letos do března počet stoupl na 5400. O nárůsty se stará výhradně dovoz ojetin ze zahraničí. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. První vůz značky Saab opustil brány továrny 10. června před 70 lety.

Poslední nový Saab si majitel v Česku zaregistroval v roce 2014. Rok před tím to bylo devět nových aut, v roce 2012 šest a ještě o rok dříve 24 vozů. V předchozích letech prodeje dosahovaly řádově desítek aut. Na začátku tisíciletí vozy Saab 9-5 používala mimo jiné Správa Pražského hradu.

Stejně jako jinde ve světě si značka Saab uchovává i v Česku jistý punc výjimečnosti. Majitelé rádi odkazují na její původ, jako pobočky úspěšného výrobce letadel, a zmiňují také velký důraz na bezpečnost vozů.

"Je to super auto, které má charisma a automobilka dala světu mnoho technologii, které už teď v autech vnímáme jako samozřejmost - například do kříže zapojené brzdy, bezpečnostní pásy a hlavně turbo v sériových vozech," řekl fanda značky a majitel Saabu 93 Cabrio Jan Březina.

Saaby se do tehdejšího Československa dovážely již od 60. let prostřednictvím podniku Tuzex, omezeně bylo možné je koupit i v Mototechně.

Značka se objevila i v několika českých filmech, například Co je doma, to se počítá, Zítra to roztočíme drahoušku, Fotograf a zmiňovaná je i ve snímku Vrchní, prchni!. Majiteli saabů byli třeba Jan a Zdeněk Svěrákovi.

Majitelé vozů se sdružují do několika klubů a každý rok se pořádá několik srazů. Mezi nejaktivnější patří Saabturboclub nebo Saab klub Loket. Majitelé se sdružují i kolem značkových mechaniků, například firmy SaabtuninG Pavla Kučery.

Firma zbankrotovala v prosinci 2011. Během následujících pěti let se objevilo několik pokusů značku resuscitovat, žádný ale neuspěl. Až letos by se měl začít vyrábět elektromobil, vycházející z poslední generace Saabu 9-3, ovšem ponese už jméno čínské společnosti NEVS.